238197
۲۳ تیر ۱۴۰۰

رفع فقر مطلق خانواده کودکان در دستور کار قرار گرفت

به گزارش کودک پرس ، رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در بحث کودکان کار محور فعالیت، خانواده کودکان کار است، گفت: تلاش شده که خانواده‌های آنها توانمند شوند و مشکلاتشان در حد رفع فقر مطلق مرتفع شود. مبلغ سه میلیارد تومان فقط برای توانمندسازی خانواده‌های آنها اعم از ایرانی و غیرایرانی قرار داده […]

به گزارش کودک پرس ، رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در بحث کودکان کار محور فعالیت، خانواده کودکان کار است، گفت: تلاش شده که خانواده‌های آنها توانمند شوند و مشکلاتشان در حد رفع فقر مطلق مرتفع شود. مبلغ سه میلیارد تومان فقط برای توانمندسازی خانواده‌های آنها اعم از ایرانی و غیرایرانی قرار داده شده و سعی شده است که به جای پاک کردن صورت مسئله یا طرح‌های ضربتی جمع آوری کودکان، موضوع ساماندهی در دستور کار قرار گیرد.

وحید قبادی دانا در نشست خبری خود که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، در پاسخ به سوالی درخصوص آئین نامه اجرایی حمایت از کودکان در معرض‌ بزه و همچنین موضوع کودکان کار، اظهار کرد: از نظر ما جای کودک در خیابان نیست و طبق قوانین موجود، اگر فردی بخواهد از حضور کودک سوءاستفاده و بهره‌کشی کند، از مصادیق بزه و زیرپا گذاشتن قانون است و مشمول مجازات اسلامی قرار خواهد گرفت.

قبادی‌دانا با تاکید بر اینکه هدف بهزیستی این است که کودک در خیابان مشغول کار نباشد، افزود: بر این مبنا باید ببینیم که عوامل حضور کودک در خیابان چیست؟ براین اساس طرحی به صورت پایلوت در شهر تهران در سال جاری انجام شد. اطلاعاتی که از این طرح استخراج شده به ما کمک می‌کند که درک صحیحی از کودکان کار خیابان در سطح کشور و در کلان شهرها داشته باشیم. طبق آمار دقیقی که در این طرح در شهر تهران به دست آمد، ۹۴۹ کودک کار شناسایی و ساماندهی شدند که ۱۷۰ نفر از آنها ایرانی و ۷۶۴ نفر اهل افغانستان و ۱۵ نفر پاکستانی بودند؛ یعنی بیش از ۸۰ درصد کودکان کار خیابان تابعیت ایران ندارند و اهل یکی از کشورهای خارجی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تا زمانی‌ که مرزهای ما طوری باشد که کودک افغانستانی، ظرف مدت ۲۴ ساعت از افغانستان در خیابان تهران به کار گمارده شود، سازمان بهزیستی یا هر دستگاه متولی و مسئول دیگر چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟ تا زمانی که باندهای ساماندهی و بهره‌کشی از کودکان و باندهای بین‌المللی قاچاق کودکان فعال هستند و برخورد کافی با آنها صورت نگیرد، حضور آنها ادامه‌دار خواهد بود. اما تعدادی از این کودکان، کودکان ایرانی هستند که عده‌ای از آنها توسط خانواده یا توسط صاحب کارانی که دارند به کار گمارده شده و بهره کشی می‌شوند که باید با آنها هم برخورد قانونی صورت گیرد، اما ریشه بسیاری از این مسائل فقر است.

قبادی‌دانا با بیان اینکه در بحث کودکان کار محور فعالیت، خانواده کودکان کار است، افزود: تلاش شده که خانواده‌های آنها توانمند شوند و مشکلاتشان در حد رفع فقر مطلق مرتفع شود. مبلغ سه میلیارد تومان فقط برای توانمندسازی خانواده‌های آنها اعم از ایرانی و غیرایرانی قرار داده شده و سعی شده است که به جای پاک کردن صورت مسئله یا طرح‌های ضربتی جمع آوری کودکان، موضوع ساماندهی در دستور کار قرار گیرد. در طرح های گذشته برای ساماندهی کودکان کار، آنها جمع آوری می‌شدند و در مراکزی که ظرفیت مناسبی نداشتند نگهداری و بعد رهاسازی می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح جدید که در ۱۳ کلانشهر کشور اقدامات برای این فعالیت در حال آغاز است، این است که افراد ساماندهی‌شده از طریق اطلاعات بیومتریک‌شان تشخیص و تعیین هویت داده می‌شوند. یعنی براساس استفاده از دوربین عنبیه مشخصات آنها ثبت و کد یونیک به آنها اختصاص داده می‌شود.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار