239946
۱۸ شهریور ۱۴۰۰

چهارمین دورهمی فعالان بازی و اسباب بازی برگزار شد

کاهش پنجاه درصدی تولید اسباب‌بازی و تاثیر متغیرهای سیاسی و اقتصادی بر حوزه بازی و اسباب‌بازی از جمله چالش‌های پیش‌روی صنعت اسباب‌بازی در ایران است.

به گزارش کودک پرس ،فعالان حوزه بازی و اسباب‌بازی عصر روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در نشستی با حضور مهدی‌ علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بیان چالش‌های پیش روی این صنعت پرداختند.
این نشست تخصصی که با عنوان «دورهمی فعالان بازی و اسباب‌بازی» برگزار شد پذیرای ۸۰ نفر از طراحان، واردکنندگان، تولیدکنندگان، کارشناسان و سیاست‌گذاران این حوزه بود.

سجاد اسم‌حسینی مدیر این دورهمی در ابتدای این نشست خبر از آغاز به کار رسانه‌ی «توی پرس» با هدف انعکاس اخبار حوزه بازی و سرگرمی داد و در بخشی از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که رسانه‌هایی از این دست بتوانند با هدف مطالبه‌گری گام‌هایی را برای توسعه فرهنگی بردارند.

حوزه بازی و اسباب‌بازی نیازمند منشور اخلاقی است
آغازگر این نشست شایان فروزنده‌دل بر ضرورت گفتمان‌ در این حوزه تاکید کرد. دبیر اجرایی این سلسله نشست با بیان این نکته که پیش از این دو نشست‌ اسکیپ‌روم‌ها و عروسک نیز با حضور بخش‌های مختلف همچون آموزش، سیاست‌گذاران، تولیدکنندگان و… برگزار شده است، گفت: با توجه به تغییر مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی و تسلط و علاقه آن‌ها به این حوزه امیدواریم که برگزاری منظم این جلسه‌ها به هدفی مهم‌تر یعنی ایجاد صنف اسباب‌بازی بینجامد.
وی در ادامه سخنانش بر لزوم وجود منشور اخلاقی در این حوزه تاکید کرد. این کارشناس گفت: صنعت اسباب‌بازی مفاهیم فرهنگی را همراه خود دارد. گمان می‌کنم اگر ما منشور اخلاقی داشته باشیم و به آن پایبند بمانیم برخی بداخلاقی‌هایی که در این سال‌ها در بین هم‌صنفان‌مان دیده‌ایم یا خود انجام داده‌ایم دیگر وجود نخواهد داشت.

مشارکت در تولید، ‌گام مهم مرکز سرگرمی‌های کانون
به گفته مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشارکت در بخش تولید سرگرمی جدید و تجدید تولید محصولات پرمخاطب بخشی از اهداف سال‌های اخیر کانون به تحقق رسیده است.
محسن حموله که از سخنرانان «دورهمی فعالان حوزه‌ی بازی و اسباب‌بازی» بود با اشاره به فعالیت‌های کانون پرورش فکری در حوزه بازی و سرگرمی گفت: این مرکز از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۲۷ محصول جدید و ۸ تجدید تولید محصول داشته است. در این رابطه با ۹ شرکت از تولیدکنندگان اسباب‌بازی مشارکت داشته‌ایم.
وی ادامه داد: اقدام مهم دیگر؛ بحث طرح «میز بازی‌ ایرانی» بوده است که کانون با توجه به توسعه مراکز فرهنگی‌ هنری خود در سراسر کشور این آمادگی را اعلام کرده است که تولیدکنندگان از این فرصت می‌توانند استفاده کنند و در هر یک از مراکز کانون بازی‌های رومیزی برای اعضا نوجوان در نظر بگیرند. همچنین با توجه به بحث پیوست فرهنگی محصولات کتاب، فیلم و سرگرمی، کانون اقدام به تولید محصولات جدیدی در این حوزه داشته است. همانند کتاب‌عروسک، کتاب‌پازل یا مجموعه تئاتراسباب‌بازی که در برگیرنده حوزه‌های هنری نمایش تئاتر، کتاب، قصه و نمایش خلاق عروسک‌گردانی است. در همین رابطه با توجه به بازارپردازی این محصولات و تولید فیلم پویانمایی بلند «بچه‌زرنگ» این آمادگی وجود دارد که اگر شرکت‌های سرمایه‌گذار روی شخصیت‌های این فیلم و یا بازی‌های رومیزی و بازی‌های رایانه‌ای طرحی دارند ارائه کنند. عروسک‌های این فیلم در (اکشن فیگور) یا اسباب‌بازی‌های موجود در این فیلم هم امکان تولید و مشارکت موجود است.
مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون در ادامه صحبت‌های خود به تشریح نتایج رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی ‌پرداخت و بر ضرورت شکل‌گیری یک اتحادیه مستقل برای صنعت اسباب‌بازی تاکید کرد چرا که تمامی حقوق تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، فروشندگان اسباب‌بازی حتی افراد دست‌اندرکار، پژوهش‌گران و… با وجود چنین اتحادیه‌ای محفوظ خواهد ماند.

موانع حوزه اسباب‌بازی با مشارکت بخش خصوصی هموار می‌شود
محسن رجبی دیگر سخنران این نشست توجه به متغیرهای سیاسی و اقتصادی و تاثیرات آن بر صنعت اسباب‌بازی را مورد تاکید قرار داد.
مدیر شرکت بازی‌تا در ابتدای سخنان خود بر تاثیر تعامل بخش خصوصی بر حوزه اسباب‌بازی تاکید کرد. وی گفت: بحث گفت‌وگو در صنعت اسباب‌بازی ضرورتی است که بر کسی پوشیده نیست. روی صحبت من با بخش خصوصی است. به نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته تعامل خوبی بین این مجموعه‌ها وجود نداشته باشد و با وضعیت راکدی روبرو شویم. در این میان جای خالی انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی نیز دیده می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به چالش‌های پیش‌روی حوزه بازی و اسباب‌بازی پرداخت: اقتصاد کلان، برجام، تامین مواد اولیه و… چالش‌هایی هستند که باعث ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان شده‌است. باید بپذیریم که صنعت اسباب‌بازی با کاهش ۵۰ درصدی حجم تولید روبرو شده است و یا با تنها ۱۰ تا ۱۵‌درصد ظرفیت مشغول کار است. تعدیل نیرو از جمله موارد قابل توجه است و فراموش نکنیم که تغییر دولت‌ها حواشی مهمی برای این صنعت ایجاد می‌کند.
رجبی ادامه داد: متغیرهای سیاسی و اقتصادی بر کار ما تاثیر دارند. در سال ۹۶ و با تلاش شورای نظارت بر اسباب‌بازی بود که اولین انجمن در حوزه بازی و اسباب‌بازی شکل گرفت. با این حال بعد از ۲ سال فعالیت به حاشیه رفت و به نظر می‌رسد گفت‌وگو و نشست بتواند نقطه امیدی برای بخش خصوصی و اطمینان‌سازی باشد. همراهی تولیدکنندگان و فعالان این عرصه است که می‌تواند راهکارهای عملیاتی برای خروج از این چالش‌ها را معرفی و بررسی کند.

فرصت بازی در دوران کرونا را از کودکان نگیریم
حسین‌رضا سلطانی، مدیرعامل بازی‌سازان ضمن بیان فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تولید اسباب‌بازی برای شهربازی‌ها، پارک‌ها و خانه‌های بازی بر ضرورت تولید بازی‌های خانگی در دوران همه‌گیری کرونا تاکید کرد.
این تولید کننده با بیان این‌که تولیدات صنعتی حوزه بازی‌ از سال ۸۳ در ایران فعالیت جدی خود را آغاز کرده است، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای تولید بازی‌های خانگی را خواستار شد.
او گفت: معمولا وقتی صحبت از اسباب‌بازی می‌شود، اسباب‌بازی‌های حرکتی را فراموش می‌کنیم. باید بدانیم که تولید محصولات خانگی برای ایجاد تحرک در کودکان مهم و لازم است به تبدیل وسایل موجود در فضاهای باز برای کاربردهای خانگی بپردازیم. چرا که استفاده مداوم از محصولات دیجیتال و عدم تحرک کودکان -مخصوصا در دو سال اخیر- آسیب‌هایی جدی در پی خواهد داشت. آسیب‌هایی که از کرونا نیز جدی‌تر خواهند بود.

لزوم تداوم نشست‌های تخصصی با هدف اعتلای صنعت اسباب‌بازی
رییس جدید دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی، نیز در این نشست به تفصیل درباره فعالیت‌های در دست اقدام از سوی بخش‌های مختلف این مرکز پرداخت.
آیدین مهدی‌زاده با جمع‌بندی نظرها و چالش‌های عنوان شده، گفت: با جمع‌بندی سخنان کارشناسان حاضر سه نکته اصلی قابل بررسی است. نخست لزوم برگزاری گردهمایی‌ها و نشست‌هایی که قطعا باید به سمت تخصصی‌تر شدن پیش بروند. گام دوم اخلاق‌گرایی است. ما امیدواریم با همکاری این حاضران و مشارکت دیگر تولیدکنندگان بتوانیم جاهای خالی را شناسایی و برای رفع خلاها اقدام کنیم. در این میان جای انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی خالی است و امیدواریم مشارکت آن‌ها را در جلسه‌های آتی داشته باشیم. در پایان آن‌که لازم است دورهمی‌های تخصصی در حوزه ‌اسباب‌بازی‌های چوبی، پلاستیکی، فلزی و… نیز شکل بگیرد. نشست‌هایی که تداوم آن‌ها لازم و مهم است.
وی در پایان سخنان خود خبر از فعالیت کمیسیون پژوهش در شورای نظارت بر اسباب‌بازی داد و اعلام کرد که به زودی نحوه حمایت از پژوهش‌گران و فعالیت‌های این کمیسیون اطلاع‌رسانی خواهد شد.
دورهمی فعالان بازی و اسباب‌بازی هر ماه با هدف شبکه‌سازی و پیگیری نظام مسائل اکوسیستمی فعالان صنعت بازی و اسباب‌بازی از سوی دبیرخانه «دورهمی فعالان کودک و نوجوان» برگزار می‌شود.
این نشست نیز به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد پیشرفت جامع ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار