موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/پزشکی و سلامت
239358
۲۵ مرداد ۱۴۰۰

کرمان| فوت پنج کودک بدلیل کرونا

ویروس کووید۱۹ از ابتدای پاندمی کرونا با جهش های متعدد سویه های جدید بیماری را ایجاد کرده است و گونه دلتا برای کودکان نیز مانند سایر افراد مسری است و می تواند در کودکان باعث بروز عوارض متعدد و سندرم التهابی چندگانه شود و گزارشاتی مبنی بر فوت کودکان نیز داشته ایم.

به گزارش کودک پرس ،دکتر”مائده جعفری” استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان و فوق تخصص عفونی کودکان گفت: علایم واریانس دلتا در اطفال مشابه سرماخوردگی است به طوری که کرونا خودش را به صورت آبریزش بینی، گلودرد، تا حدودی احساس بدن درد و تب در کودکان نشان می دهد.

وی با بیان اینکه تب های بالای ۳۹ تا ۴۰ درجه نیز در اطفال دیده شده، تصریح کرد: ممکن است کرونا در بعضی از کودکان فقط به صورت تب خودش را نشان دهد و علایم دیگری در کودک ایجاد نشود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه اکنون بیماری کووید ۱۹ در جامعه غالب است، ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری های ویروسی دیگر خیلی غالب نیستند لذا خانواده ها علایم فوق را به عنوان سرماخوردگی تلقی نکنند و در صورت پیدا کردن یکی از علایم سرماخوردگی در کودکانشان سریع به پزشک مراجعه کنند.

وی خطاب به والدین تاکید کرد: اگر کودکتان دچار تب یا تنگی نفس شد، سریع باید به پزشک مراجعه کنید.

جعفری بیان کرد: متاسفانه اکثر کودکانی که به بیمارستان مراجعه می کنند، تست کووید آنها مثبت می شود و اکنون اکثر موارد از نوع دلتا هستند.

وی از فوت پنج مورد فوتی در کودکان در یک ماه گذشته در استان کرمان خبر داد و بیان کرد: متاسفانه از یک ماه قبل که وارد پیک دلتا شده ایم سه مورد مرگ نوزاد و دو مورد زیر ۶ ماهه داشتیم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه مواردی داشتیم که مشکوک به کرونا بوده اند اما تست آنها منفی شده، افزود: متاسفانه مواردی داریم که کودکان درگیری قلبی یا درگیری چند ارگان دارند و اکثر آنها در بخش های ویژه بستری شده اند.

وی درباره تغذیه کودکان نیز گفت: استفاده از مواد مقوی سرشار از پروتئین، ویتامین C و سایر گروه های ویتامین ها و استفاده از موادی که زینک در آنها وجود دارد برای کودکان توصیه می شود ولی منع غذایی خاصی برای بیماران وجود ندارد.

جعفری با بیان اینکه مقالات علمی تاکید زیادی بر استفاده از مکمل ها ندارند، تصریح کرد: استفاده از مکمل ها تاثیر زیادی روی روند بیماری ندارد.

وی با تاکید برآنکه والدین باید علایم هشدار و زمان مراجعه به پزشک را بدانند، در ادامه در پاسخ به این سوال که آیاد نوزاد از طریق شیر مادر به کووید ۱۹ مبتلا می شود؟ به ایسنا گفت: از طریق شیر بیشتر آنتی بادی (عامل حفاظتی) به نوزاد منتقل می شود لذا اگر مادر به کرونا مبتلاست حتما دستان خود را با آب و صابون شستشو دهد و ماسک جراحی یا سه لایه استفاده کند و شیردهی به کودک ادامه داشته باشد؛ در هیچ مقاله علمی درمورد قطع شیردهی یا استفاده از شیرخشک به جای شیر مادر به نوزاد گفته نشده است.

این فوق تخصص عفونی کودکان افزود: در زمانی که شرایط بیماری مادر از نظر بالینی به گونه ای باشد که توانایی شیردهی به نوزاد را نداشته باشد یا در حال استفاده از داروهای ضد ویروسی باشد که پزشک مادر را از شیردهی به نوزاد منع کرده باشد، باید مادران از شیر دادن به نوزاد پرهیز کنند.

وی درباره اینکه آیا واکسن زدن مادر تاثیری بر نوزاد دارد؟ اظهار کرد: کسی که واکسن تزریق می کند، ناقل نیست و اگر فردی که واکسن زده علامت دار می شود فقط واکنش های سیستم ایمنی بدن خودش است و قابلیت انتقال کووید ۱۹ به سایر افراد را ندارد لذا هیچ مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی شود.

جعفری خاطرنشان کرد: باید مدنظر داشت که تعداد کمی از واکسن ها هستند که مادران شیرده یا باردار می توانند از آنها استفاده کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار