موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
237295
۲۰ تیر ۱۴۰۰

مانع‌تراشی در راه تحصیل کودکان افغانستانی

با وجود اینکه نزدیک به سه هفته از آغاز ثبت نام مدارس گذشته و به روزهای پایانی ثبت نام نزدیک می‌شویم اما مهاجرین افغان شاهد کارشکنی اداره‌ی اتباع و عدم صدور برگه‌ی حمایت تحصیلی برای آن‌ها هستند.

به گزارش کودک پرس ،میلیون‌ها افغانستانی ایران را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند تا نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی درد کمتری در دوری از وطن را به آنها تحمیل کند. با وجود توجه‌های بسیاری از مسئولین اما تصمیمات بخش‌نامه‌ای هر روز زندگی آنها را با چالش مواجه می‌کند. یک روز مشکلات مربوط به کارت‌های بانکی و مالکیت، روز دیگر مشکلات مربوط به حوزه سلامت و بهداشت و حالا مساله‌ی تحصیل کودکان افغان.

سال 94 بود که رهبرانقلاب با یک دستور ویژه دل بسیاری از افغان‌های مقیم ایران را شاد کردند: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند»
به نظر می‌رسید این مساله با ورود رهبر معظم انقلاب دیگر تعیین تکلیف شده باشد. تا سال‌ها نیز موضوع تحصیل افغانستانی‌ها به موضوعی حل شده تبدیل شده بود که کمتر مهاجری از این مساله ابراز نگرانی می‌کرد.
تا جاییکه سیدعلی حسینی رایزن آموزش و پرورش سفارت افغانستان در این خصوص از خدمات دولت ایران تشکر کرده و گفته بود: «️پس از فرمان سخاوتمندانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هرساله شاهد هستیم حتی کسانی که اسناد اقامتی ندارند بتوانند در کنار دانش آموزان ایرانی از آموزش بسیار خوب و با کیفیت بهره مند شوند. ما همواره در جلسات با دوستان وزارت امور خارجه و آموزش و پرورش در ایران مراتب قدردانی خود و دولت افغانستان را از این تصمیم رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌ایم.»
اما هر از چندگاهی دستورات بخش‌نامه‌ای به مثابه سنگی در مقابل این حق انسانی مهاجرین مانع از برخورداری از حق تحصیل‌شان می‌شود.
با وجود اینکه نزدیک به سه هفته از آغاز ثبت نام مدارس گذشته و به روزهای پایانی ثبت نام نزدیک می‌شویم اما مهاجرین افغان شاهد کارشکنی اداره‌ی اتباع و عدم صدور برگه‌ی حمایت تحصیلی برای آن‌ها هستند. این درحالی است که هفته گذشته وزارت کشور با صدور بخش‌نامه‌ای جدید وعده رفع این مشکل را داده بود.
این موضوع و متوقف کردن دستور رهبرانقلاب باعث شده تا نمایندگان مجلس نیز به این مهم ورود کنند. خضریان نماینده مردم تهران با بیان اینکه رویه امسال وزارت کشور و اداره اتباع در رسیدگی به امور تحصیلی مهاجران بسیار مایه تاسف است، گفت: جای تعجب است که یک اداره کل از یک وزارتخانه این چنین برای به حاشیه بردن یک دستور مهم و جهانی از رهبر انقلاب تلاش می‌کند و به هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست.
این نماینده مجلس همچنین می‌گوید: در حالی که این دستور در سال‌های اولِ اعلام، به خوبی اجرا شد و هیچ مشکلی هم برای کسی به وجود نیاورد اما در سال جاری با رویه‌ای متضاد و بروکراتیک مواجه هستیم که دستور رهبری معظم را با موانع اداری منبعث از تصمیم اداره اتباع وزارت کشور و بالتبع آن، رویه‌های سلیقه‌ای بخشی از دفاتر کفالت امور مهاجران، زیر مجموعه وزارت رفاه، روبرو ساخته است.
برخی از دانشجویان نیز با امضای طوماری خطاب به رئیس جمهور خواستار پیگیری حقوق دانش‌آموزان افغانستانی شدند. در این طومار آمده است:
ما به عنوان جمعی از تشکل‌ها و دانشجویان انقلابی ایران به همراه جمعی از برادران و خواهران افغانستانی، عدم اجرای صحیح بخشنامه فوق‌الذکر را از طرق مختلف مکررا پیگیری کرده و متأسفانه نتیجه مطلوب حاصل نگردیده است، و این مکتوبه، احتمالا آخرین پیگیری و مطالبه‌گری در قالب نامه‌نگاری بوده و پس از آن راهی جز مطالبه‌گری میدانی(البته به صورت قانونی و ذیل مجوزهای بسیج دانشجویی) برای کنشگران این عرصه قابل تصور نیست؛ لذا خواهشمند است این موضوع را شخصاً پیگیری نموده تا اقدامات پیشنهادی ذیل محقق شوند:
      ۱. تمدید سه هفته‌ای مهلت ثبت‌نام همه مدارس برای مهاجرین افغانستانی
      ۲. انتشار علنی ابلاغیه تمدید مهلت ثبت‌نام به همه مدارس جهت سهولت در مطالبه‌گری اولیای دانش‌آموزان از مدارس
      ۳. پیگیری چرایی عدم اجرای برخی بندهای بخشنامه مذکور و صدور دستور فوری مبنی بر رفع مشکلات احتمالی
      ۴. صدور دستور فوری جهت توبیخ مقصران این امر و مسببان اشک هزاران دانش‌آموز معصوم افغانستانی
      ۵. انتصاب نماینده‌ ویژه رئیس جمهور در این امر، فردی که ضمن در دسترس بودن، مردمی بودن و دلسوزی، پاسخگوی مشکلات احتمالی دانش‌آموزان و اولیا باشد.
مخاطبین برای حمایت از این پویش می‌توانند به این لینک (https://iccbso.ir/at) وارد شوند.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار