موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/پزشکی و سلامت
238839
۰۴ مرداد ۱۴۰۰

مرکزی|افزایش چشمگیر بستری کودکان کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شاهد افزایش چشمگیر آمار بستری کودکان در استان هستیم.

به گزارش کودک پرس ،دکتر سید محمد جمالیان سوم مردادماه در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی با قدردانی از نماینده ولی فقیه دراستان مرکزی به دلیل اختصاص مصلی بیت المقدس به مرکز واکسیناسیون و روسای دانشگاه ها به دلیل اهتمام جهت تجهیز آن اظهار کرد: از ۸ صبح تا ۱۰ صبح امروز ۶۰۰ نفر بدون تجمع در مصلی واکسینه شده اند و ۲۰ ایستگاه در این مکان فعال است که می توان روند واکسیناسیون بدون شلوغی را تسریع بخشید.

وی بیان کرد: متاسفانه از زمان قرمز شدن وضعیت کرونایی اراک، تمامی تجمعات، ترددها، مراسم های جشن و عروسی ها بیشتر و پارک ها نیز شلوغ تر شده است درحالی که مقرر بود مدیریت هوشمند انجام گیرد. کادر خسته درمان از این وضعیت گلایه دارند و تجهیزات موجود دیگر توانی برای ارائه خدمت ندارند.

جمالیان تصریح کرد: پیش بینی می شود که آمار فوتی در هفته جاری افزایش یابد، سن مرگ به زیر ۶۵ سال رسیده است و متاسفانه میزان بستری کودکان به صورت چشمگیر در حال افزایش است و زنگ خطر سلامت فرزندان و کودکان به صدا درآمده است. اگر عادی انگاری ادامه یابد و پیگیری نشود تاوان سختی پرداخت خواهیم کرد و در واقع تاوان عادی انگاری بزرگترها را کودکان پرداخت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه بسیار نگران محلات هستیم، افزود: متاسفانه هیچ برنامه ای برای شهرستان وجود ندارد و اگر پیگیری نشود بیمارستان محلات پاسخگوی بیماران نخواهد بود و مسلما استان هم توانی برای پاسخگویی به محلات ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: خواهش می کنم که مراسم عروسی تعطیل شود، این مراسم ها بلایی بر سر ما آورده است که جوابگو نیستیم، اکثر بیماران فعلی و بستری در بیمارستان در هفته گذشته در مراسم های عروسی حضور داشته اند و این شرایط نشان می دهد که وضعیت مراسم ها و عروسی ها بسیار بد است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیمارستان ها اصلا ظرفیت خالی ندارند که بخواهیم تخت اختصاص دهیم و حتی ظرفیت بیمارستان های خصوصی و تامین اجتماعی نیز پر است و به سمتی حرکت می کنیم که پیش بینی های خوبی را نداریم.

جمالیان افزود: آمار واکسیناسیون در استان مطلوب است و تا روز پنجشنبه به غیر از ساوه و خمین در گروه سنی بالای ۸۰ سال به ۸۵ درصد رسیده است، همچنین واکسیناسیون گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ به ۸۴ درصد، گروه سنی ۷۰ تا ۷۵ به ۸۳ درصد، ۶۵ تا ۷۰ به ۷۶ درصد و ۶۰ تا ۶۵ نیز به ۶۴ درصد رسیده است و از دیروز نیز واکسیناسیون گروه سنی ۵۸ تا ۶۰ سال آغاز شده است. طبق آمار جهانی اگر ۷۵ درصد یک گروه سنی واکسینه شوند وضعیت مطلوب است و در این راستا وضعیت استان قابل قبول است.

وی با اشاره به معاینه دانش آموزان، گفت: معاینات این قشر در شهرهای قرمز متوقف است و آموزش و پرورش باید به این امر توجه کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: مراسم های ورزشگاه امام خمینی(ره) چالش آفرین شده است، گزارشاتی مبنی بر فعالیت برخی از استخرها در استان وجود دارد که باید اداره کل ورزش و جوانان به این امر ورود کند، همچنین برای مراسم های عید غدیر نیز باید ترتیبی اتخاذ شود که مشکلی بروز نکند، از طرفی باید بر مراسم هایی که در مساجد در حال برگزاری است باید نظارت کافی اعمال شود.

وی افزود: بدهی های دارویی دانشگاه بسیار زیاد شده و درخواست داریم با توجه به شرایط قرمز موجود، بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی قدری از مطالبات را پرداخت کنند تا بتوان تامین دارو را دنبال کرد و در این پیک به کمبود دارو بر نخوریم.

رشد ۸۵ درصدی فوتی ناشی از کرونا در استان مرکزی

در این جلسه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در هفته چهارم و قیاس آمار با هفته سوم تیرماه اظهار کرد: ۲۰۷۲ مورد مثبت کرونا در هفته سوم تیرماه در هفته چهارم به ۲۰۷۱ مورد رسیده است.

دکتر علی علیمحمدی افزود: موارد بستری در استان با رشد ۱۶ درصدی از ۱۷۴ نفر به ۲۰۲ نفر رسیده است، موارد سرپایی نیز از ۱۸۶۹ به ۱۸۹۸ مورد رسیده و حاکی از رشد ۲ درصدی است.

وی با اشاره به رشد ۸۵ درصدی موارد فوت در طول یک هفته اخیر در استان مرکزی گفت: ۱۳ مورد فوتی در هفته سوم تیرماه به ۲۴ مورد در هفته چهارم رسیده است.

علی محمدی بیان کرد: تاکنون در استان مرکزی ۱۴۰ هزار و ۳۴۳ تست رپید انجام شده است که از این تعداد ۲۳ هزار و ۲۹۷ مورد معادل ۱۷ درصد تست ها مثبت بوده است.

بازی با جان مردم به بهانه مباحث اقتصادی غیرقابل بخشش است

سیاوش آقاخانی نماینده سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز اظهار کرد: در آغاز پاندمی کرونا، استان در مقابله با بیماری بسیار خوب عمل کرد و امیدواریم که در روزهای پایانی دولت نیز این تجربه تکرار شود، اما از وضعیت اصناف گلایه مند هستیم.

وی تصریح کرد: هر بار به وضعیت اصناف نقد شد، مسائل اقتصادی مطرح شد، اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت رعایت پروتکل ها از سوی اصناف اصلا خوب نیست و حتی رستوران ها نیز وضعیت بسیار بدی دارند و هر بار که گلایه می کنید مسئله حمایت بیان می شود.

آقاخانی با تاکید بر اینکه بازی کردن با جان مردم به بهانه مباحث اقتصادی غیرقابل بخشش است، گفت: علیرغم قول اصناف و اتحادیه برای رعایت پروتکل ها، متاسفانه این موارد اجرایی نشد و در شرایط قرمز کرونایی نیز نظارت مناسبی بر عملکرد اتحادیه ها و اصناف صورت نمی گیرد و می توان از ظرفیت بازرسان سازمان های مردم نهاد برای بررسی عملکرد اتحادیه ها و اتاق اصناف استفاده کرد.

وی با اشاره به فعال بودن باشگاه ها و تالارها در استان بیان کرد: این فعالیت ها قابل درک نیست. در کنار لزوم رعایت از سوی مردم، مجموعه قضایی نیز باید نظارت داشته باشد.

آقاخانی اضافه کرد: بازرسی سازمان های مردم نیز از امروز آغاز شده است و گزارشی از اجرای پروتکل ها در سطح دستگاه های اجرایی نیز در جلسه آتی ارائه می شود و پیشنهاد می شود که عملکرد اتحادیه ها و اتاق اصناف را نیز ارزیابی بشود.

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار