موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/پزشکی و سلامت
238658
۲۹ تیر ۱۴۰۰

خراسان رضوی | نبود تخت برای بستری کردن کودکان کرونایی

سن ابتلا به کرونا پایین آمده و درگیری در سنین پایین‌تر به این ویروس در حال افزایش است. در دوره‌های قبل نوجوانان و کودکان ۹تا ۱۱ سال با درصد بسیار کم مبتلا به کرونا می‌شدند، اما در حال حاضر کودکان با سنین پایین و حتی شیرخوار‌ها در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند

به گزارش کودک پرس ،سن ابتلا به کرونا پایین آمده و درگیری در سنین پایین‌تر به این ویروس در حال افزایش است. در دوره‌های قبل نوجوانان و کودکان ۹تا ۱۱ سال با درصد بسیار کم مبتلا به کرونا می‌شدند، اما در حال حاضر کودکان با سنین پایین و حتی شیرخوار‌ها در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. موضوعی که مشهدی‌ها را به شدت درگیر خود کرده و مسئولان بهداشت و درمان این شهر اعلام کرده‌اند نگران کمبود تخت برای بستری کردن کودکان و خردسالان در بیمارستان‌ها هستند. با این حال هنوز هم هستند شهروندانی که با شنیدن واژه «تعطیلی» بدون توجه به شرایط قرمز کشور چمدان‌های خود را بسته و راهی سفر می‌شوند. سفری که موجب گسترش کرونا می‌شود.

اینجا «تعطیلی» با «مسافرت» گره خورده. مردم نگاه نمی‌کنند چرا ادارات و سازمان‌ها و بازار و مدارس و مراکز آموزشی تعطیل شده‌اند و چرا قرار است شهر کار‌های روزمره‌اش را زمین بگذارد. وقتی کلمه تعطیلی به گوش برسد، اولین تصمیم بستن بار و بندیل و به جاده زدن است. تجربه آلودگی هوا و تعطیلی‌های مرتبط با آن را از یاد نبرده‌ایم. وقتی همه جا تعطیل می‌شد تا از تردد خودرو‌ها کاسته شود و اکسیژنی برای تنفس باقی بماند، راه‌ها و جاده‌ها چنان درگیر ترافیک می‌شدند که مصرف سوخت و بنزین و به تبع آن، آلایندگی خودرو‌ها چندین برابر قبل می‌شد. حالا هم که کرونا سایه سنگین خودش را بر سر تک تک استان‌های ایران انداخته و نه با تهدید که رسماً مشغول قتل عام شهروندان است، باز هم واژه «تعطیلی» مثل قبل برای مردم به معنی آماده کردن چمدان‌ها و حرکت به سمت مقصدی برای تفریح و خوش گذرانی است. سفر‌هایی که گویی بوی مرگش مشامم عده‌ای را نمی‌آزارد و با بستن چشم خود بر روی واقعیت‌ها، زندگی را برای همه سخت‌تر و سخت‌تر می‌کنند. اما این‌بار کرونا دلتا بازی کثیفی را شروع کرده و آن هم حمله به کودکان و نوجوانان است.
بی‌تفاوتی نسبت به دلتا از مردم تا مسئولان
وقتی از خیز پنجم کرونا با دلتای هندی صحبت شد، همه بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند. از مردم گرفته تا مسئولان آن را جدی نگرفتند و برخورد و مراقبت و پیشگیری از انتشار آن فقط در حد حرف و هشدار بود. دلتا اوج گرفت و موج قرمز روز‌به‌روز از نوار جنوبی کشور به‌سمت شمال نقشه کرونایی پیشروی کرد و حالا تقریباً تمام استان‌ها با آن درگیر هستند. با اینکه کرونا طی ۱۵ ماهی که وارد ایران شده است خانواده‌های زیادی را داغدار کرده، اما خبر ابتلای کودکان و بستری شدن آن‌ها در بیمارستان‌ها نگرانی خاصی به وجود آورده است.
کودکان نیازمند «آی سی یو» هستند
افزایش ابتلای کودکان به کرونا در مشهد به حدی رسیده که مسئولان بهداشت و درمان این شهر اعلام کرده‌اند نگران کمبود تخت هستند. در همین رابطه رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان اکبر مشهد با اشاره به اینکه کودکان بسیار زیادی در پیک پنجم کرونا درگیر این ویروس شده‌اند، گفت: «کودکان درگیر کرونا با علائم تب، اسهال، استفراغ، بی‌حالی و… در پیک پنج بسیار بیشتر از پیک چهارم درگیر شده‌اند. آنچه که در مشهد و اطراف آن مشاهده می‌شود گویای این است که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان با این علائم درگیر کرونا هستند. ما در پیک چهارم با هر شرایطی موضوع را سر و سامان دادیم، اما با توجه به افزایش کودکان درگیر با کرونا نگران کمبود آی‌سی‌یو و تخت‌های بیمارستانی هستیم.» غلام‌رضا خادمی در خصوص کرونای هندی موسوم به دلتا در کودکان، توضیح داد: «در پیک پنجم کرونا که اغلب مردم با نوع کرونای دلتا درگیر می‌شوند، کودکان علاوه بر علائم تنفسی، علائم گوارشی نیز دارند. شکل درگیری کرونای هندی در کودکان همان نوع‌های قبلی کروناست. به نظر می‌رسد که احتمال انتقال و درگیری در این نوع بسیار زیاد است. در این موج کودکان بیشتری درگیر شدند.» رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان اکبر مشهد با اشاره به اینکه راه درمان این بیماری بخصوص در کودکان معلوم نیست، اما اکثر این کودکان خود به خود بهبود پیدا می‌کنند، عنوان کرد: «با مراقبت‌های اولیه، مایع درمانی و درمان‌های علامت درمانی حدود ۹۹ درصد این کودکان بهبود پیدا می‌کنند. درگیری‌هایی که ما با کرونای کودکان داریم، همان سندرم شوک کروناست.» این فوق تخصص عفونی اطفال با بیان اینکه ابتدا کودکان کمتر با سندرم شوک کرونا درگیر شده و در انتهای پیک این درگیری اوج پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: «در انتهای پیک و چند هفته بعد از اوج‎ همه‌گیری، کودکان بعد از کرونا درگیر علائم شوک کرونایی مانند درگیری قلبی، فشارخون، تب، قرمزی چشم‌ها، راش‌های پوستی، بی‌حالی، دل‌درد، تشنج، اختلال هوشیاری و… می‌شوند. این علائم حدود دو هفته بعد از همه‌گیری کرونا و زمانی که دیگر درگیر کرونا نیستند و پیکی وجود ندارد، در کودکان ظاهر می‌شود.» خادمی با اشاره به اینکه وضعیت این کودکان بسیار ناراحت کننده است، تأکید کرد: «خوشبختانه اکثر این کودکانی که دچار سندرم شوک کرونا شدند، بهبود پیدا می‌کنند. با مراقبت‌های بیمارستانی و آی‌سی‌یو این کودکان بهتر می‌شوند، اما تمامی این کودکان نیاز به آی‌سی‌یو داشته و باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار