موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
237573
۲۱ تیر ۱۴۰۰

کتاب «نیما و کودکان» به قلم معلم رنجانی منتشر شد

کتاب پژوهشی «نیما و کودکان» به قلم یک معلم زنجانی چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش کودک پرس ،محمد فلاحی درباره چاپ کتاب «نیما و کودکان» گفت: کتاب منتشرشده، یک کار پژوهشی و محتوای آن درباره اشعار کودکانه نیما و رعایت اصول داستان‌نویسی است.

این نویسنده زنجانی به عقبه کاری خود درباره پژوهش‌های مربوط به نیما نیز اشاره کرد و گفت: با وجود علاقه‌ام به شاعری، تا سال‌ها نمی‌توانستم با شعر نو ارتباط برقرار کنم تا اینکه کتابی از کتاب‌های نیما را هدیه گرفتم. مطالعه این کتاب در واقع گشایشی بر آشنایی من با آثار نیما بود و اندک اندک از او شناخت پیدا کردم.

وی افزود: ولی در سال‌های اخیر که به عنوان دبیر ادبیات و مربی پرورشی در مدارس انجام وظیفه می‎‌کنم، توجه‌ام به این حوزه بیشتر شده است. در جستجوهایم به آثار کودکانه‌ای از نیما و دیدگاهایش به آموزش و پرورش برخوردم که همین امر جرقه‌ای برای نگارش یک کتاب با عنوان «نیما و کودکان» شد.

فلاحی با اشاره به زمان‌بر بودن کار تحقیقی درباره آثار موضوعی نیما درباره کودک به علت بکربودن موضوع و فقدان پژوهش‌های مشابه در این رابطه، اضافه کرد: نگارش این کتاب حدود 3 سال طول کشید؛ دو سال کار یادداشت‌برداری و جمع‌آوری منابع و یک سال نیز کار نگارش آن، زمان برد.

به گفته این نویسنده زنجانی، فصل اول این کتاب نگاه کلی درباره موضوعات کتاب، فصل دوم نیما و کودکی، فصل سوم اشعار کودکانه، فصل چهارم داستان‌های منثور و فصل پنجم نیز مربوط به داستان‌های منظوم است.

وی با اشاره به اینکه در این کتاب ضمن معرفی آثار کودکانه نیما، آثار از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: طبق بررسی که انجام دادیم آثار کودکانه نیما شامل شعر کودکانه، داستان‌های منظوم و داستان‌های منثور است.

فلاحی با اشاره به اینکه در نگارش آثار کودکانه و داستان‌هایش تقریبا قوانین و ضوابط امروزین نگارش رعایت نشده ولی به علت طفولیت ادبیات کودک در زمان نیما نمی‌توان به وی ایراد گرفت، گفت: نیما به علت ظهور جنبه‌های روشنفکری در دوره مشروطه و همزمانی با فعالیت‌های ادبی خود با استبداد رضاخانی، شعر و داستان کودک را با به کاربردن سمبل و نماد محل و میدان افکار متعهدانه خود می‌بیند و اندیشه‌های سیاسی در جای جای آثارش دیده می‌شود.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه نیما شاعر انقلاب و دگردیسی است، گفت: هرچند او انقلاب ادبی را در ادبیات ایران به انجام رساند ولی شاکله ذهنی نیما بیداری و نهضت علیه ظلم و استبداد است.

وی ضمن تأکید بر معرفی بزرگان این سرزمین به کودکان و نوجوانان، بیان کرد: نیما به عنوان بنیانگذار شعر نو و اشتغال به معلمی دیدگاه‌های بسیار مترقی در رابطه با آموزش و پرورش کودکان دارد و امیدواریم نگارش این کتاب فتح بابی برای نیماپژوهان و دوستداران ادبیات کودک باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار