239629
۰۸ شهریور ۱۴۰۰

طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال آغاز شد

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از آغاز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال؛ در سال جاری خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،فاطمه رضوان مدنی گفت: برنامه غربالگری آمبلیوپی با سابقه ۲۵ ساله در سازمان بهزیستی ازبرنامه‌های موفق این سازمان در پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات بینایی است و هر ساله حدود ۷۰ تا ۷۶ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال تحت غربالگری بینایی قرار می‌گیرند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ با راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی با عنوان مثبت زندگی (در حدود ۲۶۰۰ مرکز مثبت زندگی در محلات کشور راه اندازی شده است) و راه اندازی پایگاه‌های غربالگری بینایی در این مراکز، دسترسی افراد به پایگاه‌ها تسهیل شده است.
رضوان مدنی گفت:غربالگری بینایی در سه سطح غربال، تشخیص و مداخله انجام می‌شود که در سطح غربال کارشناسان آموزش دیده با استفاده از ابزار E چارت و در موارد لزوم استفاده از دستگاه غربالگری به این کار می‌پردازند و اگر کودک دارای اختلال شناخته شود به سطح بعدی یعنی اپتومتر ارجاع داده می‌شوند.
وی افزود: اپتومتریست‌ها پس از انجام ارزیابی‌های لازم با تجویز عینک نسبت به اصلاح اختلال بینایی اقدام می‌کنند؛ و در صورت نیاز جهت تشخیص نهایی و یا انجام مداخلات جراحی به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند.
رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پیگیری مسئول غربالگری در خصوص تمامی ارجاعات گفت: همچنین برای اقشار محروم و نیازمند؛ بسته‌های حمایتی جهت تأمین عینک و کمک هزینه جراحی از طرف سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده که پرداخت می‌شود.
توجه و رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی در برنامه غربالگری
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برنامه غربالگری در تمامی شهر‌ها و روستا‌ها انجام می‌شود. این برنامه قبلاً توسط مهد‌های کودک و در حال حاضر توسط مراکز مثبت زندگی انجام می‌شود.
وی افزود: پروتکل بهداشتی ویژه ایام کرونا با کمک وزارت بهداشت تهیه و جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است، اما با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری تا به حال بسیاری از استان‌ها به لحاظ شیوع کرونا در وضع قرمز هستند و طبق پروتکل ارسالی در مناطق قرمز این فعالیت انجام نمی‌شود؛ غربالگری امسال خیلی کم بوده است.
رضوان مدنی اظهار امیدواری کرد: با بهبود شرایط اپیدمی کرونا خانواده‌ها جهت انجام غربالگری فرزندانشان سریع‌تر اقدام کنند.
وی از خانواده‌های ایرانی درخواست کرد به محض خارج شدن هر شهر و روستا از وضعیت قرمز بلافاصله خانواده‌ها بچه‌ها را به نزدیکترین مرکز مثبت زندگی محلشان ببرند و اطمینان داشته باشند که پروتکل‌های بهداشتی توسط غربالگران در این مراکز اجاره می‌شود، تا ان شاالله از سلامت بینایی کودکان خود اطمینان حاصل کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار