موقعیت فعلی شما : خانه/رشد
240185
۲۷ شهریور ۱۴۰۰

شیوه صدا زدن کودک

کودک از طریق تجربه می آموزد. وقتی بارها و مکررا صدایش می کنید؛ و یا با الفاظ بد او را خطاب می کنید، با مشکلاتی رو به رو می شوید.

به گزارش کودک پرس ،پسر بد، احمق، دیوانه. این ها همگی بسیار مضر هستند. باید بدانید والدین برای فرزندان به ویژه در دوران کودکی شان مانند الگوهای مقدس هستند.

 

پس اگر با اسامی نامناسب فرزندان را مورد خطاب قرار دهید آن ها باور می کنند که به نوعی همان هستند که شما می گویید. گفتنی است اسامی نامناسب به نوعی شخصیت فرزندان را مورد حمله قرار می دهند.

 

درست است که برای مبارزه با نوعی از رفتارهای او به کار برده می شود، اما هویت وی را در هم می شکند. وقتی به فرزندتان می گویید احمق یا بی استعداد از جزیی ترین عواقب چنین کلماتی این است که او از شرکت در بازی ها یا تفریحات و حتی ورزش های گروهی خودداری می کند، زیرا احساس می کند استحقاق بازی را به دلیل فقدان استعداد ندارد. سعی می کند از بودن در جمع بپرهیزد تا شاید دیگران پی به بی ارزشی او نبرند.

 

کودک از طریق تجربه می آموزد. وقتی بارها صدایش می کنید و او تا زمانی که دلش نخواهد پاسخ مناسبی نمی دهد در واقع به او می آموزید که به شما بی توجهی کند. در چنین وضعیتی مطابق مراحل زیر عمل کنید:

 

ببینید کجاست. به صورتی که در دایره ی دیدتان باشد؛ یک بار او را صدا بزنید ۳ دقیقه صبر کنید بعد به طرفش بروید؛ دستش را بگیرید و بگویید: وقتی صدایت می کنم توقع دارم بیایی. بعد اورا به طرف محلی که مورد نظرتان بود هدایت کنید و اگر این کار را یک الی دو بار در برابر دوستانش انجام دهید تضمین می کنم که روش خود را تغییر خواهد داد.

 

توجه کنید که بزرگترهای خانواده چطور همدیگر را صدا می زنند؛ وقتی کسی آن ها را فرا می خواند چگونه پاسخ می دهد. آیا کسی از اتاقی که در آن طرف خانه فریاد میزند؟ آیا شخصی که صدایش کرده اند به آرامی می گوید یک دقیقه صبر کن و سپس چند بار به او یادآوری کنند تا پاسخ بدهد؟ این رفتارها الگوهایی برای فرزند شماست. روش پاسخگویی خود را عوض کنید. خواهید دید که فرزندانتان نیز تغییر می کنند. بچه ها از محیط زندگی خود درس می گیرند.

 

انتقال از فعالیتی به فعالیت دیگر برای بسیاری از بچه ها مشکل است. به جای این که صدا بزنید به طور مثال؛ «آرش بیا اینجا.» سعی کنید به او هشدار دهید مثلا بگویید: «آرش تا ۵ دقیقه ی دیگه باید بیایی اینجا» دو سه دقیقه بعد بگویید: «آرش دو دقیقه» سپس «همین الان بیا اینجا» سپس یک دقیقه صبر کنید اگر واکنشی نشان نداد دستش را بگیرید و بگویید: «وقتی صدایت میزنم توقع دارم بیایی».

 

علاقه ی فرزندانتان به ادامه ی بازی را تصدیق کنید. بعد جمله ای محکم بگویید و حرکتی که باعث اطاعت شود انجام دهید «مطمئنم دلت می خواست می توانستی تا ابد در استخر بمانی اما الان وقت رفتن است حوله ات را بگیر».

 

برای صدا زدن فرزندتان از یک زنگوله یا ساعت شماطه دار استفاده کنید. به او بگویید وقتی صدای زنگ را شنید باید قبل از این که تا ۵۰ بشمارید به نزد شما بیاید. پس از چند بار آزمایش این روش تنبیهی برای تاخیر در انجام واکنش مناسب از سوی او در نظر بگیرید مثلا از دست دادن دسر .فقط به عنوان هشداری منصفانه از قبل او را در جریان تنبیه قرار دهید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار