موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
239061
۱۲ مرداد ۱۴۰۰

شهر دوستدار کودک با شعار محقق نمی‌شود

محمدرضا جوادی یگانه امروز در حاشیه آیین رونمایی دستورالعمل‌ها، اسناد ارزیابی و اطلس، برنامه‌های عملیاتی محله‌های دوستدار کودک شهر تهران اظهارداشت: موضوع حائز اهمیت این است که شهر خوب زمانی شکل می‌گیرد که شهروندان با کودکان مهربان باشند.

به گزارش کودک پرس ،شهر دوستدار کودک به صورت شعارگونه محقق نمی‌شود بلکه لازم است در تمام بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های فعلی، جاری و ساری شود.

جوادی یگانه افزود: امید است که تدوین و جمع‌آوری دستورالعمل‌ها و همچنین اسناد ارزیابی و اطلس منجر به دستیابی شهر مناسب و امن برای کودکان شود.

ضرورت تدوین اطلس جامع برای شناخت شهر دوستدار کودک

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران نیز در این آیین گفت: لازمه شهر دوستدار کودک، تدوین اطلس جامع برای شناخت شهر و مکان‌های مناسب کودکان است.

مجتبی دانشور با بیان اینکه رشد کودک در شهر وابسته به حضور او در محیط بیرون از خانه، یعنی مهدکودک و مدرسه، محله، خیابان، پارک و به طور کلی فضاهای همگانی شهر است، اظهارداشت: نحوه ارتباط کودک با محیط و ارتقای گستره توانایی‌های او، بر لزوم توجه به نیازهایش در محیط شهری و مناسب‌سازی فضا بر او تاکید دارد.

وی افزود: اقدامات موثر اجتماعی جز لاینفک تحقق شهر دوستدار کودک است. در کنار آن، شهر دوستدار کودک در بستر بهبود محیط کالبدی شهر از حیث بهداشت، امنیت محیطی، ایمنی، دسترسی، تنوع و … شکل می‌گیرد.

دانشور درباره شهر دوستدار کودک گفت: نکات حائز اهمیتی که ما در دبیرخانه شهر دوستدار کودک به آن توجه کردیم، ورود اصناف بالادستی و تولید دانش بود و می‌توان گفت حلقه مفقود شده شهر دوستدار کودک پایین بودن تولید محتوا است که امروز در ۱۳ محله برنامه عملیاتی ‌شهر دوستدار کودک با مشارکت و همکاری مناطق اتفاق افتاده است.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران بیان کرد: بخش دوم فعالیت ما تدوین استانداردها و شاخص‌های همکاری با معاونت معماری و شهرسازی، دستورالعمل احداث پارک‌ها و زمین‌های بازی است که تاییدات لازم گرفته شده است.

وی اظهارداشت: یکی از اتفاقات خوب در کمیسیون ماده پنج و حمایت ما از الزام به ساخت خانه‌های مادر کودک و ساخت پارک‌های دوستدار کودک در شورای عالی معماری تصویب شد.

مشاور مدیرعامل و رئیس مرکز آمار و رصد شهری شهرداری تهران نیز گفت: مرکز آمار و رصد شهرداری بر اساس نظام آماری در سال ۱۳۹۶ تصویب شد. گردآوری داده، تحقیق، پژوهش و پردازش شهر تهران بر عهده مرکز آمار و رصد شهرداری است. ما این داده‌ها را به صورت یکپارچه جمع‌آوری می‌کنیم و با توجه به موضوعات مورد برسی و تحقیق قرار می‌گیرد.

سارا بوربور افزود: ما به طور مستقیم با خود شهردار و به صورت مویرگی با شهرداران مناطق ارتباط داریم. یکی از مجموعه‌هایی که در این طرح با ما همکاری کرد، اداره کل آموزش‌های شهروندی است که با مشارکت مدیرکل این نهاد توانستیم برخی از داده‌ها را در سایت https://data.tehran.ir/ در دسترس عموم قرار دهیم، همچنین توانستیم با استفاده از هوش مصنوعی داده‌های جمع‌آوری شده در حوزه کودک را در نقشه‌های رصدخانه به نمایش بگذاریم.

آیین رونمایی دستورالعمل‌ها، اسناد ارزیابی و اطلس، برنامه‌های عملیاتی محله‌های دوستدار کودک شهر تهران روز دوشنبه با حضور محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار، مجتبی دانشور مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری در محل رصد خانه برج میلاد برگزار شد.

اجرای ۲۲ برنامه عملیاتی شهر دوستدار کودک در تهران

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تا پایان امسال در ۲۲ محله شهر تهران برنامه‌های عملیاتی شهر دوستدار کودک را اجرا می‌کند.

براساس اعلام روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ۲۲ برنامه عملیاتی، فرهنگی و دستورالعمل در قالب برنامه‌های شهر دوستدار کودک تدوین شده است که ۱۳ مورد آن برنامه عملیاتی، چهار مورد کتاب و پنج مورد شامل دستورالعمل پارک‌ها، پاتوق‌های بازی، بهینه‌سازی خانه‌های مادر و کودک و…است که امروز با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و مسئولان شهری رونمایی شد.

شهر تهران از سال گذشته کاندیدای کسب عنوان شهر دوستدار کودک شده است و برای اینکه بتوانند به این مهم دست یابد ابتدا باید وضعیت موجود را در این زمینه ارزیابی و سپس برنامه مدون و عملیاتی برای سال‌های آتی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در فرآیند اجرای برنامه‌های شهر دوستدار کودک استانداردهای مختلف برای زندگی ایده‌آل کودکان در فضای شهری باید لحاظ شود، به عنوان مثال فضای بازی و پیاده‌راه‌ها در محلات مختلف باید برای کودکان مناسب‌سازی شود.

با توجه به اینکه هر کدام از محلات شهر تهران دارای ویژگی‌ها و اقتضائات خاصی است نمی‌توان برای آنها یک برنامه واحد تنظیم و عملیاتی کرد، بر همین اساس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بررسی محلات مختلف بر اساس تراکم جمعیت کودکان و نیازسنجی مردم از سال گذشته تاکنون ۱۳برنامه عملیاتی و دستورالعمل برای ۱۳ محله تدوین و اجرا کرده و به جای شهر دوستدار کودک اجتماعات دوستدار کودک را مدنظر قرار داده است.

بر این اساس تا پایان امسال در ۲۲ محله شهر تهران برنامه‌های شهر دوستدار کودک اجرا خواهد شد و تعداد محلات طی سال‌های آینده به ترتیب به ۴۴، ۶۶ و ۸۸ خواهد رسید.

برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی «کودک و شهر»

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی «کودک و شهر» را با هدف تولید نمایشنامه باکیفیت کودک، توسعه و ترویج هنر نمایشنامه‌نویسی و توجه به حقوق شهروندی کودکان برگزار می‌کند.

این مسابقه در سه بخش؛ ۱-تاکید بر کودک، نشاط و امید به زندگی، کودک و اخلاق شهروندی و کودک و حقوق شهروندی، ۲-اقتباس از داستان‌های دینی و مذهبی و ۳-اقتباس از اسطوره‌های ایرانی و روایات پهلوانی و حماسی برگزار می‌شود.

در بخش اول، به نفر اول ۶ میلیون تومان، نفر دوم ۴ میلیون تومان و نفر سوم ۲ میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد. همچنین به دو نفر برگزیده بخش‌های دینی و مذهبی و داستان‌ها و اسطوره‌های ایرانی، هر کدام ۶ میلیون تومان جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی koudakvashahr@gmail.com ارسال کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن‌های ۹۶۶۵۴۵۲۸ و ۹۶۶۵۳۵۵۴ تماس بگیرند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار