موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
239870
۱۶ شهریور ۱۴۰۰

آغاز واکسیناسیون افراد زیر هجده سال در کشورهای عربی

همزمان با آغاز واکسیناسیون کودکان و نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال علیه کرونا در شماری از کشورهای جهان، دولت‌های عربی حوزه خلیج فارس نیز برنامه‌ریزی لازم برای واکسیناسیون شهروندان خود در این رده‌های سنی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش کودک پرس ،شماری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، کانادا، چین، کوبا و تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عرب منطقه درحال واکسیناسیون کودکان و نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال در برابر ویروس کرونا هستند.

واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال 

سازمان غذا و داروی اروپا موافقت خود را با واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۵ سال با واکسن «فایزر-بیونتک» را صادر کرده است.

این اولین واکسنی است که موافقت اتحادیه اروپا را کسب کرده است.

این سازمان پیشتر نیز موافقت خود را با واکسیناسیون افراد بالای ۱۶ سال صادر کرده بود.

سازمان غذا و داروی اروپا همچنین موافقت خود با استفاده از واکسن «مدرنا» برای رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال را اعلام کرده است.

اکنون تصمیم گیری در دست کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن این فرایند واکسیناسیون است.

بر این اساس، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا عملا این واکسیناسیون را برای رده های سنی یاد شده اجرا کرده اند که از جمله آنها آلمان است.

آلمان بویژه بعد از شیوع گونه دلتای کرونا روز ۱۶ ماه اوت گذشته تصمیم گرفت که همه کودکان بالای ۱۲ سال را واکسینه کند.

فرانسه نیز از اولین کشورهایی بود که واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال را ۱۵ ژوئن گذشته در دستور کار قرار داد و بر اساس آمارها تا ۱۹ اوت گذشته، بیش از ۵۶ درصد افراد ۱۲ تا ۱۷ سال دستکم دُز اول را دریافت کردند و ۳۲.۴ درصد نیز به طور کامل واکسینه شدند.

دولت های آمریکا و کانادا نیز پیش از این استفاده از واکسن فایزر را برای واکسیناسیون نوجوانان در دستور کار قرار دادند.

واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال 

بر اساس برخی برآوردها، روند آماده کردن واکسن کرونا برای کودکان کم سن و سال تر (زیر ۱۲ سال) بیش از پیش بینی برخی کارشناسان زمان بر خواهد بود.

دکتر «املی چابمن» نایب رئیس و از مسئولان ارشد پزشکی بیمارستان کودکان مینه سوتا آمریکا می گوید:  امیدوار بودیم که قبلا از بازگشت کودکان به ترم  تحصیلی جدید چیزی داشته باشیم اما متاسفانه نتوانسته ایم آن را انجام دهیم.

براساس گزارش رسانه ها، جمع آوری اطلاعات و داده های آزمایشی و بالینی درباره واکسن های کرونا برای کودکان کم سن و سال تر همچنان ادامه دارد و به محض رسیدن شرکت های تولید کننده واکسن به نتایج آزمایش ها، نیاز است که این اطلاعات به سازمان غذا و داروی امریکا ارایه شود تا این سازمان کار ارزیابی واکسن ها را برای کسب مجوز در دستور کار قرار خواهد داد.

دکتر «اسکات ژوتلب» کمیسر سابق سازمان غذا و داروی آمریکا و عضو هیئت مدیره شرکت فایزر می گوید که این شرکت احتمالا قادر به ارایه اطلاعات و داده ها درباره کودکان ۵ تا ۱۱ سال برای کسب مجوز در ماه سپتامر جاری را خواهد بود و سپس خواهد توانست که درخواست استفاده اضطراری از واکسن در اکتبر آینده را بدهد.

وی افزود: این امر ما را در یک چارچوب زمانی قرار می دهد؛ به گونه ای که واکسن ها در اواخر پاییز و به احتمال زیاد در اوایل زمستان در دسترس خواهد بود زیرا کار ارزیابی سازمان غذا و دارو روی داده ها و اطلاعات تا آن زمان طول خواهد کشید.

در همین حال، دکتر «راشیل والنسکی» مدیر مراکز مبارزه با بیماریها و پیشگیری آمریکا نیز گفت که امید دارد که واکسن فایزر برای کودکان در سال ۲۰۲۱ در دسترس باشد.

شرکت فایزر نیز اعلام کرده است که احتمالا با فرا رسیدن اکتبر یا نوامبر تحقیقات کافی را در اختیار داشته باشد و سپس اندکی بعد درخواست مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی آمریکا خواهد کرد.

براساس گزارش رسانه ای، شرکت مدرنا نیز آزمایش های واکسن کودکان را در حال انجام دارد اما چند ماه با تاخیر از شرکت فایزر است و انتظار می رود که شرکت «جانسون اند جانسون» نیز کار آزمایش های متعدد روی کودکان را تا پاییز آغاز کند.

اما با وجود ملاحظات موجود درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال، کوبا و چین از جمله کشورهایی هستند که واکسیناسیون زیر این رده سنی را در دستور کار خود قرار دادند.

در همین راستا، کوبا فرایند واکسیناسیون افراد ۲ تا ۱۸ سال را در دستور کار قرار داده است.

اولین مرحله شامل واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ به بالا است تا در ۱۵ سپتامبر جاری شامل حال کودکان ۲ تا ۱۱ سال شود که این واکسیناسیون بستر را برای بازگشت کودکان به مدارس آماده خواهد کرد چرا که مدارس کوبا از ماه مارس سال ۲۰۲۰ بسته شده است.

کوبا تصمیم گرفته است تا روند واکسیناسیون همه کودکان انجام نشود، مدارس را بازگشایی نکند.

به گفته خبرگزاری بلومبرگ، کشور چین نیز سه ماه پیش اجازه واکسیناسیون کودکان بالای سه سال با واکسن «سینوفاک بیونتک» (Sinovac Biotech) را صادر کرد اما آن زمان منابع خبری گفتند که هنوز زمان دریافت اولین دوز واکسن این رده سنی مشخص نشده است.

واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال در کشورهای عربی

در سایه این وضعیت، شماری از کشورهای عربی نیز کار واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال را تا پیش از آغاز سال تحصیلی در دستور کار قرار داده اند.

کشور عربستان اولین کشور عربی بود که واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را  اعلام کرد.

وزارت بهداشت عربستان حدود یک ماه و نیم پیش اعلام کرد که دُز اول واکسن فایزر را برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال در سراسر این کشور تامین کرده و هم اکنون در دسترس است.

در همین حال، مسئولان بهداشتی امارات یک ماه پیش اعلام کردند که واکسن کرونا را به کودکان بین ۳ تا ۱۷ سال می زنند.

وزارت بهداشت و پیشگیری امارات در بیانیه خود گفت که ثبت نام اضطراری برای دریافت واکسن “سینوفارم” برای گروه سنی ۳ تا ۱۷ سال را آغاز کرده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که تصمیم برای واکسیناسیون کودکان با سینوفارم بر اساس نتایج مطالعات بالینی، ارزیابی دقیق به دنبال مجوز استفاده اضطراری و ارزیابی محلی مطابق با مقررات مصوب” گرفته شده است.

در بیانیه وزارت بهداشت امارات آمده است: تکیه به این واکسن در چارچوب تقویت تلاش های امارات در مبارزه با ویروس کرونا و تاکید بر رویکرد پیشگیرانه  آن برای مراقبت از سلامتی و ایمنی اعضای جامعه صورت گرفته است.

این درحالی است که «فایزر – بیونتک» همچنان برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا در امارات ارائه می شود.

کویت دیگر کشور عربی است که یک و ماه نیم پیش واکسیناسیون افراد بین ۱۲ و ۱۵ سال در برابر کرونا را اعلام کرد تا خود را برای از سرگیری ترم درسی مدارس از ماه جاری میلادی آغاز کند.

وزارت بهداشت قطر نیز ۱۲ ماه مه سال جاری عزم خود برای واکسیناسیون رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال را با واکسن «فایزر – بیونتک» ویژه این رده سنی که سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز آن را داده بود، اعلام کرد.

این وزارتخانه گفت که واکسناسیون این رده سنی روند بازگشت به وضعیت طبیعی را با آغاز سال جدید تحصیلی در ماه جاری سپتامبر تقویت خواهد کرد.

اولیای کودکان این رده سنی نیز از ۱۶ ماه مه سال جاری میلادی ثبت نام کودکان خود برای واکسیناسیون را در سایت وزارت بهداشت قطر آغاز کردند.

در همین راستا، دکتر «سهی البیات» رئیس بخش واکسیناسیون، بهداشت و مبارزه با بیماریهای واگیر دار وزارت بهداشت قطر از اولیای کودکان خواست که نگران واکسیناسیون فرزندان خود نباشد.

وی افزود: بیش از ۴۰ درصد کودکان رده سنی ۱۲ تا ۱۵ با دو دُز واکسینه شده اند.

این مسئول قطری گفت: در حال حاضر برای کودکان  ۱۲ سال و بالاتر از واکسن «فایزر – بیونتک» استفاده می شود اما درخصوص افراد کمتر از ۱۲ سال، مجوزی از جانب شرکت تولید کننده واکسن یا سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد اما ممکن است در آینده تغییری در این باره صورت گیرد زیرا از شش ماه پیش آزمایش های بالینی مداوم برای رده های سنی کم تر در جریان است و امید داریم که بزودی اجازه واکسن برای رده های سنی کمتر از ۱۲ سال داده شود.

وزارت بهداشت سلطان نشین عمان نیز ماه آوریل سال جاری میلادی اعلام کرد که کار واکسیناسیون حدود یک میلیون دانش آموز دختر و پسر کمتر از ۱۸ سال را از ماه ژوئیه تا دسامبر جاری آغاز خواهد کرد و در ۱۸ ماه ژوئیه «احمد بن محمد السعیدی» از اولیای دانش آموزان کلاس دوازدهم خواست تا فرزندان خود را به واکسن زدن تشویق کنند.

اوایل ماه اکتبر گذشته نیز سلطان نشین عمان کار واکسیناسیون دانش آموزان رده سنی ۱۲ به بالا را در همه استانها آغاز کرد.

بحرین نیز دیگر کشور عرب منطقه است که کمیته ملی مقابله با همه گیری کرونا در ۱۸ ماه ژوئیه گذشته موافقت خود را با واکسیناسیون رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال با دو دوز واکسن «فایزر – بیونتک» اعلام کرد.

دولت بحرین همچنین روز هفدهم ماه اوت گذشته اجازه واکسیناسیون با واکسن چینی «سینوفارم» را برای کودکان رده سنی ۳ تا ۱۷ سال صادر کرد.

بر این اساس، سینوفارم که به عنوان گزینه واکسیناسیون افراد بالغ بالای ۱۸ سال بود، اولین و تنها واکسنی بود که بحرین اجازه آن را برای رده سنی ۳ تا ۱۱ سال صادر کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار