موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
239223
۲۰ مرداد ۱۴۰۰

کرمان| آغاز بینایی سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: طرح بینایی سنجی کودکان سه تا شش سال و طرح غربالگری شنوایی در استان کرمان آغاز شد.

به گزارش کودک پرس ،”عباس صادق زاده” با اشاره به آغاز اجرای طرح شنوایی سنجی و بینایی سنجی در کرمان اظهار کرد: در راستای پیشگیری از ناشنوایی و تنبلی چشم و دیگر اختلالات بینایی و شنوایی، طرح غربالگری شنوایی بینایی در استان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر با اجرای طرح های غربالگری شنوایی و بینایی از معلولیت صدها نفر از کودکان کرمانی جلوگیری شده، افزود: در سال گذشته ۴۶ هزار نوزاد متولد شدند که از این تعداد برای ۳۶ هزار نوزاد در مراکز مختلف، طرح سنجش شنوایی اجرا شد و توانستیم ۱۱۳ نوزاد که قطعا دچار اختلال شنوایی بودند را شناسایی کرده و با مداخله هایی مانند کاشت حلزون و استفاده از سمعک از ناشنوا شدن قطعی آن‌ها پیشگیری شد.

صادق زاده تصریح کرد: این طرح در همه‌ بیمارستان ها و زایشگاه‌ها و ۳۳ مرکز دیگر در استان به نوزادان خانواده‌ها در بدو تولد خدمت رسانی می کند تا تست شنوایی آنها انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در مورد طرح غربالگری بینایی و جلوگیری از تنبلی چشم نیز بیان کرد: قبل از شروع کرونا در آبان ماه هرسال به مدت یک ماه طرح آمبلیوپی در سطح استان انجام می شد اما بعد از شروع کرونا این طرح در طول سال برای کودکان سه تا شش سال برگزار می شود و تلاش می کنیم اگر کودکی دچار اختلال بینایی باشد شناسایی شده و اگر نیاز به مداخله بود مداخلات لازم انجام شود.

وی بیان کرد: در طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال ۹۹  حدود ۳۰۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال داشتیم که مورد سنجش بینایی قرار گرفتند و از این تعداد ۵۰۱ نفر دچار اختلال بینایی بودند که ۸۲ نفرشان دچار تنبلی چشم شدید بوده که اگر مداخلات به موقع انجام نمی شد قطعا نابینا می‌شدند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: امسال هم در تمامی مراکز و مهدهای  کودک،  مراکز درمانی و مراکز مثبت زندگی طرح بینایی سنجی انجام می شود و از خانواده‌ها دعوت می‌کنیم حتماً برای مراجعه به این مراکز اهتمام ورزیده تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود و اگر اختلالی وجود داشته باشد بتوانیم با مداخله به هنگام از نابینا شدن این کودکان جلوگیری کنیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار