موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
238677
۲۹ تیر ۱۴۰۰

کارتن خوابی کودکان معتاد زیر ۱۲ سال

حبیب بهرامی وضعیت کارتن خواب‌های معتاد و غیر معتاد را تشریح و عنوان کرد که ۹۵ درصد از کارتن خواب‌ها به اعتیاد کشیده می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ،کارتن خوابی از عوامل کشیده شدن افراد به سمت اعتیاد است. تا کنون به گفته کارشناسان ۹۵ درصد از کارتن خوابی‌ها به اعتیاد کشیده شده است. توجه مسئولان به کارتن خوابی باید به صورت ریشه‌ای باشد. علاوه بر این خانواده‌ها نیز از نظر تربیتی می‌توانند در کاهش آمار کارتن خوابی در جامعه کمک کنند.

مهاجرت از شهرهای دور به مراکز، اختلاف‌های خانوادگی، مشکلات روانی و شخصیتی و فقر اقتصادی از عوامل مهم در گسترش کارتن خوابی در شهرهاست. به نظر می‌رسد برای جلوگیری و درمان آسیب کارتن خوابی باید مسئولان، خانواده‌ها و آموزش و پرورش به برنامه‌ای جامع دست یابند. موضوع کارتن خوابی با جمع آوری معتادان از سطح شهر برای مدتی کوتاه و عدم آگاهی والدین از سبک‌های سالم فرزندپروری و البته بی‌توجهی آموزش و پرورش به ابعاد روانی و تربیتی دانش آموزان از موضوعاتی است که کارشناسان بر آن تاکید می‌کنند.

 

    حدود ۹۵ درصد کارتن خواب‌ها معتاد هستند

    حبیب بهرامی، کارشناس حوزه اعتیاد در مورد وضعیت کارتن خواب هایی که معتاد نیستند اظهارکرد: آماری علمی و براساس مطالعه در خصوص کارتن خواب‌های معتاد و غیر معتاد در دست نیست. با این حال براساس شواهد شاید بالغ بر ۹۵ درصد از کارتن خواب‌ها را معتادان تشکیل می‌دهند. بهرحال کارتن خواب شدن می‌تواند زمینه‌ای برای معتاد شدن باشد، به عبارتی این وضعیت شرایطی را فراهم می‌کند که فرد راحت تر به سمت اعتیاد کشیده می‌شود.

    وی ادامه داد: در جریان کارتن خوابی، فرد دچار احساسات منفی شده و از یکسری آموزش‌های شهروندی و سبک زندگی سالم دور می‌شود. در کشورمان تعدادی از افراد به دلیل فقر و مشکلات خانوادگی به کارتن خوابی کشیده شده‌اند. به عبارتی در برخی مراکز استان‌ها خانم هایی هستند که به دلیل اختلاف با خانواده شان از خانه دور شده‌اند و به سمت کارتن خوابی کشیده شده‌اند. حال احتمال این که چنین افرادی به سمت مواد مخدر کشیده شوند، قطعاً بیش از سایرین است.

    میانگین سن کارتن خوابی، ۴۰ سال است

    این آسیب شناس اجتماعی در مورد ترکیب جنسیتی کارتن خواب‌ها و میانگین سنی آنها گفت: در مورد کارتن خواب‌های معتاد باید گفت که حدود ۲۰ درصد کارتن خواب‌ها از خانم‌ها هستند، اگرچه آمار آنها هم اکنون رو به رشد است. در مورد میانگین سنی این افراد نیز باید گفت که پسران و دختران از ۱۲ سالگی مشاهده شده‌اند و تا ۶۰ یا ۷۰ سال نیز در بین این قشر از جامعه دیده می‌شود. با این حال قاطبه این افراد را جوانان تشکیل می‌دهند و میانگین سن آنها ۴۰ است.

    بهرامی در مورد تاثیر کرونا و مشکلات اقتصادی بر افزایش آمار کارتن خواب‌ها در جامعه گفت: آماری در خصوص اینکه به دلیل کرونا تعداد کارتن خواب‌ها بیشتر شده باشد در دست نیست و مطالعه‌ای نیز در این رابطه صورت نگرفته است. با این وجود مشکلات اقتصادی آمار این افراد را روز به روز بیشتر می‌کند. ضمناً دستگیری کارتن خواب‌ها و فرستادن آنها به مراکز بازپروری هم تاثیر چندانی در کاهش آمار حضور این افراد در جامعه نداشته است. البته باید توجه داشت که معتادان پس از بازگشت به جامعه از مراکز بازتوانی اغلب به بازهم به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند و این روش برای جلوگیری و کاهش آسیب مورد تایید نیست.

    مسئولان از پاک کردن صورت مسئله در مورد کارتن خوابی پرهیز کنند

    این کارشناس اجتماعی در توصیه به مسئولان و مردم برای رسیدگی به وضعیت کارتن خواب‌ها در سطح جامعه ابرازکرد: توصیه اینجانب به مسئولان آن است که به جای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب هایی مثل اعتیاد به پاک کردن صورت مسئله نپردازند، جمع کردن معتادان و کارتن خواب‌ها به مدتی مشخص و بازگرداندن آنها به آغوش جامعه فقط جامعه را خالی از این گونه آسیب‌ها نشان دادن است، بهتر است که برنامه‌های درمان اعتیاد را از مدل سیاسی خارج کنند و از توصیه‌های کارشناسان بیشتر بهره ببرند. توصیه اینجانب به خانواده‌ها نیز آن است که اطلاعات خود را در زمینه اعتیاد و فرزندپروری بالا ببرند، زیرا چیزی که باعث می‌شود افراد به سمت اعتیاد بروند، تضعیف پیوند‌های خانوادگی است.

    حبیب بهرامی در توصیه پایانی به آموزش و پرورش در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد و کارتن خوابی گفت: نوع برخورد معلمان و کودکان باید به گونه‌ای سالم باشد. بسیاری از معتادان پس از تحلیل ریشه اعتیادشان، این ریشه به سبک آموزش و برخورد معلمان با آنها باز می‌گردد، در واقع تنبیهی که توسط معلمان رخ می‌دهد، خصوصاً در سال‌های گذشته تاثیرات مخربی گذاشته است. ضمناً آموزش و پرورش نهادی سیاسی است و اجازه ورود سمن‌ها و مشاوران به خود را نمی‌دهد، بنابراین اطلاعی از این که در مدارس چگونه با دانش آموزان برخورد می‌شود، نداریم اما باید در نظر داشته باشیم که نوع برخورد با دانش آموزان اثرات خود را در سال‌های آینده می‌گذارد.

    به اشتراک بگذارید :

    ارسال نظر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظر:
    نام:
    ایمیل:

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    آخرین اخبار