موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/سازمان بهزیستی
238261
۲۳ تیر ۱۴۰۰

توانمندسازی کودکان کار در اولویت است

مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت: بخش عمده ای از مشکلات کودکان کار به شرایط نامناسب اقتصادی خانواده های آنها برمی گردد که لازم است اقدامات لازم نسبت به ساماندهی و حمایت اولیه از این خانواده ها و توانمند سازی آنها صورت بگیرد.

به گزارش کودک پرس ،دکتر سید محمدصادق کشفی‌نژاد در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی در بستر فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهزیستی امسال با شعار «هوشمندسازی، محله وری و سلامت اجتماعی در خانواده» بنای تعظیم و تکریم چهلمین و یکمین سالگرد تأسیس این سازمان را مبنا قرار داده است.

وی ادامه داد: در بدو تأسیس سازمان بهزیستی ۳۰ وظیفه بر عهده این سازمان گذاشته شد. اما در حال حاضر این سازمان با ۱۸۳ وظیفه و مسئولیت تعریف شده به فعالیتهای خود ادامه می دهد.
کشفی نژاد با بیان اینکه اهداف سازمان با مشارکت، همراهی و همدلی مردم، شرکای اجتماعی و رسانه ها تحقق پیدا خواهد کرد، گفت: اداره کل بهزیستی فارس در حوزه هوشمندسازی قدم های بسیار خوبی برداشته است و در حال حاضر از ساختار سنتی فاصله گرفته است.
وی ادامه داد: در استان فارس نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر ذینفع داریم که باید به آنها رسیدگی شود. به عنوان مثال حدود ۸۰ هزار نفر، پرونده مستمری دارند که لازم است به صورت مرتب با شیوه هوشمند سازی پایش شود.
کشفی نژاد از اجرای خدمات الکترونیک در اداره کل بهزیستی خبر داد و با اشاره به رویکرد الکترونیکی شدن پرونده ها عنوان کرد: ارائه خدمات الکترونیک به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا یکی از اتفاقات خوب به شمار می رود که نیاز به ابزارهای فیزیکی مانند کاغذ و خدمات حضوری را کاهش داده است.
وی راه اندازی مراکز مثبت زندگی را از دیگر فعالیت های قابل توجه سازمان بهزیستی قلمداد کرد و یادآور شد: یکی از سیاست های خوب و تأثیرگذار سازمان بهزیستی فراهم کردن شرایط مطلوب برای زندگی کودکان بی سرپرست بوده است که این سازمان با راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی راه را برای تحقق این امر هموارتر کرده است.
کشفی نژاد با بیان اینکه راه اندازی سامانه فرزندخواندگی برای تسهیل در فرآیند فرزندخواندگی راه اندازی شده است، گفت: در طول یک سال گذشته حدود ۴۸ فرزند بی سرپرست در استان فارس به خانواده های واجد شرایط واگذار شدند و ۵۰۰ خانواده متقاضی فرزندخوانده داریم. امیدواریم سازمان بتواند خدمات خود را در حوزه های مختلف از طریق این سامانه ها و راه اندازی سامانه های جدید افرایش دهد.
وی خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی در چند سال اخیر از جمله سال گذشته و امسال توفیقات خوبی در حمایت از مستمری بگیران داشته است. هرچند بار سنگین تورم از شیرینی این افزایش پرداخت ها کم کرده است اما با اتفاقات خوبی که در سطوح مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی رخ داده، نحوه و سهم پرداخت ها ارتقا پیدا کرده است و امیدواریم با اهتمامی که دولت در اجرایی کردن قوانین دارد بتوانیم جوابگوی بهتری برای جامعه هدف باشیم.
کشفی نژاد در رابطه با روند ساماندهی کودکان کار در فارس، گفت: یک برنامه جدید به عنوان برنامه اقدام و عمل از سوی سازمان بهزیستی ابلاغ شده است که این برنامه به صورت ویژه بر کودکان کار تمرکز دارد. البته قاطبه کودکان کار در منظر ما نیستند و می توان گفت کودکی که در خیابان با نمایشی از کار، از عواطف و احساسات پاک شهروندان سؤاستفاده می کند با کودکی که در کارگاه، مغازه و سالن تولیدی مشغول به کار است، تفاوت زیادی دارد.
وی اضافه کرد: ما معتقد هستیم که در رابطه با مشکلات مربوط به کودکان کار تنها کسی که بی گناه و پاک و بی آلایش است، خود کودک است. بخش عمده ای از مشکلات کودکان کار به شرایط نامناسب اقتصادی خانواده ها برمی گردد که لازم است ساماندهی لازم نسبت به حمایت اولیه از این خانواده ها و توانمند سازی آنها صورت بگیرد.
کشفی نژاد یادآوری کرد: حدود ۹۵ درصد از کودکانی که در معابر مشغول به کار هستند تبعه کشور ما نیستند و عمده آنها جزو اتباع افغانستان هستند که بسیاری از آنها توسط سازمان بهزیستی و دیگر نهادها جمع آوری شدند و به مراکز روزانه و شبانه روزی هدایت شده اند.
وی با بیان اینکه تدابیر قانونی برای هدایت این افراد به درون منزل و جلوگیری از کار نمایشی آنها کافی نیست، به مشکلات اشتغال برای خانواده کودکان کار اشاره کرد و گفت: طی برنامه اشتغالزایی که برای خانواده کودکان کار در سال های گذشته انجام شده بود، زمینه ایجاد اشتغال برای حدود ۵۰ خانواده فراهم شد اما در نهایت شاهد بودیم که خانواده های کودکان کار ترجیح می دهند از درآمد قابل توجهی که با حضور کودکانشان در معابر به دست می آورند برخوردار شوند.
کشفی نژاد از اصحاب رسانه درخواست کرد: از اصحاب رسانه خواهشمندیم که توجه مردم را به این موضوع جلب کنند که همکاری و هماهنگی عمومی ما با ایجاد فرهنگی شکل می گیرد که به این مهم تأکید کند که جای کودک در خیابان نیست و اگر وجهی خارج از ضابطه به کودکی بپردازیم او را از مسیر پر زحمت امرار معاش درست دور خواهیم کرد.
وی بیان داشت: باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که حمایت از این کودکان باید از طریق مؤسسات و نهادهایی صورت بگیرد که کار تخصصی آموزش و توانمندسازی این کودکان را به عهده دارند.
کشفی نژاد اضافه کرد: در سه ماهه اول امسال ۱۴۹ کودک توسط سازمان بهزیستی ساماندهی شده اند. البته آمارها نشان می دهد قاطبه کودکان کار تبعه ایران نیستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بهزیستی استان فارس برای رسیدگی به وضعیت معلولین نیاز به بودجه بیشتری دارد، گفت: حدود ۲۸۵ هزار نفر معلول در استان فارس داریم که نیاز مبرمی به رسیدگی دارند و بهزیستی استان فارس برای رسیدگی به وضعیت آنها نیاز به افزایش بودجه دارد.
کشفی نژاد عنوان کرد: سطح تسهیلات برای سال ۱۴۰۰ از پنجاه میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که در حال حاضر منتظر اعلام مکتوب از سوی بانک مرکزی هستیم تا بتوانیم از این طریق کمک بیشتری دریافت کنیم.
وی در رابطه با تخصیص سهمیه بنزین ویژه خودروی معلولان، گفت: سهمیه بنزین از طریق بهزیستی برای معمولانی که دارای پلاک ویژه هستند به صورت ماهیانه ۴۰ لیتر بنزین اعمال می‌شود.
کشفی نژاد با اشاره به اینکه مناسب سازی ویژه معلولین در نهاد ها و سازمان ها اقدامی است که وجوه و ابعاد مختلف دارد، بیان کرد: مناسب سازی از طریق همه افرادی که مبلمان شهری را طراحی می کنند، به صورت سیاست ثابت و دائمی شکل می گیرد و ما این موضوع را به عنوان یک مطالبه دائمی با مسئولین استانداری مطرح کرده ایم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه ساخت و سازی که در سال های اخیر صورت گرفته معطوف به رعایت مناسب سازی در ادارات است اما اعمال این تغییرات در بسیاری از اماکن که قبل از جریان مربوط به مناسبت سازی احداث شده اند، امکان پذیر نیست یا نیاز به صرف هزینه و تأمین اعتبار دارد. البته انتظار داریم تمام نهادها این ضرورت را به عنوان یک نیاز درک کنند و مورد توجه قرار بدهند و به انجام آن اهتمام بورزند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار