موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
240154
۲۷ شهریور ۱۴۰۰

ضرورت مخاطب‌شناسی در بازار فیلم کودک

زحل رضوی معتقد است؛ سلیقه مخاطبان حوزه کودک نسبت به دو دهه گذشته تغییر کرده است. این جریان تنها به دلیل تغییر نسل نیست؛ شرایط سینمای جهان هم عوض شده است. کودکان و نوجوانان به تولیدات امروزی دسترسی راحت‌تری دارند همین باعث شده سطح توقع مخاطبان از فیلم‌ها بالا برود.

به گزارش کودک پرس ،زحل رضوی، نویسنده و کارگردان حوزه کودک و نوجوان در ابتدا درباره جشنواره گفت: در این سی‌و‌سه سالی که از عمر برگزاری جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان می‌گذرد، این رویداد سینمایی اتفاقات مختلفی را از سر گذرانده است؛ یعنی در هر دهه از نظر اقتصادی یا فعالیت تهیه‌کنندگان، شرایط تغییر کرده است.

این کارگردان ادامه داد: هر چه‌قدر جلوتر آمدیم شرایط سخت‌تر شد و این وضعیت سخت روی فیلم‌های حوزه کودک تاثیرگذاشت. کاش در دو دهه گذشته شرایطی فراهم می‌شد تا سینمای کودک را به سمت دیجیتالی شدن سوق می‌دادیم و آن را از فضای رئال دور می‌کردیم. اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که این مهم برای تهیه‌کنندگان فراهم نشد.

او ادامه داد: سلیقه مخاطبان حوزه کودک نسبت به دو دهه گذشته تغییر کرده است. این جریان تنها به دلیل تغییر نسل نیست؛ شرایط سینمای جهان هم عوض شده است. کودکان و نوجوانان به تولیدات امروزی دسترسی راحت‌تری دارند همین باعث شده سطح توقع مخاطبان از فیلم‌ها بالا برود. لذا ما باید هم‌سو با سلیقه مخاطب حرکت کنیم. مخاطب ایرانی ثابت کرده است که هر وقت یک فیلم با محتوای خوب به ویژه نزدیک به فضای فرهنگی خودمان تولید شود، از آن حمایت می‌کند.

کارگردان انیمیشن «امین و اکوان»، درخصوص محتوای فیلم‌های کودک گفت: ما مجبوریم فیلم‌های کودک و نوجوان را به دلیل رده‌بندی سنی به گروه‌های خردسال، کودک و نوجوان تقسیم‌بندی کنیم. چراکه نمی‌توان فیلم کودک را برای نوجوانان نمایش داد و محور آثار مخصوص به این دو مخاطب از هم متفاوت است.

او گفت: به صورت کلی، فیلم‌هایی که در این سال‌ها در سینمای کودک پخش شده به ویژه در بخش انیمیشن، توسط مخاطب حمایت شده است. اما من احساس می‌کنم که درخصوص محتوا باید کمی تجدید نظر شود و به هنگام تولید محتوا برای آثار، سلیقه‌های گوناگون را در نظر بگیریم و هراسی از تجربه‌های نو نداشته باشیم.

این کارگردان تاکید کرد: گاهی شاهد این موضوع هستیم که محتوای فیلم‌های ما به یک خط مستقیم تبدیل می‌شود. یعنی زنجیره‌ای از موضوعات را داریم که مورد پسند ارگان‌هایی است که توانایی تولید محتوای سینمایی را دارند. اگر ما نتوانیم طیف گسترده‌ای از مخاطبان را راضی نگه داریم و فقط یک محتوای مشخص را بسازیم، مخاطب ما را پس می‌زند و جذب سینمای خارجی می‌شود.

رضوی در پایان، درباره «سینما، سرزمین خیال»، که شعار جشنواره امسال است افزود: شعار خیلی خوبی انتخاب شده است. تمام سینمای کودک و نوجوان به قوه تخیل برمی‌گردد. خیال‌پردازی، باعث می‌شود کودک و نوجوان قدرت ریسک‌پذیری و خلاقیتش در ایجاد فضا و دنیای جدید را افزایش بدهد. همان‌طور که این شعار را انتخاب کردیم باید سعی کنیم از آن الهام بگیریم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار