موقعیت فعلی شما : خانه/سازمان بهزیستی
238756
۰۲ مرداد ۱۴۰۰

۸۳ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان اند

آرام در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: 83 درصد کودکان کار و خیابان که در راستای طرح جمع آوری کودکان خیابانی جذب و ساماندهی شده‌اند از اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان هستند.

به گزارش کودک پرس ،دکتر سید سعید آرام، مدیر بهزیستی شهر تهران در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد بهزیستی و کودکان کار در خیابان گفت: طرح حمایت از کودکان کار خیابانی از اواسط سال 99 آغاز شده و در قالب این طرح تا کنون 950 کودک شناسایی و جذب شده‌اند و در مراکز غربالگری اسکن‌های اولیه از آنها انجام و ساماندهی شده‌اند.

وی افزود: 17 درصد از کودکان ساماندهی شده در این طرح کودکان ایرانی هستند و رویکرد بهزیستی بر شناسایی، ساماندهی و توانمندسازی کودک و خانواده است.

آرام با بیان اینکه کودکان کار در هر بار جمع آوری با یک هویت و اسم خود را معرفی می‌کنند و کار شناسایی آنها دشوار است بیان داشت: در بخشی از اجرای طرح حمایت از کودکان کار خیابانی اسکن عنبیه چشم برای شناسایی هویت این کودکان انجام می‌شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران اظهار داشت: در این طرح با توجه به تجربیات و عدم موفقیت طرح‌های گذشته که کمتر به توانمند سازی خانواده‌ها توجه شده بود، به صورت ویژه توانمندسازی خانواده‌‌ها مورد توجه قرار گرفته و به هر خانوار که وارد این چرخه شود 10 میلیون تومان جهت توانمندسازی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در تهران 22 مرکز با رویکرد حمایتی و آموزشی در حوزه نگه داری کودکان کار خیابانی فعالیت می‌کنند و تا کنون 4 هزار و 200 کودک کار شناسایی شده را تحت پوشش برنامه‌های خود داشته‌اند.

آرام در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های سازمان بهزیستی همواره این بوده است که کودکان کار به سمت کارگاه‌های زیر زمینی کشیده نشوند اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما چرخه ورود کودکان به خیابان‌ها دچار اختلال است و ورود کودکان از مرزهای افغانستان و پاکستان به راحتی انجام می‌شود که نیازمند جدیت بیشتر نهادهای امنیتی و انتظامی در این حوزه است.

مدیر بهزیستی شهر تهران عواملی همچون نیازهای اقتصادی و مهاجرت در اشتغال به کار کودکان در کشور نقش دارند که پیشگیری از ورود مهاجران افغانی و پاکستانی به کشور و ورود به مسائل اقتصادی و ایجاد رفاه نسبی در خانواده‌ها مهمترین کاری است که باید در این حوزه انجام شود.

وی تاکید کرد: اتخاذ سیاستگذاری مناسب و برنامه‌ریزی‌های جامع و ایجاد زمینه آموزش و تحصیل برای کودکان از دیگر راهکارهای مقابله با پدیده کار کودکان است.

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار