239498
۰۲ شهریور ۱۴۰۰

خوزستان| سی و چهارمین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا برگزار شد

سی و چهارمین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ،سی و چهارمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور عاطفه رنگ‌آمیز طوسی، شاعر و منتقد ادبی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون شهرستان اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

رنگ‌آمیز طوسی در این نشست گفت: شعری موفق است که متکی بر خیال و عاطفه‌ی شاعر است، در این میان باید با ایجاز همراه باشد و از کلماتی که بار معنایی ادبی دارند بهره جوید.

او در بررسی شعر سپید تأکید کرد: جان‌بخشی در آثار سپید بسیار تأثیرگذار است اما باید بیش از حد انتزاعی و دور از ذهن نباشد، همچنین موسیقی درونی و ریتم در این قالب حائز اهمیت است و شاعر با جابه‌جایی ارکان جمله و ایجاد یک به هم‌ریختی هوشمندانه و شاعرانه، جمله را از حالت عادی و نثرگونه خارج ساخته و یک اندیشه‌ی خوب و مستقل را به شعری ماندگار بدل سازد.

این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به زبان آرکائیک در شعر معاصر، افزود: باستان‌گرایی و آوردن کلمات قدیمی در سطح زبان امروز، زبان آرکائیک نام دارد که حالت زیبایی به اثر می‌بخشد، وقتی شاعر از این زاویه با مخاطب گفتگو می‌کند یک گام جلوتر از شاعری است که به کلمات دم‌دستی اکتفا می‌کند و زبان را به حالت برجسته و ممتاز نزدیک نمی‌سازد.

و تشریح کرد: احیاء واژه‌های قدیمی به ‌گونه‌ای که در کنار کلمات امروز خوش بنشیند و توی ذوق خواننده نزند زیبا و به‌جاست. نوجوانان می‌توانند با تورق در شعر قدیم و مطالعه‌ی آثار شاعرانی چون فریدون مشیری و حمید مصدق، یک خط جهت در این مقوله پیدا کنند و خلاقانه‌تر به سرایش بپردازند.

رنگ‌آمیز طوسی، با اعتقاد به این‌که نگاه نو، کشف شاعرانه و ایجاد شگفتی و شور و شعف، از لازمه‌های شاعری است، بیان کرد: هنگام سرودن باید از مفاهیم پیچیده و مطالب شعارزده دوری کنیم.

وی شعر نوجوان را شعری دانست که باید همراه با امید و روشنی و نیک‌اندیشی برای فرداهای نیامده باشد و افزود: شرایط زمانه‌ی ما شعر را به سمت دغدغه‌های انسانی و اندوه بشری هدایت می‌کند، اما یک شعر خوب باید از قماش اشعاری باشد که مخاطب را به سرزمینی می‌برد که نه دور از ذهن باشد نه جایی که هر کس را، راه به آن باشد.

بر اساس این گزارش، بهار جهانگیری، آرمیتا آسترکی، شادان مرادی، پریا حلاج و عسل مرعشی از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی محدثه الماسی و نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا، به کار خود پایان داد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار