238566
۲۷ تیر ۱۴۰۰

لزوم کمک جشنواره به رشد فرهنگ قصه‌گویی

جشنواره قصه‌گویی با تمام جایگاهی که در عرصه ملی و بین‌المللی دارد، اگر به زنده ماندن جریان قصه‌گویی کمک نکند و حاصلش به نفع کودکان نباشد، صرفا یک جشنواره است و از هدف غایی خود دور می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره‌ی روند فعالیت‌های این دوره از جشنواره گفت: جشنواره‌ی قصه‌گویی امسال در بخش‌های «ملی، بین‌الملل، قصه‌گوی برتر، قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، قصه‌های صوتی و بخش علمی» برگزار می‌شود.
محمد گودرزی‌دهریزی افزود: هر بخش با توجه به ویژگی‌ خود زمان‌بندی متفاوتی دارد. مثلا در بخش «ملی»، مرحله‌ی استانی جشنواره در حال برگزاری است و بعد از مشخص شدن برگزیده‌ها مرحله‌ی منطقه‌ای آن در مهر برگزار می‌شود. بخش «بین‌الملل» در سال‌های قبل به‌صورت حضوری برگزار می‌شد به همین دلیل تا این محدوده زمانی بخش زیادی از مراحلش پیش رفته بود، اما در این دوره به دلیل مجازی بودن هم‌زمان با بخش ملی جلو می‌رود.
او یادآور شد بخش «قصه‌گوی برتر» تا شهریور مرحله نیمه نهایی آن برگزار می‌شود و در آبان افرادی که قرار است در مرحله پایانی رقابت کنند مشخص خواهند شد. بخش «قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای» و «قصه‌های صوتی» در مرحله‌ی دریافت آثار است و بعد از پایش آثار در شهریور داوری‌های این دو گونه شروع خواهد شد و بخش علمی که شامل چند شاخه می‌شود، هنوز زمان ارسال اثر تمام نشده و تا پایان شهریور تمدید شده است.
دهریزی نحوه برگزاری اختتامیه را متأثر از محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا عنوان کرد و ادامه داد: مهمترین ویژگی جشنواره امسال مجازی بودن آن است. مرحله‌ی اول جشنواره یعنی استانی به‌صورت مجازی درحال برگزاری است. اما چشم‌انداز ما برای مراحل بعدی به ویژه مرحله‌ی پایانی آن است که اگر تا آن موقع بخش زیادی از مردم واکسن زده باشند و شرایط شیوع کرونا عادی باشد، شاید بتوانیم به صورت زنده و بدون تماشاگر یا با تماشاگر محدود کار را جلو ببریم و از طریق فضای مجازی اجراهای زنده را پوشش دهیم. این چشم‌انداز خوش بینانه‌ی ماست که امیدواریم اتفاق بیفتد.
دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به مخاطبان کودک جشنواره قصه‌گویی، هدف از این جشنواره را این‌طور بیان کرد: برایند جشنواره‌ی قصه‌گویی باید به روند و جریان زنده‌ی قصه‌گویی در مراکز کانون و خانواده کمک کند و به رشد کودکان ایران زمین بیانجامد. به همین دلیل امسال مراحل استانی و منطقه‌ای جشنواره را جدی‌تر گرفته‌ایم.
این نویسنده‌ی کودک و نوجوان با اشاره به تفاوت نسل‌ها و تغییر ذائقه کودکان گفت: واقعیت این است که قصه همچنان در دنیای امروز کارکرد خودش را دارد و اینطور نیست که با وجود رشد رسانه‌های تصویری و گسترش شبکه‌های اجتماعی، کارکرد تربیتی و روان‌شناختی قصه از دست رفته باشد، البته روش و شیوه عملکرد ما در ارائه مهم است و حتی خود همین رسانه‌ها را هم می‌توان در اشاعه‌ی فرهنگ قصه‌گویی به کار گرفت. ایده‌ی «قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای و قصه‌های صوتی» تلاشی در این راستاست و البته آفرین را باید به دوستان پیشین گفت که این ایده را مطرح کرده‌اند.
وی افزود: در این راستا تعادل ایجاد کردن بین سنت و روزآمدی مهم است، مثلا اگر چه ما به بخش قصه‌های آیینی جشنواره (نقالی، پرده‌خوانی و…) بها داده‌ایم و حتی امسال کاملا به یک بخش مستقل تبدیل شده، باید رصد کنیم که این نوع قصه‌گویی چه اندازه می‌تواند برای زندگی امروز کودکان کارکرد داشته باشد و یا با چه شیوه‌هایی می‌توان آن را روزآمد و کاربردی کرد، کاری که معمولا غربی‌ها خیلی خوب از پس آن بر می‌آیند.
دهریزی در پایان با تأکید بر نقش مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری چنین رویدادی بیان کرد: باید کانون در برگزاری جشنواره‌ی قصه‌گویی مرجع باشد. برای همین اقتضا می‌کند که جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون به لحاظ محتوایی، منابع علمی، داوری، شیوه‌ی اجرا، آموزش، ارتباطات، نوآوری و… حرف اول را بزند. در همین راستا گروه علمی و اجرایی جشنواره‌ی بیست‌وسوم با جدیت تمامی سنجه‌های داوری در بخش قصه‌گویی و علمی را بازنگری کرده و در حال تدوین علمی و روشمند شیوه‌نامه‌ی قصه‌گویی کانون است. یکی دو طرح پژوهشی هم مطرح است که هنوز نهایی نشده است.
یادآوری می‌شود مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار