240543
۲۰ مهر ۱۴۰۰

لزوم حمایت گیشه ای جهت آشتی کودکان با سینما

مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امسال گفت: برای آشتی مجدد کودکان و خانواده با سینمای کودک باید از گیشه این سینما حمایت شود.

به گزارش کودک پرس ،رائد فرید‌زاده، مدیر بخش بین‌الملل سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پیرامون این رویداد سینمایی اظهار کرد: بیماری کرونا در دو سال اخیر تمام اتفاقات فرهنگی  و هنری را تحت تاثیر خود قرار داد. این بیماری روی سینما نیز تاثیرات مخرب خود را گذاشت، زیرا جشنواره‌ها یا تعطیل شدند یا اینکه به مدد فن‌آوری نوین به صورت آنلاین چراغ خود را زنده نگاه داشتند، البته از ابتدای امسال با آغاز واکسیناسیون جشنواره کن و برلین به صورت فیزیکی برگزار شدند در همین راستا، جشنواره فیلم کودک نیز تلاش کرد با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار شود.

وی افزود: با توجه به وضعیتی موجود باید گفت وضعیت تولید در سینمای کودک روندی مطلوب داشته است به ویژه در شرایط موجود که بسیاری از پروژه‌ها به تعطیلی کشیده شد‌‌ه‌اند ساخت این تعداد فیلم نشان از شرایط مطلوب تولید در این شکل سینما دارد. درباره حمایت دولتی از سینمای کودک هم باید بگویم بنیاد سینمایی فارابی رسالت خود می‌داند در این حوزه هر اندازه که لازم است از این گونه سینمایی حمایت کند. این سخن نیز صرفاً یک ادعا نیست، بلکه آثار حاضر در جشنواره سی‌و‌چهارم فیلم کودک گواه روشنی در این زمینه است.

این مدیر سینمایی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود وضعیت خوب در تولید شاهد رونق گیشه در این حوزه نیستیم، چنین توضیح داد: کارشناسی این حوزه بحث‌های مفصل خود را می‌طلبد، اما به طور خلاصه باید گفت در دهه ۶۰ و ۷۰ مشارکت‌ها برای تولید فراگیر بود. برای نمونه کانون پرورش فکری کودکان و خانه کودک و ادبیات  یکی از تولیدکنندگان اصلی در این رابطه بودند ولیکن به مرو زمان، فعالیت‌ها این مراکز کمرنگ شد، کم‌کاری که نشئت گرفته از تغییر اولویت‌هاست! با کمرنگ شدن حمایت‌ها از سینمای کودک، فیلمسازان صاحب سبک در این حوزه و همچنین سینماگران جوان هم نتوانستند، همچون گذشته در این حوزه فعالیت کنند.

وی درباره مراودات بین‌المللی جشنواره هم چنین توضیح داد: جشنواره ای سی‌و‌چهار سال قدمت دارد و به صورت تخصصی هم به سینما کودک توجه دارد مطمئناً از اعتباری بین‌المللی هم سود می‌برد. برای همین این فستیوال را باید همطراز با فستیوال درجه یک سینمای کودک نام برد. این نکته را نه تنها من بلکه فیلمسازان و داوران خارجی جشنواره بارها در اظهار نظرهای خودشان بیان کرده‌اند. در چنین شرایطی عوامل برگزاری جشنواره فیلم کودک تلاش می‌کنند در هر دوره بهتر از سال قبل جشنواره را برگزار کنند تا شاهد اتفاقات خوبی در سینمای کودک باشیم.

وی برای رونق بیشتر جشنواره فیلم کودک پیشنهاد کرد: برای آشتی مجدد کودکان و خانواده با سینمای کودک باید از گیشه این سینما حمایت شود. منظورم نیز صرفاً درآمدزایی اقتصادی نیست، بلکه باید همچون گذشته حضور پررنگ فیلم‌های کودک در اکران‌های سینمایی را شاهد باشیم، چون اگر این اتفاق رخ دهد، مطمئن باشید جشنواره فیلم کودک هم از این مسئله سود کافی را خواهد برد.

فرید‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره فیلم کودک قادر است دست‌آوردهای ارزشی نیز برای انقلاب داشته باشد، گفت: مسلماً چنین است. جشنواره کودک را به نام جمهوری اسلامی ایران می‌شناسند برای همین وقتی فیلمسازان خارجی به واسطه این رویداد به ایران سفر می‌کنند  و با دست‌آوردهای انقلاب در ایران رو‌به‌رو می‌شوند این مسائل را به بیرون مرزها منتقل می‌کنند. درضمن این فستیوال با آثار خود قادر است کارکرد آموزشی برای مخاطبانش داشته باشند. این دو مزیت تنها بخشی از دستآوردهای مثبت فستیوال فجر برای انقلاب اسلامی است.

این مدیر سینمایی درباره برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی هم چنین توضیح داد: هر جشنواره‌ای با مردم پویایی و رونق خود را حفظ می‌کند، برای همین تا فستیوال‌های سینمایی از حضور مردم لبریز نشوند هر اندازه که کار کیفی کنیم باز هم دست آورد لازم حاصل نخواهد، البته برگزاری آنلاین هم اقدامی پسندیده است اما هیچگاه نمی‌تواند جایی حضور مردم در سالن‌های سینما را پر کند برای همین برگزاری این رویداد در شرایط کرونایی چندان دلچسب نیست، اما امیدواریم با بهبود شرایط و تسریع روند واکسیناسیون شاهد برگزاری بهتر این رویداد در سال‌های آینده باشیم.

وی در انتها تاکید کرد: شاید این سوال پیش آید حالا که روند واکسیناسیون سرعت پیدا کرده چرا جشنواره به صورت حضوری برگزار نمی‌شود. جواب روشن است. در این دو ماه اخیر شاهد سرعت واکسیناسیون هستیم درصورتیکه برنامه‌ریزی جشنواره از ماه‌ها قبل انجام شده، برای همین در دقیق ۹۰ نمی‌توانستیم امکان حضور مردم را در سینما فراهم آوریم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار