239420
۳۰ مرداد ۱۴۰۰

آذربایجان غربی| رویای کودکان بوکانی جهت بازی در اماکن ایمن و استاندارد

شهرستان بوکان با جمعیت ۲۹۰ هزار نفری فاقد شهربازی‌های استاندارد و مجهز می‌باشد و احداث چنین مکان‌هایی برای تفریح و بازی به رویایی دست نیافتنی برای کودکان این شهر تبدیل شده است.

به گزارش کودک پرس ،بر اساس تعریف‌های جهانی شهربازی پارکی است که از وسایل سرگرمی و تفریحی برای سرگرم کردن گروه بزرگی از مردم تشکیل شده است که نسبت به پارک‌های ساده و یا زمین‌های بازی داخل شهری، امکانات سرگرم‌کننده بیشتری دارند.

بازی مهم‌ترین نقش را در دوران پرورش «روانی – فکری» کودکان برعهده دارد و بدون تردید بازی بچه‌ها را باید به عنوان یک ضرورت حیاتی مورد توجه قرار داد.

کارشناسان پرورشی و امور جوانان بازی را اساسی‌ترین نیاز دوران کودکی هر انسان می‌دانند و از کارکردهای بازی‌های دسته جمعی کودکان به عنوان نقش پایه‌ای در جامعه‌پذیری و ایجاد روابط اجتماعی آنان یاد می‌کنند.

ارزش بازی در زندگی کودک را می توان در جنبه های هوشی،حسی،حرکتی، عاطفی و روانی مورد بررسی قرار داد. شاید آشکارترین اثر بازی در رشد جسمی و حرکتی باشد

بی تردید بازی در رشد همه جانبه کودک نقش مهم دارد و از همان اوایل کودکی باعث شناخت بهتر محیط می شودو بازی وسیله ی است برای آنکه کودک به خوبی دریابد که با دنیای خارج از ذهن خود چگونه باید رابطه برقرار کند.

شهرستان بوکان با جمعیتی ۲۹۰ هزار نفری و دارا بودن پنج پارک استاندارد جهت تاسیس شهر بازی های مجهز متاسفانه در حال حاضر فاقد مکان های ایمن و استاندارد (غیر از شهر بازی های پولی ) برای کودکان این شهر می باشد و این مهم نشان از وضعیت اسف ناک مدیریت شهری در نگاه ویژه به سهم کودکان در شهر بوکان است

بی شک شهر بوکان طی چند دهه گذشته آنقدر بزرگ شده که جست و خیز کودکانه آنان محدود به فضای محصور چند پارک با چند وسیله بازی شده است، اما آیا همین فضای محدود به اندازه کافی امن است؟

با نگاهی به وضعیت مکان های بازی کودکان در کلیه پارک های سطح شهر از تنها وسله بازی کودکان در پارک شهرک گرفته تا پارک اندیشه در شمالی ترین نقطه شهر به خوبی می توان غیر استاندارد بودن این وسائل را دید.
پریسا یکی از شهروندان بوکانی که کودک خوردسال خود را برای بازی به پارک شهرک اورده می‌گوید: در بوکان فضای چندانی برای تفریح وجود ندارد، لذا وجود پارک‌های بازی هر چند با امکانات اندک، برای تفریح و بازی کودکان غنیمت است، اما تعداد پارک‌ها بسیار کم است و در همه آنها هم فضای مناسبی برای بازی کودکان وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: استاندارد نبودن وسایل بازی از معضلاتی است که بارها در نتیجه آن کودکان آسیب دیده‌اند؛ من همیشه در پارک کنار کودکم هستم تا اتفاق ناخوشایندی نیفتد یا سراغ وسایل غیر استاندارد نرود.

محمد نیز دیگر شهروند بوکانی تاکید می‌کند: تمام پارک‌ها ی بوکان تنها از یک ست غیر استاندارد بازی که ان هم سرسره های مخلوط است مجهز می باشند که متاسفانه به علت استفاده فراوان طی چند سال گذشته تمام آنها شکسته و برای سلامتی کودکان خطر ناک هستند.

وی اضافه کرد: فضاهای بازی شهرمناسب نیست و در مقایسه با شهرهای اطراف همچون مهاباد و سقز امکانات کمتری دارد، کودکان این شهر نیز حق بازی و تفریح دارند و باید از امکانات مناسب استفاده کنند.

محمدی افزود:متسفانه طی ۴ سال گذشته حتی یک وسیله کوچک بازی برای پارک های بوکان تهیه و نسب نشد و انگار اعضای شورای شهر و شهرداری کودکان این شهر را فراموش کرده بودند.

محمد یوسف‌نژاد، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه مدیریت شهری باید امکانات لازم برای همه اقشار و گروه‌های سنی را فراهم کند، تاکید می‌کند: توجه به ایمنی داشتن وسایل و تجهیزاتی که در مبلمان شهری استفاده می‌شود یک اصل بدیهی و مسلم است.
وی ادامه می‌دهد: اغلب والدین به ایمن بودن وسایل بازی پارک‌ها کمتر توجه می‌کنند و همین اندازه که محلی برای جست و خیز کودکانشان وجود داشته باشد راضی هستند، اما نصب و استفاده از وسایل غیراستاندارد برای استفاده‌کنندگان و مدیران شهری عواقب ناگواری دارد.

حال باید دید اعضای شورای دوره ششم و شهردار منتخب آنان چه برنامه‌های برای کودکان این شهر دارند تا بتوانند در فضای آرام و ایمن به بازی‌های کودکانه خود مشغول باشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار