موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
239429
۳۰ مرداد ۱۴۰۰

یکپارچگی در تربیت کودکان وجود ندارد

مهدی نغمه‌گو درباره کم و کیف آموزش به کودکان گفت: هر گونه آموزش به کودکان به شناخت از آنها بستگی دارد. شخصیت کودکان را کارتون‌ها و عروسک‌ها شکل می‌دهند. آنچه از اهمیت برخوردار است تعاملات کودکان با یکدیگر است.

به گزارش کودک پرس ،بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب در سال گذشته فعالیت مهدهای کودک برعهده وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و در روزهای اخیر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آغاز به کار کرده است تا نحوه آموزش نونهالان و کودکان در مهدهای کودک مورد بازبینی قرار گیرد.

برگزاری جلسات آموزشی برای مادران در برخی از کشورها

مهدی نغمه گو، روانشناس کودک در این خصوص گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده وقتی یک سیستم هدفمند دنبال شود مهم کیفیت و کارایی بخشی است. برای مثال با توجه به سیستم آموزش و پرورش خروجی آموزش و پرورش و هدف آن باید مورد بررسی قرار گیرد. باید پایه و اساس آموزش را از نهادهای ابتدایی همچون مهدهای کودک آغاز کرد.

او افزود: کشورهای پیشرفته آموزش و پرورش را از 6 ماهگی آغاز می‌کنند و برای والدین نوزاد جلسات متعدد برگزار می‌شود.

این روانشناس کودک ادامه داد: جلسات آموزشی برای مادران هر ساله برگزار می‌شود و در این جلسات نحوه تربیت کودک آموزش داده می‌شود همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا پیش دبستانی از چهار سالگی آغاز می‌شود.

آموزش مهارت به کودکان مورد توجه قرار بگیرد

نغمه‌گو با بررسی شرایط آموزشی کشور گفت: سیستم‌های آموزشی کشور به یکباره از سال دهم به سمت کنکور هدایت ‌می‌شود. هرچند هدف پرورشی مغفول مانده است. درصد بالایی از دانش آموزان ایران در سیستم آموزشی کشور به دانشگاه می‌روند.

پرورش کودکان نیازمند تجهیزات و امکانات ویژه

او تاکید کرد: اگر خروجی ما فقط تحصیل در دانشگاه باشد و به شکل مهارت آموز توجه نشود اتفاقی رخ نمی دهد. اینکه مهدهای کودک زیر نظر کدام سازمان فعالیت می‌کنند چندان موثر نیست. برای مثال متولی کودکان کشور سیستم آموزش و پرورش است. اگر سیستم آموزش و پرورش امکانات و بودجه لازم را نداشته باشد اتفاق خاصی به وقوع نمی‌پیوندد.

این روانشناس کودک ادامه داد: برای مثال آموزش تفکر در کلاس ششم گنجانده شده است. این در حالی است که  آموزش تفکر باید از دوره مهد کودک آغاز شود. فرصت‌های اجتماعی، شغلی و درآمدی را در جامعه می‌توان از آموزش و پرورش ایجاد کرد.

نغمه‌گو افزود: لازم است تا اولویت‌های کودکان در آموزش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

این روانشناس کودک گفت: هم اکنون والدین به این بینش رسیده که نمره چندان موثر نیست بلکه یادگیری مهارت‌های زندگی برای کودک از اهمیت برخوردار است و مدرک‌گرایی چندان مورد توجه نیست.

شخصیت کودکان را کارتون‌ها و عروسک‌ها شکل می‌دهند

نغمه گو گفت: شغل‌هایی با موقعیت‌های شغلی مناسب باید معرفی شود و والدین فرزندان خود را به این سمت سوق دهند. روند آموزش همچون حلقه به هم متصل هستند و تمام مسائل باید به هم پیوسته باشند.

او درباره کم و کیف  آموزش به کودکان افزود: هر گونه آموزش به کودکان به شناخت از کودکان بستگی دارد. شخصیت کودکان را کارتون‌ها و عروسک‌ها شکل می‌دهند. تعاملات کودکان با یکدیگر از اهمیت برخوردار است.

این روانشناس کودک تاکید کرد: عدم یکپارچگی در تربیت کودکان وجود دارد و سیستم‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند. برای مثال برای شناخت و تربیت کودکان باید او را شناخت تا بتوان درباره نحوه تربیت او تصمیم‌گیری کرد.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار