موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل/پزشکی و سلامت
238459
۲۶ تیر ۱۴۰۰

محروم کردن کرونا از واکسیناسیون عادی حدود ۲۳ میلیون کودک

«سازمان جهانی بهداشت» و «صندوق کودکان سازمان ملل متحد» در گزارش مشترکی امروز (پنجشنبه) اعلام کردند: تقریبا ۲۳ میلیون کودک در نتیجه همه گیری بیماری «کووید-۱۹ » در سال گذشته میلادی از روند عادی واکسیناسیون (ایمن سازی) محروم شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ،این سازمان‌های بین‌المللی هشدار داده‌اند که محرومیت این تعداد از کودکان، خطر شیوع بیماری‌هایی مانند سرخک، فلج اطفال و دیگر بیماری‌های قابل پیشگیری را تشدید کرده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرخک به عنوان یکی از مسری‌ترین بیماری‌ها، می‌تواند برای کودکان زیر ۵ سال به ویژه در کشورهای آفریقایی و آسیایی که نظام بهداشتی ضعیفی دارند، کُشنده باشد.

در گزارش مشترک سالانه صندوق کودکان سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت آمده است: شکاف در برنامه واکسیناسیون جهان، «طوفان کاملی» را به راه انداخته و همزمان با اعمال محدودیت‌های بیشتر در کشورها به دلیل بیماری کووید-۱۹، کودکان بیشتری را در معرض بیماری‌های مسری قرار داده است.

در این گزارش به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی روند واکسیناسیون کودکان بیان می‌شود که در ۱۰ کشور جهان و در صدر آنها هند و نیجریه، ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک هنوز واکسینه نشده‌اند، یا روند واکسیناسیون آنها علیه بیماری‌های دیفتری، کزاز و سیاه سرفه در سال ۲۰۲۰ تکمیل نشده است . این ارقام ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیش از آمار سال ۲۰۱۹ و بالاترین رقم از سال ۲۰۰۹ است.

سازمان‌های وابسته به سازمان ملل همچنین خاطرنشان می‌کنند که شیوع گسترده سرخک در بیمارستان‌های افغانستان، مالی، سومالی و یمن گزارش شده است.

«کیت اوبرایان» مدیر ایمن سازی سازمان جهانی بهداشت نیز پیشتر در یک کنفرانس خبری تایید کرده بود که همه گیری «ویروس کرونا» به تعویق گسترده روند واکسیناسیون کودکان منجر شده و باعث بازگشت به بیش از یک دهه قبل شده است.

«اِفرم لامانگو» رئیس ایمن سازی «یونیسف» نیز به صفر رسیدن دوز واکسن‌های تزریقی به کودکان را هشدار دهنده و افزایشی توصیف کرده و گفت، تعداد کودکانی که سال گذشته واکسینه نشده‌اند از ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وی افزود، بسیاری از این کودکان در کشورهای جنگ زده یا مناطق حاشیه‌ای شهرها زندگی می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواسته است همزمان با خروج از وضعیت بحرانی همه گیری، در اقداماتی نسنجیده، از لغو اقدامات مربوط به سلامت عمومی و مقررات فاصله اجتماعی خودداری کنند.

وی هشدار داد، ما شاهد بیماری‌های مسری هستیم که با استفاده از واکسن قابل پیشگیری هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار