237896
۲۲ تیر ۱۴۰۰

سازمان بهزیستی مخالف حذف غربالگری جنین است

به گزارش کودک پرس ،مدیرکل بهزیستی استان استان اصفهان با بیان اینکه سازمان بهزیستی مخالف حذف غربالگری جنین در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است، گفت: سال هاست داریم غربالگری می‌کنیم تا از تولد نوزادان معلول پیشگیری کنیم، اما اگر به بهانه افزایش جمعیت، غربالگری حذف شود صد درصد آمار معلولان افزایش پیدا […]

به گزارش کودک پرس ،مدیرکل بهزیستی استان استان اصفهان با بیان اینکه سازمان بهزیستی مخالف حذف غربالگری جنین در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است، گفت: سال هاست داریم غربالگری می‌کنیم تا از تولد نوزادان معلول پیشگیری کنیم، اما اگر به بهانه افزایش جمعیت، غربالگری حذف شود صد درصد آمار معلولان افزایش پیدا می کند.

ولی الله نصر، روز دوشنبه_۲۱ تیرماه به مناسبت هفته بهزیستی در نشست خبری، اظهار کرد: شعار امسال هفته بهزیستی، “بهزیستی در گام دوم، هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده” نامگذاری شده است که گویای فعالیت‌های این سازمان است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حمایت از مددجویان بهزیستی، توضیح داد: بهزیستی مثل سازمان تأمین اجتماعی نیست که زیر مجموعه خود حقوق دهد، هرچند مستمری پرداخت می کنیم و در یکی دو ماه اول سال مستمری بهزیستی و کمیته امداد رشد خوبی داشته است،اما به هیچ عنوان جوابگوی نیاز خانواده ها نیست و بخش کوچکی از معیشت آنها در بر می گیرد.

نصر افزود: امسال که مستمری مددجویان بهزیستی رشد داشت از ۳۵۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که قطعا نمی تواند جوابگوی زندگی یک خانواده باشد، البته ما مجری هستیم و میزان مستمری در مجلس و دولت تصویب می شود، اما امیدواریم به حدی برسد که جوابگوی نیاز خانواده ها باشد که درحال حاضر نیست.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به سوالی دیگر در مورد هم پوشانی فعالیت نهادهای حمایتی، گفت: در حال حاضر بهزیستی و کمیته امداد از هم استعلام می کنند و هم پوشانی نداریم، ولی ناهماهنگی در خیریه ها در کشور و به تبع اصفهان مشهود است که دستگاه های متعدد مجوز خیریه صادر می کنند و نظارت خاصی بر روی آن نیست. این موضوع همیشه از دغدغه های ما است که مددجویان و خانواده های آسیب پذیر لینک شوند، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و ناهماهنگی در کشور و استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه منابع خیریه ها جوابگوی نیاز خانواده ها نیست، اما امیدواریم خیریه ها هماهنگی بهتری داشته باشند و یک سازمان برنامه ریزی کند تا این ناهماهنگی اتفاق نیفتد، ولی بخش زیادی از نیاز مددجویان توسط خیریه ها تأمین می‌شود و بدون مشارکت خیران و موسسات خیریه بسیاری از کارها زمین می‌ماند، به طوری که هم اکنون خیلی از مراکز سالمندان، اعصاب و روان، کودکان، جسمی و حرکتی به موسسات خیریه واگذار شده و به به کمک ما آمده اند، اما همچنان امیدواریم مراجع صدور مجوزهای خیریه کمتر و نظارت بیشتر شود.

نصر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۳ هزار نفر دارای معلولیت در استان شناسایی و تحت پوشش هستند، گفت: ۱۰ هزار نفر خانواده های تحت پوشش امور اجتماعی هستند که خدمات مستمری دریافت می‌کنند، ‌ این در حالی است که سالانه ۲۰ درصد افراد تحت پوشش را باید توانمند و ۲۰ درصد جایگزین کنیم، اما شاید در اجرای این برنامه خیلی موفق نباشیم.

وی در پاسخ به  سوالی در مورد سالمندی جمعیت، گفت: در مورد سالمندی جمعیت در کشور و به تبع استان اصفهان همه نهیب می زنند و هشدار می دهند که سالمندی با رشد زیادی پیش می‌رود. در این زمینه همه دستگاه‌ها باید هماهنگی و برنامه ریزی داشته باشند تا بتوانیم برای جمعیت برنامه ریزی کنیم.

نصر با اشاره به اینکه در راستای آماده سازی شهر اصفهان برای سالمندان اقداماتی انجام شده است، گفت: سیاست و برنامه ما این است که مراکز روزانه آموزش سالمندان را گسترش دهیم و مشکلات این قشر جامعه را پیشگیری و مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ظرفیت مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان بیشتر از نیاز استان است و مراکز متعددی در استان برای نگهداری سالمندان داریم که خالی است و استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: خوشحالیم تاجایی که می شود سالمندان در خانه نگهداری شوند و اگر نیاز است در مراکز آموزشی روزانه باشند و بتوانند اوقات خود را سپری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در مورد طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس، ابراز عقیده کرد: سازمان بهزیستی مخالف حذف غربالگری جنین در طرح مجلس است. سال هاست داریم غربالگری می‌کنیم تا از تولد نوزادان معلول پیشگیری کنیم، اما اگر به بهانه افزایش جمعیت غربالگری حذف شود صدر در صد آمار معلولان افزایش پیدا می کند. در این زمینه بهزیستی همه ادله خود را به مجلس ارائه کرده و به جد دنبال است که این اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه همه گیری کرونا مشکلات عدیده ای برای کشور ایجاد کرده، گفت: به ویژه در زمان هایی که وضعیت قرمز و محدودیت ها برقرار می شود فشار زیادی به خانواده ها وارد می شود، از طرفی کسب و کارها تعطیل و استرس و نگرانی مزید بر مشکلات خانواده ها می شود.

نصر با بیان اینکه جامعه شناسان معتقدند همه گیری کرونا باعث افزایش اصطکاک درون خانواده ها می شود، تصریح کرد: خشونت خانوادگی در استان براساس آمارهای اورژانس اجتماعی رشد مختصری داشته و افزایش زیادی نشان نمی‌دهد.

وی در ادامه به فعالیت ۹۴ مرکز “مثبت زندگی” در استان اشاره و تصریح کرد: این مراکز مثل مجتمع‌های قبلی فعالیت نمی‌کنند، همچنین پرونده های فیزیکی حذف و اطلاعات به صورت آنلاین ثبت شده و قابل دسترسی است و فعالیت مددکار و خدمات مددجو قابل رصد است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در مورد سهمیه استخدام معلولان، گفت: این موضوع مطالبه و پیگیری ما در بهزیستی است، اما اشکالی که وجود دارد این است که اجرای همه قوانین معلولان را از چشم‌ بهزیستی می بینند، در حالی که بهزیستی ناظر اقدامات و مطالبه گر این موضوع است که قانونی که برای حمایت از معلولان نوشه شده اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: ما چشم نابینایان، گوش ناشنوایان، دست و پای معلولان جسمی و ذهن و اعصاب بیماران اعصاب و روان هستیم و اگر بی توجه باشیم ظلم در حق آنهاست. هرجا با مواردی از تضییع حقوق آنها مواجه شویم پیگیری می کنیم و هرجا ترک فعلی در ۳ درصد استخدام صورت گیرد نیز وارد عمل می شویم.

نصر با بیان اینکه سال ها ارائه خدمات اجتماعی به ترنس‌ها از سوی بهزیستی انجام می شود، گفت: روال کار به این صورت است که درخواست به پزشکی قانونی ارسال و به دانشگاه علوم پزشکی ارجاع می شود، بعد از شش ماه روانپزشک اعلام نظر می کرد که آیا جزء اختلال روانی هست یا خیر. ترنس را جزء اختلالات اعصاب و روان تقسیم بندی کردند، اما اخیرا از یک بیماری در دنیا به یک نارضایتی جنسی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر خدمات خوبی در حوزه درمان از سوی دانشگاه علوم‌ پزشکی به ترنس ها ارائه نمی شود، وقتی دانشگاه علوم پزشکی ازا ارائه این خدمات انصراف داد، فشار آوردند که بهزیستی متولی این کار شود، ولی ما تخصصی نداریم و قبول نکردیم. معتقدیم پزشکی قانونی و دانشگاه علوم پزشکی باید تمهیدی بیندیشد و دوره مشاوره برای آنها درنظر گیرد، اما در کشور و به تبع استان اصفهان روال واحدی وجود ندارد، ولی همچنان در زمینه حمایت اجتماعی از این بیماران وظایف خودمان را انجام می دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان همسر آزاری، کوک آزای و اعتیاد را از بیشترین آسیب های اجتماعی در استان برشمرد و گفت: براساس آمار اورژانس اجتماعی بیکاری به مشکلات دامن می زند و متاسفانه در این شرایط اقتصادی بر آسیب‌های اجتماعی می‌افزاید.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار