هفته بیست و نهم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی بیست و نهم بارداری خود بداند.

وضعیت بدن مادر در هفته بیست و نهم

 

1189

 

احتمالا در هنگام راه رفتن برای اینکه تعادل خود را حفظ نمایید و بعلت بزرگ شدن شکمتان مجبورید پاهاتان را با فاصله از هم قرار دهید و طرز راه رفتن تان هم دستخوش تغییر شده است.

سینه های شما سنگین تر شده و هاله نوک آن نیز تیره تر میشود. همه این تغییرات برای این است که بدن شما برای شیر دادن به نوزاد آماده میشود. سعی نمایید با صابون هایی که سبب خشک شدن نوک پستان میشوند ، سینه ها و مخصوصا نوک آن را نشوییدو از همین الآن میبایست از آنها بخوبی محافظت نمایید تا پس از تولد کودک دچار شقاق سینه نشوید.

احتمالا آزمایش خونی برای میزان آهن خون میبایست انجام دهید. و در صورت نیاز میبایست مکمل های آهن را شروع نمایید. اما در خیلی از مراکز از همان هفته های ابتدایی به مادر مصرف مکمل های آهن را پیشنهاد میکنند.

اکنون شما باید بتوانید حرکات کودک خود را به خوبی حس کنید. به ضرباتی که کودکتان با آرنج یا پایش می زند توجه کنید و اگر احساس کردید که فعالیت کودکتان کم شده است به پزشک خود خبر دهید. او ممکن است از شما بخواهد تا تعداد حرکات جنین یا ضرباتی را که به بدن شما وارد می کند بشمارید، تا مطمئن شود که مشکلی وجود ندارد.

ممکن است به برخی از عارضه های قدیمی، مثل سوزش معده و یبوست دوباره دچار شوید. هورمون پروژسترون که در دوران حاملگی ترشح می شود عضلات بدن شما را سست و آزاد می کند که شامل عضلات معده و روده نیز می شود. شل شدن عضلات به اضافه ازدحامی که در شکم شماست سرعت هضم غذا را کاهش می دهد، بخصوص بعد از صرف یک وعده غذای سنگین ممکن است در معده و روده شما گاز یا نفخ تولید کند. بواسیر نیز مشکل دیگری است که می توانید آن را ناشی از رشد رحم (و همچنین یبوست) بدانید. بواسیر که به رگهای خونی متورم در ناحیه مقعدی گفته می شود در دوران حاملگی بسیار شایع است و معمولا پس از زایمان به سرعت از بین می رود. اگر این عارضه همراه با خارش یا درد باشد، می توانید در یک لگن یا وان کوچک از آب گرم (که کفلها و مقعد را بپوشاند) بنشینید و یا از کیسه آب گرم یا کمپرس سرد در محل عارضه استفاده کنید. همچنین از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید. از مصرف هرگونه مواد دارویی بدون تجویز پزشک خودداری کنید و هرگونه خونریزی مقعدی را سریعا به او اطلاع دهید. برای جلوگیری از بروز یبوست از غذاهای فیبردار استفاده کنید، مقادیر زیاد آب بنوشید و یک تمرین ورزشی منظم و یا یوگا داشته باشید.

تعداد کمی از خانمهای حامله ممکن است به عارضه “افت فشار خون خوابیده” مبتلا شوند. این حالت ناشی ازکاهش فشارخون است و هنگامی که این خانمها به پشت دراز می کشند ضربان قلب و فشار خون آنها تغییر می کند؛ ممکن است به سرگیجه دچار شوند و با تغییر وضعیت سرگیجه آنها از بین می رود. همچنین ممکن است هنگامی که به سرعت تغییر وضعیت می دهید دچار سرگیجه شوید. برای اجتناب از این عارضه هنگامی که می خواهید از حالت درازکش به حالت نشسته و سپس به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید این کار را به آرامی انجام دهید.

ممکن است به برخی از عارضه های قدیمی، مثل سوزش معده و یبوست دوباره دچار شوید. هورمون پروژسترون که در دوران حاملگی ترشح می شود عضلات بدن شما را سست و آزاد می کند که شامل عضلات معده و روده نیز می شود.

در این هفته، رحم شما حدوداً ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار می گیرد که به قفسه سینه و دیافراگم شما فشار می آورد و شما احساس تنگی نفس خواهید کرد. رحم، از پایین نیز به مثانه فشار می آورد که باعث تکرر ادرار خواهد شد. جفت جنین که آن هم دیگر بزرگ شده به شکل گرد و تخت در آمده و دو هفته آینده حدود ۴۳۵ گرم وزن خواهد داشت. از هم اکنون امکان دارد که جنین سروته شده و به حالت زمان وضع حمل در آید، اما اگر چنین نشد، جای نگرانی نیست زیرا زمان زیادی برای تغییر حالت او هست. حالت وضع حمل به صورتی است که سر جنین در بین استخوان‌های لگنی شما قرار خواهد گرفت.

 

ورزش و تأثیر آن در هفته بیست و نهم بارداری

 

1192

 

از پزشک خود بخواهید که به شما بگوید چگونه عضله اصلی پشت خود را امتحان کنید. در دوران بارداری فاصله آن ممکن است به پهنای دو انگشت تغییر کند ولی به زودی پس از وضع حمل به حالت اولیه باز می گردد. توجه داشته باشید ورزش‌هایی که در این زمان به شکم فشار می آورد بسیار خطرناک بوده و انجام آن‌ها صحیح نیست.

 

کسب اطلاعات بیشتر درباره وضع حمل

 

با آنکه زمان زیادی تا وضع حمل شما مانده است اما سعی کنید تا آنجا که می توانید در مورد آن اطلاعات کسب کنید. اطلاعات نشان داده است، هر چه در مورد وضع حمل بیشتر بدانید، در آن زمان، کنترل بیشتری بر امور خواهید داشت. حداقل آن است که ترس درونی شما را کاهش می دهد.