239519
۰۲ شهریور ۱۴۰۰

سیستان و بلوچستان| معرفی برگزیدگان مرحله‌ استانی جشنواره قصه‌گویی

زاهدان- ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان گفت: برگزیدگان مرحله‌ استانی بیست‌ و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کانون پرورش فکری استان معرفی شدند.

به گزارش کودک پرس ،معصومه هادی در اختتامیه‌ این جشنواره اظهار داشت: قصه زیباترین و موثرترین مسیر انتقال آداب و سنن و میراث گذشتگان به نسل آینده‌ساز کشور است.

وی گفت: روایت خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، دلواپسی‌ها، نگرانی‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌ها و هر آنچه در فراز و فرود زندگی تجربه می‌کنیم قصه‌ای را می‌سازد که از ما به یادگار خواهد ماند و امید آنکه به نیکی از آن یاد شود.

رییس بیست‌ و سومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله‌ استانی با اشاره به پیشینه‌ کهن قصه‌گویی در سیستان و بلوچستان افزود: این گذشته‌ پربار زمینه‌ای را فراهم کرده که امروز نمود آن را در  ارتقای فرهنگی و انس و الفت بین خانواده‌ها به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

وی قصه را زیباترین و موثرترین مسیر انتقال آداب و سنن و میراث گذشتگان به نسل آینده‌ساز کشور خواند و بیان کرد: دستاوردهای شگفت و شگرف نیاکان ما در این بخش از سرزمین‌مان بر کسی پوشیده نیست و توانایی ما در به کارگیری و انتقال این یادگاران ارزشمند به نسل آینده‌ساز میهن می‌تواند مسیر ساختن آینده‌ای شایسته‌ همه‌ ایرانیان را هموار سازد.

هادی با اشاره به قصه‌های ارائه شده در این جشنواره گفت: این قصه‌ها حاکی از تفکر، تعمق و جست‌وجو در میراث کهن این سرزمین است و امیدوارم نسل کودک، نوجوان و بزرگسال ما با تفکر بیشتری در داشته‌ها، برای حفظ و استفاده از آن تلاش کند.

عالیه سجادی رابط قصه‌گویی سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونا استقبال شرکت‌کنندگان از این جشنواره بسیار خوب بود و در مجموع از ۲۹۰ نفر شرکت‌کننده بالغ بر ۳۵۰ قصه بارگذاری و برترین‌ها انتخاب شدند که از این تعداد ۱۵ نفر به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

همچنین هیات داوران پس از بررسی قصه‌ها در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، زنان و مردان و دختران و پسران، با قرائت بیانیه‌ای برگزیدگان این جشنواره را معرفی کرد.

هیات داوران نکاتی را شامل تاثیر درک صحیح قصه‌گو از شخصیت‌های قصه در باورپذیری قصه، تاکید بر استفاده از گویش و لهجه محلی به عنوان یک رسالت عظیم و توجه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به الزامات قصه‌گویی کهنسالی عنوان کرد.

خلاقیت در اجرای قصه، توانایی ساخت و پرداخت فضای قصه و ایجاد حالت مورد نظر در مخاطب، استفاده‌ صحیح از تمامی ابزارهای فیزیکی و حسی در قصه‌گویی، توانایی در هدایت ذهن بیننده برای ورود به جهان قصه‌ مورد نظر، تلفیق میان شیوه‌های مختلف قصه‌گویی به ویژه تلفیق میان تکنیک‌های قصه‌گویی و خلاقیت نمایشی، تلفیق درست میان شیوه‌های قصه‌گویی مدرن و سنتی و غیره از دیگر نکات این بیانیه بود که توسط نماینده هیات داوران قرائت شد.

براساس تصمیم هیات داوران برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند و پس از رقابت قصه‌گویان برگزیده در مرحله‌ منطقه‌ای و مشخص شدن برگزیدگان، مرحله‌ی نهایی این جشنواره در شب یلدا برگزار خواهد شد.

آثار شرکت‌کنندگان در بخش‌های پادکست، نود ثانیه‌ای و علمی در دبیرخانه‌ مرکزی در تهران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و نتایج آن اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا پخش نماهنگ قصه‌گویان، قصه‌گویی یکی از شرکت‌کنندگان، معرفی بخش پادکست، نماهنگ معرفی قصه‌ها، قصه‌گویی نود ثانیه‌ای یکی از اعضا به زبان انگلیسی و معرفی برگزیده‌ها از دیگر بخش‌های این اختتامیه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار