موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
238886
۰۶ مرداد ۱۴۰۰

پایین بودن انتقال ویروس بین کودکان

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مطالعات نشان داده انتقال ویروس در بین کودکان خیلی کمتر است، اما نسبتا انتقال از کودکان به بزرگسال و بر عکس بیشتر است.

به گزارش کودک پرس ،علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در دومین روز از سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش بیان کرد: بازگشایی ایمن مدرسه بسیار مهم است و از این رو یک بسته برای بازگشایی نیاز است. معلم، مدرسه و خانواده در این بسته نقش دارند. کلاس‌ها باید تهویه مناسب داشته باشند‌، تجمعی نباشد و ترددها رعایت شود.

رییسی تاکید کرد: مطالعات نشان داده انتقال ویروس از کودکان به کودکان خیلی کمتر است. اما نسبتا انتقال از کودکان به بزرگسال و بر عکس بیشتر است.

وی افزود: بچه‌ها وقتی درگیر ویروس می شوند بی علامت هستند‌. این اتفاق دو علت دارد اول اینکه انباشت ویروس در بدن بچه‌ها کم است زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بسیار بالاست و مرتبا بدن آنها در حال ساخت آنتی بادی است.بنا براین ایمنی بدن کودکان همیشه از بدن بزرگسالان بیشتر است.

او افزود:باید به محض بروز علائم در بدن یک دانش آموز بلافاصله باید به مراکز بهداشت و سلامت اطلاع رسانی شود و به جز دانش آموز، والدین او نیز مورد تست قرار بگیرند.

رییسی گفت: اتفاقا کسانی که در خطرند بزرگسالان و معلمان هستند. چون سیستم ایمنی پایینی دارند.

آغاز واکسیناسیون معلمان از عید غدیر

وی درباره واکسیناسیون معلمان مدارس گفت: ما برنامه داریم همه معلمین را از همین پنجشنبه واکسینه کنیم. سبدی از واکسن‌های سینوفارم، آسترزنکا و برکت وجود دارد که معلمان می توانند از آن استفاده کنند. ما طبق لیست آموزش و پرورش واکسن می‌زنیم اما اگر شخصی از لیست جا بماند برای او هم قطعا واکسن می زنیم.

رییسی گفت: بلافاصله بعد از ۲۸ روز دوز بعدی واکسن تزریق خواهد شد البته باز هم بستگی به نوع واکسن  دارد. ما در تعداد واکسن برای آموزش و پرورش هیچ محدودیتی نداریم. سعی می‌کنیم دوز دوم تا دو هفته که به مهر مانده واکسیناسیون را تمام کنیم. بازگشایی مدرسه بسیار اهمیت دارد حتی اگر شده یک ماه هم به تعویق بیفتد و بخواهید در آبان بازگشایی کنید، در هر شکل مدارس را باز کنید.

رییسی گفت: ما در واردات واکسن از خارج دچار بدعهدی شدیم ولی اکنون واکسن های خوبی به دست ما رسیده و با سرعت تزریق در حال انجام است. ۹۲ درصد بیماران بالای ۷۲ سال که اکنون در بیمارستان بستری هستند افرادی هستند که واکسن نزدند. فقط ۸ درصد آنها واکسن زدند که ۶ تا ۷ درصد یک دز زدند و ۱ درصد نیز دو دز زده اند.

رییسی گفت: تفکر اینکه با مجازی شدن مدارس، معلمان راحت شدند، اشتباه است زیرا کار معلمی در دوران کرونا بیشتر شد و همچنین تعداد معلمان آموزش دیده زیاد شدند و باید از ایثارگری معلمان در کرونا تشکر کرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: شبکه شاد به عنوان یک زیرساخت موثر یک اقدام افتخارآمیز آموزش و پرورش است که در این دوره ماندگار شد، شاد یک سرمایه برای آینده است. از طرفی هیچ چیزی جای معلم را نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: ممکن است آموزش مجازی باشد اما پرورش مجازی نمی‌شود. پرورش بسیار مهم است که باید درون مدرسه دنبال شود. درسطح دنیا نیز سازمان‌های بین المللی از تعطیلی مدارس ابراز نگرانی کردند به طوری که گفتند برای بازگشایی مدارس فارغ از واکسیناسیون برنامه ریزی کنید.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: میزان ترک تحصیل در دنیا زیاد شده و تعداد کودکان کار افزایش یافته است. فضای مدرسه و دسترسی به زیرساخت الکترونیک بسیار برای مناطق محروم مهم است.

وی افزود: در این دوران الگوی خواب، تحرک بچه‌ها و الگوی تغذیه دچار تغییر شده است. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم‌ که بازگشایی حضوری مدارس از دانشگاه مهم‌تر است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار