موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
239739
۱۱ شهریور ۱۴۰۰

کرونا همچنان خطر جدی برای کودکان

ایران اکونومیست-عفونی اطفال از افزایش مراجعات روزانه و بستری مداوم کودکان مبتلا به کرونا، خبر می‌دهند و این روند را نتیجه شدت سرایت ویروس می‌دانند.

به گزارش مدرسه پرس،پیک پنجم کرونا یکی از سهمگین ترین پیک های کووید تا این لحظه بوده است. شدت و سرعت بسیار بالای سرایت نوع جهش یافته ویروس در این پیک منجر شد آمار مبتلایان، بستری ها و فوتی ها به شکل سرسام آوری افزایش  پیدا کند.

از دیگر تفاوت های مهم پیک پنجم با سایر پیک ها، ابتلای افراد کم سن و سال و به ویژه اطفال و کودکان و نوجوانان است. طبق اظهارات مسئولان بخش اطفال و متخصصان عفونی، در پیک های قبل به ندرت با ابتلای کودکان مواجه بودیم و نهایتا کودکانی درگیر بیماری می شدند که از بیماری های مهم مادرزادی یا بیماری های زمینه ای رنج می بردند اما در ماه های اخیر تعداد کودکانی که هیچ بیماری زمینه ای ندارند اما در بیمارستان بستری می شوند، افزایش پیدا کرده است.

تهوع و استفراغ و سرفه، شایع ترین علائم در کودکان

طبق گفته متخصصان، کودکان معمولاً با تب، PCR و سی تی اسکن مثبت و مسائل گوارشی مثل حالت تهوع و استفراغ و سرفه به بیمارستان ها مراجعه می‌کنند.

شهناز آرمین، متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان دباره ابتلای کودکان به کرونا در پیک پنجم گفت: متاسفانه در این پیک کودکان بدون بیماری زمینه‌ای بر اثر درگیری با کووید دچار  بی‌آبی، التهاب‌های سیستماتیکی و آسیب به ارگان‌های مختلف مثل قلب کبد و کلیه  می‌شوند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان ادامه داد: از ابتدای کرونا تا کنون متاسفانه  برخی از کودکان نیز فوت کرده اند که تعداد زیادی از این فوتی ها مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بودند.

آرمین با اشاره به اینکه تعداد کودکان کرونا مثبت در چند هفته اخیر به صورت متغیر روند افزایشی و کاهشی پیدا کرده است، بیان کرد: ازعلائم مشخص کرونا در کودکان، درگیری طبیعی ریه است که خیلی شدید نیست و فقط در مواردی که کودک دچار تنگی نفس می‌شود و بیماری زمینه‌ای دارد، بستری می‌شود  البته ممکن است سیر حادی هم پیدا کند، اما قابل درمان است.

او  با بیان اینکه قارچ سیاه بیماری است که از قبل هم وجود داشته است، اظهار کرد: تفاوت این بیماری نسبت به قبل شیوع قارچ سیاه در بیمارانی است که نقص ایمنی  یا سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشتند، براین اساس عفونت در قسمت‌های دیگری مثل سینوس‌ها و یا ریه ها جمع می‌شد و شاهد درگیری بیمار و حاد شدن قارچ سیاه بودیم ولی در نهایت قابل درمان بود، البته در برخی موارد که خیلی شدید بود مجبور بودیم جراحی انجام دهیم؛ این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند آسیبی وارد نمی کرد.

آرمین با اشاره به اینکه  تاکنون هیچ مورد ابتلای به قارچ سیاه در کودکان مبتلا به کرونا نداشتیم، گفت که کودکان مبتلا به کرونا کمتر از بزرگسالان به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارد و سندروم التهابی که نارسایی شدید تنفسی را به همراه دارد کمتر در کودکان اتفاق می‌افتد؛ در حالی که این موارد در بزرگسالان بسیار بیشتر است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: در رده سنی اطفال، هر چه سن بالاتر باشد شکل بیماری به الگوی بالغان نزدیکتر می‌شود؛ البته افرادی که نزدیک سنین بلوغ هستند، بیماری‌های شدیدتر ریوی پیدا کرده اند.

او افزود:کرونا حدود یک سال و نیم است که شیوع پیدا کرده و هنوز داده‌های دقیقی از اتفاقاتی که بعد از بهبودی برای بیماران می‌افتد وجود ندارد، اما می‌توان گفت که متاسفانه کرونا، اکثر ارگان‌های بدن کودکان را درگیر می‌کند و تا مدت‌ها پس از ترخیص از بیمارستان، ممکن است اختلالاتی برای کودک ایجاد شود.

شدت سرایت ویروس، دلیل افزایش ابتلای کودکان به کرونا

جمال میرزایی، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند در مورد افزایش ابتلای کودکان کم سن و سال، اظهار کرد: تفاوت کرونای دلتا با سایر سویه‌های کرونا تغییرات در ژن‌های ویروس بوده که باعث می‌شود سرایت پذیری این ویروس بسیار افزایش پیدا کند و این سرایت پذیری بالاتر به این معنی است که یک نفر در یک جمع می‌تواند تعداد بسیار بیشتری را نسبت به گونه‌های قبلی به بیماری مبتلا کند.

میرزایی گفت: وقتی سرایت پذیری ویروس در یک گروه افزایش پیدا می کند دایره ابتلای افراد به ویروس نیز افزایش پیدا می‌کند که کودکان نیز از این جریان مستثنی نیستند.

او ادامه داد: همین افزایش سرایت باعث شد که بخش‌های بستری اطفال مملو از کودکان مبتلا به کووید باشد. باید به این نکته توجه داشت که در بین این رده سنی کودکانی هستند که بیماری‌های نقص ایمنی مادرزادی و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند که این باعث می‌شود این دسته از کودکان دچار عوارض جدی ویروس شده و منجر به درگیری‌های شدید و مختلف ریوی در بین این گروه سنی بشود.

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: متاسفانه شاهد پر شدن تخت‌های بخش‌های اطفال اکثر بیمارستان‌ها در این پیک هستیم و باید گفت درمان بیماری در این گروه‌های سنی اغلب درمان‌های نگهدارنده و خود ساز هستند و بیشتر در این گروه سنی، نگران از دست رفتن آب بدن هستیم به همین دلیل برای کودکانی که نمی‌توانند مایعات را به خوبی مصرف کنند سرم درمانی انجام می‌دهیم.

میرزایی با اشاره به اینکه به دلیل تب بالا در کودکان  همچنین ابتلا به اسهال، فرد  آب بدنش را از دست می‌دهد، بیان کرد:  مهم‌ترین نکته در کودکان جایگزین کردن آب و مواد معدنی تحلیل رفته در کودکان است همچنین در موارد شدید‌تر نیاز به مصرف کورتون  یا سایر دارو‌ها برای بهبودی شرایط ضرورت دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اطفال هم  ممکن است در این پیک ابتلا پیدا کنند و موارد زیادی را داریم که نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

میرزایی گفت: در حال حاضر به اندازه کافی در جریان آمار کودکان مبتلا به کرونایی که به دلیل شدت بیماری فوت کرده اند، نیستیم و اطلاعات کافی نداریم. زیرا بررسی‌های ژنتیکی ویروس روی آن‌ها انجام نشده است تا بتوانیم اظهارنظر کنیم که به دلیل کدام یک از جهش‌های ویروس از دنیا رفته‌اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار