240427
۱۴ مهر ۱۴۰۰

حل مشکلات نشر، افسردگی کودکان در دوران کرونا درمان می‌شود

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان گفت: مدیران فرهنگی به کتاب کودک توجه بیشتری نشان دهند تا بخش زیادی از افسردگی‌ها و طغیانگری‌هایی که به واسطه کرونا در کودکان ایجاد شده، درمان شود.

به گزارش کودک پرس ،عبدالعظیم فریدون، رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان در گفت‌وگویی درباره مسائل و مشکلات حوزه نشر گفت: سوءمدیریت در گذشته باعث شد حوزه کتاب و نشر دچار لطمه جدی شود و وضعیت نشر کتاب و سایر حوزه‌های فرهنگی افت شدیدی پیدا کنند. همچنین دور هم جمع نشدن اهالی کتاب، اختلاف بین تشکل‌ها و … نیز از نتایج این سوء مدیریت در معاونت فرهنگی بود.

فریدون با بیان اینکه اکنون وضعیت نشر کتاب کودک بسیار اسفبار است، ادامه داد: مخاطبان کودک و نوجوان نزدیک به دو سال است که خانه‌نشین شده‌اند. نه بازی می‌کنند، نه پارک می‌روند و نه از مهمانی‌های سابق خبری هست. نه فروشگاه کتاب و نه مدرسه و … را می‌بینند. در واقع ارتباطشان با دنیای بیرون قطع شده و هیچ فکری هم برایشان نشده است. در این راستا مصاحبه‌هایی کردیم و یادداشت‌هایی نوشتیم اما متأسفانه مدیران فرهنگی، هیچ واکنشی نشان ندادند و سکوت کردند.

مدیر انتشارات محراب قلم تصریح کرد: مدیران فرهنگی، پیش از این نیز به قدری درگیر امور اداری و ایجاد مشکلات برای حوزه کتاب و نشر بودند که هیچ وقت به فکر بچه‌ها نبودند. اکنون افزایش قیمت فیلم، زینک، صحافی، کاغذ و … سرسام‌آور شده و تیراژ‌های گذشته که از ۲۲ هزار نسخه به هزار نسخه در دهه ۹۰ رسیده بود، اکنون به ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه رسیده است. اگر به آمار خانه کتاب هم مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که کل کتاب‌های تولید شده چاپ اول و تجدید چاپی در یک سال حدود ۱۳ میلیون نسخه است. در حالی که جمعیت کودک و نوجوان در کشورمان حدود بیش از ۱۳ میلیون نفر است. یعنی برای هر کودک یک کتاب تولید نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت‌های سرسام‌آور کاغذ و ملزومات چاپ باعث شده ناشر کتاب تولید نکند و اگر تولید کرد، کتاب‌های ترجمه بر تألیف غالب است. زیرا برای کتاب‌های ترجمه هزینه تصویرگری حذف و این کار باعث می‌شود قیمت کتاب ارزان‌تر تمام شود. فرض کنید یک کتاب ۲۴ صفحه‌ای را ۷۵ تومان چاپ کنید، ۵ میلیون تومان هزینه تصویرگری خواهد شد و اگر این هزینه در دو ضرب شود، ۵۰ درصد قیمت پشت جلد کتاب فقط مربوط به هزینه تصویرگری خواهد شد. اگر کاغذ از بازار آزاد تهیه شود هزینه تمام شده بیش از این خواهد شد.

فریدون ادامه داد: کاغذ مورد استفاده برای کتاب کودک باید استحکام خوبی داشته باشد؛ از این رو معمولاً کاغذ گلاسه ۸۰ تا ۱۰۰ گرمی استفاده می‌شود که اخیراً در بازار نیست و یا بسیار گران است. از این رو استحکام و کیفیت کار افت پیدا خواهد کرد. همچنینی زینکی که در سال ۹۷ هر ورق ۶ هزار تومان بود، امروز به ۵۰ هزار تومان رسیده است، هزینه صحافی ۵ برابر، چاپ ۳ برابر و لیتوگرافی ۳ برابر شده است. همه این مسائل باعث شده تألیف کتاب چهار رنگ برای کودک و خردسال دچار مشکل شود.

این ناشر با اشاره به افت تولید، موضوع، تیراژ و … گفت: کودکان و نوجوانانی که قرار است آینده‌ساز این کشور باشند، به دلیل همین مسائل از یکی از امکانات تأثیرگذار محروم شده‌اند؛ بنابراین انتظار داریم قیمت‌ها به هر بهانه‌ای اعم از تحریم و … مرتفع شود. از سوی دیگر کتابخانه‌های مدارس تجهیز شوند، زیرا بسیاری از مدارس فاقد کتابخانه هستند و مدارسی هم که کتابخانه دارند، کتاب‌هایشان از نظر تعداد و موضوع بسیار محدود است. کتابخانه‌های عمومی نیز از نظر عناوین جدید در بخش کودک بسیار اندک است. علاوه بر این در دروان کرونا هم دسترسی‌ها اندک است. هر چند ما پیشنهاد کردیم بخشی از طرح‌های فصلی عیدانه، بهارانه و تابستانه کتاب و … به کودکان و نوجوانان اختصاص یابد. اما گوش شنوایی وجود نداشت.

وی با اشاره به انتظارات ناشران کودک و نوجوان از مدیران فرهنگ دولت سیزدهم گفت: ما انتظار داریم مدیران فرهنگی با اهالی نشر ارتباط بیشتری داشته باشند و به کتاب کودک توجه بیشتری نشان دهند که باعث رشد شخصیت کودکان و تعالی آنها شده و بخش زیادی از افسردگی‌ها و طغیانگری‌هایی که به واسطه کرونا در کودکان ایجاد شده، کم خواهد شد. چون ممکن است هزینه‌هایی که بعد‌ها برای درمان این کودکان خواهیم پرداخت، بیش از این باشد.

فریدون با تأکید بر آسان کردن دسترسی کودکان و نوجوانان به کتاب گفت: حل این مسائل نیازمند اراده است و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن وجود دارد. مگر اینکه کتاب کودک و نوجوان هیچ اهمیت و جایگاهی برای مدیران فرهنگی این دولت نداشته باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار