موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/سازمان بهزیستی
238491
۲۶ تیر ۱۴۰۰

کرمانشاه | برای ساماندهی ۳۵۰ کودک کار نیاز به حمایت خیرین

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز کرمانشاه از تزریق ۳ هزار دوز واکسن کرونا به مددجویان و پرسنل مرتبط در بهزیستی استان خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،فرحناز محمدی مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه امروز (۲۵ تیر ماه )درخطبه های پیش از نماز جمعه با تبریک هفته بهزیستی (۲۲ لغایت ۲۸ تیرماه) اظهار کرد: امروز بهزیستی دیگر یک نهاد حمایتی نیست و با ۲۰۰ فعالیت متعدد در زمینه های مختلف، سلامتی جسمی و روانی فرد، خانواده و اجتماع خدمات سطح یک پیشگیری از معلولیت ها، ارائه خدمات توانبخشی،اشتغال، توانمند سازی و تامین مسکن مددجویان تحت حمایت را بر عهده دارد.

بیش از ۳۵ هزار خانوار مستمری بگیر تحت پوشش بهزیستی استان

وی افزود: بیش از ۳۵ هزار خانوار مستمری بگیر در سطح استان کرمانشاه با بیش از ۴۳ هزار پرونده توانبخشی و ۱۰ هزار پرونده اجتماعی درجامعه آماری ۱۷۲ هزار نفری بهزیستی تعریف شده اند.استقرار ۱۷ مرکز شبانه روزی توانبخشی و یازده مرکز شبانه روزی حوزه اجتماعی در استان

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: طی سال ۹۹ مراکز دولتی و مراکز غیر دولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی با فعالیت مستمر و شبانه روزی توانستند نتایج موثری در زمینه های مختلف برای استان به ارمغان بیاورند که از آن جمله می توان به مراکز نگهداری مددجویان مرتبط در ۱۷ مرکز شبانه روزی توانبخشی؛(شامل مراکز سالمندان، معلولین جسمی،حرکتی و ذهنی)، ۱۲ مرکز شبانه ریزی حوزه اجتماعی (خانه کودک و نوجوان،مرکز امن زنان و خانه سلامت دختران) نام برد.

نگهداری بیش از ۳۵۰ معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی استان

وی تعداد مراکز شبانه روزی در حوزه کاهش آسیب بیماران روانی را ۳۱ مرکز با ۳۰۰ بیمار عنوان کرد و گفت: در مراکز ماده ۱۶ درمان اعتیاد نیز بیش از ۳۵۰ معتاد متجاهر به صورت روزانه و مستمر نگهداری می‌شوند.

تزریق ۳ هزار دوز واکسن به مددجویان و پرسنل مرتبط بهزیستی

محمدی تصریح کرد: طی ۱۶ ماه گذشته در بخش دولتی خوشبختانه کمترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را در مراکز سطح کشور شاهد بودیم و در زمینه واکسیناسیون نیز با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با انجام مرحله اول واکسیناسیون و بخش عظیمی از مرحله دوم تا کنون حدود ۳ هزار دوز واکسن برای مددجویان و پرسنل مرتبط در مراکز تزریق شده ودر این زمینه جز استانهای پیشرو و موفق هستیم.

راه اندازی ۸۰ مرکز مثبت زندگی در استان

وی بیان داشت: در سال گذشته جهت تسهیل دسترسی مددجویان و الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات انجام فعالیت های بهزیستی به صورت خانواده محور و محله محور راه اندازی ۸۰ مرکز مثبت زندگی در استان انجام گرفت.

بهره مندی ۲ هزارو ۳۶۲ مددجو از تسهیلات اشتغال، بیمه کارفرمایی وخویش فرمایی و ارتقا کارآفرینی

مدیر کل بهزیستی استان در ادامه با اشاره به اشتغال مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت:در سال گذشته ۲ هزارو ۳۶۲ مددجو از تسهیلات اشتغال، بیمه کارفرمایی وخویش فرمایی و ارتقا کارآفرینی در پایگاه های استان بهره مند شدند.

واگذاری ۶۹۳ واحد مسکونی به خانواده‌های دارای معلولیت

این مقام مسئول همچنین تعداد واحدهای مسکونی واگذار شده به خانواده مددجویان دارای معلولیت با توجه به شدت معلولیت و تعداد افراد تحت پوشش را ۶۹۳ واحد مسکونی با اعتبار بیش۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

ساماندهی ۳۶۰ کودک کار طی سال گذشته

وی در ادامه اورژانس اجتماعی و اعزام تیم های سیار را یکی دیگر از فعالیت های سازمان بهزیستی برشمرد و افزود: طی سال گذشته بیش از ۳۲ هزار مورد مداخله انجام گرفته و حمایت و ساماندهی ۳۶۰ کودک کار را نیز در برنامه داشتیم.

پرداخت ۱۸۷۶ مورد بیمه زنان سرپرست خانوار روستایی و شهری

محمدی در ادامه از بازتوانی ۲۲۰ زن سرپرست خانوار در سال گذشته خبر داد و خاطر نشان کرد: این بازتوانی ها در قالب طرح های خود اشتغالی بوده و ۱۸۷۶ مورد بیمه زنان سرپرست خانوار روستایی و شهری نیز پرداخت شده است.

سپردن ۲۵ کودک به خانواده‌های متقاضی فرزند خواندگی طی سال گذشته

مدیر کل بهزیستی استان تعداد کودکانی که سال گذشته جهت فرزند خواندگی به خانواده های متقاضی سپرده شده اند را ۲۵ مورد اعلام کرد و گفت: در راستای کنترل و کاهش طلاق نیزسامانه تصمیم در استان ارتقا یافت و از یک شهرستان به یازده شهرستان رسید همچنین به ۵۲۰۰ زوج متقاضی طلاق نیز خدمات مشاوره ای ارائه شد.

ارائه آموزش پیش از ازدواج و آموزش زندگی به بیش از ۱۲ هزار زوج

ایشان همچنین تعداد آموزش‌های زندگی خانواده و پیش از ازدواج در استان طی سال گذشته را ۱۲ هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت:به دلیل شرایط کرونا اکثر این آموزش ها در بستر فضای مجازی انجام گرفت.

تماس ۳۱ هزار نفر با خط مشاوره ای ۱۴۸۰ مرکز بهزیستی

محمدی اضافه کرد: طی سال گذشته ۳۳ هزار جلسه عمومی و تخصصی در ۹۰ مرکز مشاوره ای برگزار شده و بیش از ۳۱ هزار تماس تلفنی موفق با خط مشاوره ای ۱۴۸۰ برقرار شده است.

شناسایی۵۶۷ کودک مبتلا به بیماری چشمی در طرح غربالگری

او گفت: در راستای پیشگیری از معلولیت ها با انجام طرحهای غربالگری ۵۶۷ کودک مبتلا به بیماری چشمی شناسایی و اقدامات درمانی در مورد آنها انجام شد و ۱۰۳ نوزاد پس از انجام غربالگری شنوایی شناسایی و اقدامات درمانی و مداخله ای نیز در مورد این نوزدان انجام گرفت.

بهره مندی ۶۵۰۰ نفر از ۲۸ مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ بهزیستی

با راه اندازی مراکز جدید و استفاده از ظرفیت ۲۸ مرکز ماده ۱۵ و ماده ۱۶ استان ۶۵۰۰ متقاضی ترک اعتیاد در این مراکز از خدمات بهره مند شدند.

حفظ کرامت و احترام به والدین را جهت الگوبرداری کودکان در سرلوحه کار خود قرار دهیم

وی در ادامه تعدادی از انتظارات و درخواست های بهزیستی از مردم فهیم و آگاه کرمانشاه را که مسئولانه نسبت به مشکلات مددجویان و نیازمندان استان عنایت دارند را اینچنین اعلام کرد و گفت:وبا توجه به اینکه در سالهای آتی رشد جمعیت سالمندی را در استان خواهیم داشت به عنوان وظیفه انسانی و اسلامی رفتار با حفظ کرامت و حرمت به والدین را جهت الگو برداری فرزندانمان سرلوحه قرار دهیم زیرا که بهترین مکان برای نگهداری سالمندان محیط گرم خانواده است.

مشاوره ژنتیکی در مراحل قبل از ازدواج و پیش از بارداری ضروری است

محمدی تاکید کرد: در راستای جلوگیری از معلولیت های مادرزادی مشاوره ژنتیکی در مراحل قبل از ازدواج و پیش از بارداری ضروری است و خانواده هایی که سابقه بیماری ژنتیک دارند، حتما این مشاوره ها را انجام دهند.

خانواده ها در تشخیص به موقع معلولیت هایی‌که امکان غربالگری دارند ما را یاری کنند.

وی همچنین گفت: انتظار داریم خانواده ها در تشخیص به موقع معلولیت هایی مثل غربالگری بینایی کودکان و شنوایی نوزدان که امکان غربالگری وجود دارد همکاری کنند.

با رعایت قوانین و توجه به نکات ایمنی در جهت جلوگیری از این معلولیت های اکتسابی بهزیستی را یاری نمایید

وی با اشاره به تعداد ۶۸۰ ضایعه نخاعی در استان گفت:اکثر معلولیت های اکتسابی ناشی از حوادث ترافیکی است انتظار داریم افراد با رعایت قوانین و توجه به نکات ایمنی در جهت جلوگیری از این معلولیت ها مارا یاری نمایند نمایند.

سیر سقوط فرد معتاد در استان سریع اتفاق می افتد

محمدی تصریح کرد: سیر سقوط فرد معتاد در استان خیلی سریع اتفاق می افتد و این گونه افراد نیاز به حمایت روانی خانواده، اجتماع و به ویژه خیرین دارند که در امر جلوگیری از تجاهر معتادین می توانند نقش بسزایی داشته باشند.

والدین با کنترل فرزندان نقش مهمی در جلوگیری از آسیب های اجتماعی دارند

مدیر کل بهزیستی خاطر نشان کرد: برای شناسایی به موقع و در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی که این روزها دغدغه خانواده ها و از مطالبات الویت دار مقام رهبری است همکاری مستمر خانواده ها در راستای آموزش مهارت های زندگی، آموزش فرزند پروی، تقویت نهاد خانواده، مدیریت حضور فرزندان در فضای مجازی، نظارت مستمر بر روابط فرزندان با گروه همسالان، ارزیابی و انتخاب تفریحات سالم برای اوقات فراغت جوانان و دورهمی های دوستانه و ‌‌ممانعت از عادی انگاری استفاده از مواد دخانی همچون قلیان نیاز است.

اولین راه‌حل‌‌رفع مشکل زوجین طلاق نیست

ایشان بیان کرد: با توجه به اینکه اغلب موارد طلاق در چند سال اول زندگی اتفاق می افتد تعداد قابل توجهی از این موارد مربوط به عدم برخورداری از مهارت های لازم و ضروری برای زندگی است که دراین زمینه استقبال از طرح های آموزش پیش از ازدواج، آموزش زوجین در چند سال اول زندگی، مشاوره در صورت بروز اولین اختلافات خانوادگی و حمایت خانواده در راستای پیشگیری از طلاق و عدم معرفی طلاق به عنوان اولین راه حل، مورد انتظار ماست.

برای ساماندهی ۳۵۰ کودک کار نیاز به حمایت خیرین داریم

مدیر کل بهزیستی استان یکی از نگرانی های بهزیستی را ارائه خدمات مستمر به کودکان کار دانست و افزود: با توجه به انجام مقدمات اجرای طرح دوستار کودک از سال گذشته برای ساماندهی و توانمندسازی ۳۵۰ کودک کار و خانواده آنها کارهایی انجام شده اما انتظار ما تعامل و همکاری دستگاه‌های مرتبط و ایفای نقش پررنگ خیرین به ویژه اصناف جهت حمایت و اختصاص سهمی از سبد اشتغال به این خانواده‌ها جهت جلوگیری از حضور مجدد کودک در خیابان است که ممکن است به شکل شغل کاذب ، تکدی‌گری و فعالیت های مجرمانه مانند جابجایی مواد مخدر منجر شود.

انتظار داریم کارفرمایان مددجویان را جذب کنند

وی در ادامه اشتغال مددجویان و جذب آنان توسط کارفرمایان را‌‌‌دغدغه دیگر بهزیستی دانست و تاکید کرد: انتظار ما از کارفرمایان جذب‌مددجویان‌وکمک در راستای توانمند سازی این خانوارها است.

محمدی همچنین حمایت از حقوق معلولین در راستای جذب در آزمون ها استخدامی، مناسب سازی فضای های شهری جهت تردد آسان، مدد و‌‌یاری خیرین برای تامین مسکن مددجویی و کمک به افزایش سهم آورده مددجویان، کمک از گروهای جهادی در خصوص اشتغال، تامین مسکن، کمک به مراکز ترک اعتیاد و ساماندهی کودکان کار، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و حضور مستمر آنان، همچنین مشارکت های مردمی و احیا سنت وقف با ترکیب بهره مندی جامعه هدف بهزیستی را از خواسته های این اداره کل دانست و گفت: امیدوارم با همراهی مسئولین استانی و خیرین نیک اندیش این خواسته ها جامه عمل پوشانده شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار