موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
238032
۲۲ تیر ۱۴۰۰

نوع ویروس دلتا در کودکان شایع‌تر است

یک متخصص کودکان درباره بیماری کرونای دلتا در کودکان و علایم آن گفت: نوع ویروس دلتا در بچه ها شایع تر است و این روزها بیشتر دیده شده است.

به گزارش کودک پرس ،دکتر عباس مومن زاده در پاسخ به این سوال که علایم کرونای دلتا در کودکان چیست؟ اظهار داشت: نشانه های کرونا در کودکان بیشتر به شکل گوارشی و تب و مشکلات تنفسی و اسهال و استفراغ است. مردم چون فکر می کنند بچه اسهال گرفته تست نمی دهند ولی از زمانی که کرونای دلتا بوجود آمده و بچه ها را به سرعت گرفتار می کند. بهتر است یک پزشک کودک را ببیند. مساله بعد تب و سرفه و آبریزش بینی است که همان نشانه های سرماخوردگی است و نشانه های اصلی این بیماری هستند وقتی این علایم همه باشند باید تست بدهید. اگر یک کودک را برای چند ثانیه در معرض ابتلا قرار بدهید مبتلا می شود. مثلا چند ثانیه برداشتن ماسک. باید فاصله رعایت شود و نگویند بچه نمی تواند از ماسک استفاده کند.

نوع ویروس دلتا در کودکان شایع تر است

وی در خصوص اینکه چرا ابتلا به نوع دلتا در بچه ها بیشتر است؟ اظهار داشت: ویروس کرونا همیشه بوده و در تمام زندگی انسان ها بوده است ولی قبلا در غیر از انسان پخش می شد اما برای بار اول در چین به انسان منتقل شد که اینهمه مرگ و میر داشت. خصوصیت این ویروس این است که مرتبا جهش پیدا می کند ولی تمام جهش ها بد نیستند و ۸۵٪ جهش ها موجب می شود ویروس از انسان دور شود ولی ۱۵٪ آن کشنده است. این نوع ویروس دلتا در بچه ها شایع تر است و این روزها بیشتر دیده شده است.

توصیه های تغذیه ای برای کودکان مبتلا به کرونای دلتا

دکتر مومن زاده در خصوص اینکه بهترین توصیه های تغذیه ای برای کودکانی که به کرونا مبتلا می شوند چیست؟ تصریح کرد: بهتر است روزانه ۱۰۰۰میلی گرم در روز به کودکان ویتامین سی بدهند که اگر به صورت آب میوه باشد بهتر است و اگر در دسترس نیست قرص های جوشان ۱۰۰۰میلی گرمی هم مناسب هستند. دوم ویتامین دی است که بچه ها باید مقدار مناسب به سنش را مصرف کند که در بیماری ۲۰۰۰ واحد در روز است و در ماه تقریبا ۶۰ هزار واحد است. غذاهایی که کودکان مصرف می کنند نباید از بیرون خریده شده باشد و باید در منزل تهیه شده باشد و سبزیجات و میوه ها بیشتر باشد. گوشت و آب گوشت بخصوص آب گوشت بلدرچین بسیار خوب است و توصیه شده است.

وی در مورد اینکه آیا می توان به جواب تست پی سی آر که از کودکان گرفته می شود اعتماد کرد؟ گفت: بله اتفاقا در مورد ویروس کرونا احتمال منفی بودن تست وجود دارد ولی وجود نشانه ها مانند عکس ریه نشان می دهد که فرد کرونا گرفته یا نه؟ اگر شک کردند باید سی تی اسکن کنند.

این متخصص کودکان در خصوص اینکه آیا درگیری ریه و گوارش هم زمان می تواند در کودکان مبتلا به کرونا بروز کند گفت: می تواند باشد همه اینها باهم است علایم گوارشی و علایم تنفسی و علایم عفونی.

تفاوت علایم مسمومیت غذایی و کرونا

وی درباره اینکه در این فصل علایم مسمومیت غذایی بسیار شایع است چگونه می توان بین علایم مسمومیت غذایی و کرونا تفکیک قائل شد اظهار داشت: مسمومیت غذایی دو سه مورد بیشتر نیست. انواع و فرم های شدید مثلا با اسکارفیلوکوک است که چهار ساعت بعد فرد مسموم علایم نشان می دهد و ظرف ۳۴ ساعت خوب می شود ولی در کرونا بیماری ادامه دارد نوع دیگر خانواده سالمونلا است که ممکن است مسمومیت بدهد و در این نوع ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از خوردن غذای مسموم بیماری پدید می آید و ادامه پیدا می کند ولی کرونا بیشتر از مسمومیت ها ادامه پیدا می کند وقتی اپیدمی وجود دارد باید بیماری را کرونا فرض کنیم و به فکر باشیم. دکتر باید برآورد کند و پیگیر علایم باشد. به طور مثال احساس از بین رفتن بویایی در بیماران کرونایی شایع است.

روند بهبودی چقدر زمان می برد؟

دکتر مومن زاده در خصوص اینکه کرونای دلتا در کودکان چقدر زمان می برد تا بچه بهبود پیدا کند؟ افزود: برای همه ۱۵ روز قرنطینه در نظر می گیریم و باید تحت نظر باشند اگر علایم بدتر شد باید به بیمارستان مراجعه کرد ولی اگر حال کودک بدتر نشد و کنترل شد بعد از دو هفته بیماری رد می شود. در مواردی که حال بیمار بدتر شد ابتدا باید با مراکز بهداشتی و درمانی تماس بگیرند و علایم را بگویند بعد اگر مراکز گفتند بیمار را بیاورید آن زمان بروند.

وی در خصوص اینکه آیا این احتمال وجود دارد که کودکی که یکبار به کرونا مبتلا شده بار دوم هم بیمار شود؟ گفت: بله همه همینطور هستند حتی اگر واکسن هم بزنید باز هم ممکن است کرونای خفیف بگیرید. باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید و ماسک ان ۹۵ بزنید که ۷ لایه دارد و بهتر از ۵ لایه است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار