237932
۲۲ تیر ۱۴۰۰

خانواده‌های کودکان کار ایلام توانمندسازی می‌شوند

به گزارش کودک پرس ، همه روزه در خیابان‌های شهر ایلام با کودکانی مواجه میشویم که تاسف ما را بر می‌انگیزند؛ (خاله… خاله آدامس نمیخوای؟ خاله ثواب داره …‌ خاله توروخدا یه آدامس بخر… خاله خوشبخت‌ بشی …) جسم‌های بی رمق و چهره‌های معصوم گرمازده و سرمازده، خسته از جست‌وجوی مشتری که باید با خواهش […]

به گزارش کودک پرس ، همه روزه در خیابان‌های شهر ایلام با کودکانی مواجه میشویم که تاسف ما را بر می‌انگیزند؛ (خاله… خاله آدامس نمیخوای؟ خاله ثواب داره …‌ خاله توروخدا یه آدامس بخر… خاله خوشبخت‌ بشی …)

جسم‌های بی رمق و چهره‌های معصوم گرمازده و سرمازده، خسته از جست‌وجوی مشتری که باید با خواهش و تمنا نظرش را جلب کنند و در نهایت هر بار یکی دست رد به سینه‌شان بزند؛ کودکی که حتی تعریف درستی از خوشبختی ندارد اما برای مشتریان خود آرزوی خوشبختی‌ و فال خوشبختی به آنها تعارف می‌کند.

نگاه‌های پرتمنا و جسم‌های خسته در روبروی ویترین‌های رنگی و پرزرق و برق این سو و آنسو می‌روند و هر بار با بی‌مهری و بی‌تفاوتی مردم مواجه می‌شوند.

کودکانی که همواره اسیر نامهربانی‌ها هستند؛ پسر بچه‌‌هایی که در بحبوحه‌ی کرونا و در اوج کمبود ماسک در شهر ایلام ندانسته وارد بازی کثیف دلالان و بانیان گران فروشی ماسک می‌شوند و ماسک‌ها را با چند برابر قیمت می‌فروشند؛ خدا میداند که این کودکان تا چه حد مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.

کودکان آسیب پذیری که هنوز از کودکی چیزی نفهمیده‌اند و یک شبه بزرگ شده‌اند در نادانی گرفتار باندهای مواد مخدر می‌شوند؛ این‌ها کودکان قشری را تشکیل می‌دهند که بیشترین آسیب‌های جامعه متوجه آنهاست.

آنها به‌ دلیل‌ کم‌ سن‌ و سال‌ بودن‌ و عدم‌ نظارت‌ دستگاه‌ها در بسیاری‌ از موارد استثمار شده‌ و بر اساس‌ ارزش‌ واقعی‌ کار خود حقوق‌ دریافت‌ نمی‌کنند؛ همچنین آمار دقیقی از تعداد کودکانی که در بخش‌های مختلف کار می‌کنند در دسترس نیست.

این کودکان بیشتر مواقع از صحبت کردن و پاسخگویی به سوالاتی که درمورد خانواده‌هایشان و دلیل کار کردنشان از آنها پرسیده میشود طفره می‌روند.

 

زهرا همتی مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: توانمندسازی، استقلال مالی و خودکفایی خانواده‌های کودکان کار یکی از اولویت‌های بهزیستی است.

وی به مناسبت روز جهانی منع کار کودکان اشاره کرد و افزود: در این زمینه این اداره کل با پرداخت کمک بلاعوض برای اشتغال این خانواده‌ها سعی در توانمندسازی و جلوگیری از کار کودکان آنها دارد.

مدیرکل بهزیستی ایلام با ذکر اینکه پارسال هفت خانواده کودکان کار این استان با حمایت مالی بهزیستی خودکفا شده‌اند، ادامه داد: در این مدت همچنین حدود ۶۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به عنوان سرمایه کار در راستای توانمندسازی به خانواده‌های این کودکان پرداخت شده است.

وی در تعریف کودکان کار گفت: کودکانی که ساعاتی در طول روز در خیابان را به کار کردن سپری می‌کنند را کودکان کار می‌گویند.

وی اظهار کرد: نگاه به‌کودکان‌کار به این معنی نیست که کودک هیچ‌کاری انجام ندهد بلکه کودکان می‌توانند در کارهایی نظیر کشاورزی و باغداری به خانواده‌هایشان کمک کنند و در این زمینه به مهارت برسند.

مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: آنچه در کار کودکان منع می‌شود انجام اموری است که سلامت جسمی، روانی و عزت نفس آنها را خدشه دار کرده و موجب سو استفاده و ایجاد آسیب بر آنها می‌شود.

 

شناسایی و ساماندهی ۲۱۰ کودک کار در ایلام

وی با ذکر اینکه تاکنون ۲۱۰ کودک کار در ایلام شناسایی و ساماندهی و از خدمات این سازمان برخوردار شده‌اند، افزود: با حمایت بهزیستی از ترک تحصیل ۵۷ نفر از این کودکان جلوگیری و زمینه تحصیل آنها فراهم شده است.

همتی گفت: این کودکان از طریق مرکز حمایتی، آموزشی کودک و خانواده شهر ایلام، ارجاع از طریق اورژانس اجتماعی بهزیستی و یا خود معرف شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۹۱ کودک پسر و ۱۹ نفر نیز دختر هستند، افزود: این کودکان با سن بین پنج تا ۱۸ سال به دلایل مختلف بدسرپرستی، بی‌سرپرستی و فقر مالی اقدام به کار کرده یا به کار واداشته شده‌اند.

مدیر کل بهزیستی ایلام اظهار کرد: شناسایی این کودکان با هدف توانمندسازی خانواده‌های آنها و بازگشت به محیط تحصیلی، مداخلات مشاوره و مددکاری به خانواده‌ها برای کاهش آسیب‌های مورد تهدید کودکان کار، اجرای برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و آموزشی برای این کودکان، حمایت مالی و ارائه مشاوره‌های تحصیلی، فردی و خانوادگی به این کودکان بوده است.

وی ادامه دادک این کودکان پس از شناسایی زیر پوشش خدمات تخصصی مددکاری، مشاوره‌ای، تحصیلی، تامین معیشت، پوشاک، فعالیت‌های اردویی، ورزشی و فرهنگی قرار گرفته‌اند.

همتی بیان کرد: از مجموع کودکان کار ایلام ۳۴ کودک زیر پوشش کمیته امداد و ۴۳ کودک نیز از خدمات بهزیستی برخوردار است.

 

پیگیری و تشکیل کارگروه برای رفع مشکلات در زمینه کودکان کار

افشار خسروی زاد دادستان استان ایلام  اظهار داشت: دادستانی به منظور حمایت از کودکان کار همواره پیگیری‌های متعددی را انجام داده و نتایج مثبتی نیز در راستای همین پیگیری‌ها به عمل آمده است.

وی افزود: در خصوص آسیب‌های اجتماعی دستور تشکیل کارگروه‌های مختلفی را برای رفع این معضل اجتماعی تشکیل داده و تاکیدات دادستان کل کشور را در بخش قابل توجهی در این زمینه جامه عمل پوشانده‌ایم.

خسروی زاد تصریح کرد: در رابطه با حل مشکل کودکان کار در استان اقدامات گوناگونی انجام داده‌ایم:

از جمله آنها ۱. شناسایی کودکان کار به تفکیک جنسیت به همراه کد ملی و آدرس محل زندگی، سن و علت فعالیت کودکان کار استان ایلام،

۲.ارائه لیست تهیه شده به آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی (ره) به ترتیب جهت بررسی مشکلات تحصیل آنان و مشخص شدن وضعیت حمایتی آنان

۳.همچنین تکلیف به آموزش و پرورش جهت شناسایی کودکان کار بازمانده از تحصیل و اقدام به عودت تحصیل آنان با همکاری بهزیستی

۴.الزام شهرداری به تهیه مکان مناسب جهت نگهداری کودکان کار فاقد سرپناه (کودکان کار خیابانی)

۵. الزام اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی به بازدید از تمامی واحدهای صنعتی،کشاورزی و… به منظور شناسایی کودکان کار و اعلام جرم صاحبان کار با همکاری بهزیستی و نیروی انتظامی

۶.ساماندهی مرکز نگهداری پسماند سطح شهر ایلام به منظور جلوگیری از جمع آوری زباله و پسماند توسط کودکان کار

۷.پلمپ تعداد سی و دو واحد جمع آوری پسماند در جهت پیشگیری از فعالیت کودکان کار در مکان‌های مذکور

۸.توقف خودروهای حمل پسماند فاقد مجوز در راستای حمایت از کودکان کار توسط نیروی انتظامی

۹ .الزام بهزیستی به ارائه مشاوره رایگان روانشناسی و بالینی به کودکان کار

۱۰ .حمایت از سازمان های مردم نهاد (سمن‌ها) که در مقوله مراقبت و نگهداری و توانمندسازی کودکان اقدامات موثری را انجام می‌دهند.

۱۱.تشکیل گروهی متشکل از:۱ -بهزیستی ۲ -روانشناس کودکان ۳ -نیروی انتظامی ۴ -شهرداری به منظور ریشه کنی پدیده کودکان کار

۱۲.الزام دانشگاه علوم پزشکی به ارائه خدمات بهداشتی رایگان به کودکان کار و خانواده‌های آنان در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی

۱۳.صدور دستور قضایی جهت شناسایی افرادی که اقدام به کار گماردن کودکان کار در سطح استان به صورت حرفه و شغل سازماندهی شده، می‌کنند.

۱۴.الزام سازمان فنی و حرفه‌ایی استان به آموزش رایگان به والدین کودکان کار

یکی از موضوعاتی که توجه به آنها می‌تواند مشکلات زیادی از جامعه را از ریشه در جهت حفظ امنیت، سلامت، رفع فقر و حاشیه نشینی و بسیاری مسائل دیگر حل کند موضوع کودکان کار است.

منبع:فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار