23769
۲۶ شهریور ۱۳۹۶
دکتر عباس اسدی:

کودکان در معرض دام فضای مجازی

 شاید در نگاه اول، عده ای این موضوع را به عنوان افزایش سواد رسانه‌ای کودکان تلقی کنند و از آن خرسند باشند، اما واقعیت این است که حضور کودکان در فضای مجازی می تواند آسیب های جدی را هم به سلامت جسمی و روانی کودکان وارد کند.

به گزارش کودک پرس ،این روزها ضریب نفوذ اینترنت بین کودکان و نوجوانان، روز به روز در حال گسترش است. خیلی از دانش آموزان به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دسترسی دارند و این امر، رفته رفته به یک پدیده طبیعی در بین خانواده ها تبدیل شده است.


واضح ترین تاثیر منفی حضور کودکان در فضای مجازی، کم شدن ارتباطات خانوادگی در بین خانواده هاست؛ طوری که با افزایش قدرت نفوذ فضای مجازی، فرهنگ گفت و گو بین کودکان و والدین، روز به روز آب می رود و ارتباطات میان فردی کودک نیز مختل می شود. کار به جایی رسیده که دیگر خیلی از کودکان با والدین خود همسفره نمی شوند و فرهنگ غذا خوردن خانوادگی هم که روزگاری به عنوان یک ارزش در جامعه مطرح بود، حالا به وادی فراموشی سپرده شده است، زیرا خیلی از کودکان و نوجوانان تمایل دارند به جای حرف زدن با والدین و غذا خوردن با اعضای خانواده، وقتشان را در فضای مجازی بگذرانند. افزایش ضریب نفوذ اینترنت بین افراد کم سن و سال موجب شده خیلی از آنها، سطحی بار بیایند و در مباحث مختلف، عمیق نشوند و حتی گاهی مورد سوء استفاده برخی افراد بزرگسال نیز قرار بگیرند. درواقع اعتیاد به اینترنت موجب شده کودک از بصیرت و آگاهی مورد نیاز برای حضور در جامعه محروم شود و مهارت های اجتماعی را یاد نگیرد. حتی در این بین، سلامت جسمی کودک هم به مخاطره می افتد، چون کودک غرق در فضای مجازی می شود و دیگر وقت و علاقه ای برای ورزش، تحرک و بازی ندارد.


بنابراین اگر می خواهیم کودکان ما از کودکی خود به شکل مطلوب تری بهره ببرند و فرآیند تکامل را بدرستی طی کنند، نیاز است مدیریت درستی روی استفاده کودک از اینترنت به عمل آید؛ به گونه ای که ساعت های استفاده کودک از فضای مجازی و نوع محتواهایی که می بیند، از سوی والدین محدود و کنترل شود.

 

 

 

 

منبع: آنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار