موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
237272
۲۰ تیر ۱۴۰۰

ضربه کرونا به فروش عروسک‌های محلی

به گزارش کودک پرس ،عروسک‌های دست ساز تاجمیر اکنون کرونا را بیشتر از زندگی لمس کرده و آرزوهای خود را با کرونا بر باد رفته دیدند. پروژه ترسیب کربن، در قالب یکی از طرح‌های ایجاد کسب و کار پایدار و با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، دفتر عمران ملل متحد، سازمان جنگل‌ها، مراتع […]

به گزارش کودک پرس ،عروسک‌های دست ساز تاجمیر اکنون کرونا را بیشتر از زندگی لمس کرده و آرزوهای خود را با کرونا بر باد رفته دیدند.

پروژه ترسیب کربن، در قالب یکی از طرح‌های ایجاد کسب و کار پایدار و با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، دفتر عمران ملل متحد، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور احیا شده است.

عروسک‌های بومی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن محدوده سربیشه نمونه‌ای از عروسک‌های دست‌ساز است که یادآور لالایی‌ها، شعرهای قدیمی و خاطرات زندگی روستایی و عشایری است.

زنان و کودکان روستاهای این منطقه سال‌هاست که می‌دوزند و می‌دوزند تا داستان‌هایشان نمیرد؛ تا زندگی روی خوشش را به آنان نشان دهد و تا هنری که فکر می‌کردند در آنان مرده، دوباره زنده شود.

 

عروسک‌هایی که داستان واقعی دارند

گل بی‌بی و پسرش الیاس کلندرزایی ساکن روستای تاجمیر هستند که چند سالی است ساخت عروسک‌های سنتی را در پیش گرفته‌اند؛ آنان در قلب روستایی که قطب عروسک‌سازی محلی نام گرفته هر روز با زنان همسایه دور یکدیگر نشسته و به ساخت عروسک‌ها مشغول می‌شوند؛ عروسک‌هایی که هویتشان را می‌سازد.

پس از ساخت داستان‌های خود را بر پشت هر عروسک می‌دوزند تا این سختی‌ها و زندگی محلی فراموش نشود.

گل بی بی این عروسک‌ها را با چوب، پارچه محلی و موی بز درست می‌کند؛ به هرکدام از عروسک‌ها که نگاه می‌کنی، یادآور لالایی‌ها، شعرهای قدیمی و خاطرات زندگی روستایی عشایری است.

پس از اتمام ساخت عروسک‌ها، الیاس پس گل بی بی با پارچه‌های کوچک سفید دوخته شده بر پشت عروسک‌های رنگانگ شخصیت و زندگی هرکدام را می‌نویسد؛ شخصیتی که ساخته ذهن پر از داستان الیاس است.

چون چهره کودک از بدو تولد تا چهل روزگی همواره در حال تغییر است و به تعبیری رنگ عوض می‌کند، نباید در طراحی چهره دست برد و این یعنی دخالت در کار خدا قبل از تثبیت چهره بنابراین برای ساخت صورت عروسک‌های نوزاد تنها پارچه سفید استفاده می‌کند.

حال این عروسک‌ها حال ناخوشی دارند و سازندگانشان ناخوش‌تر؛ چراکه آنقدر که باید چون گذشته فروش ندارند و کرونا کسب و کارشان را که روزی با امید با دست خالی شروع کردند، کساد کرده است.

در ۱۷ و ۱۸ تیرماه، نمایشگاه دست آفریده‌های خراسان جنوبی در تهران برپا شد که عروسک‌های دوتوک خراسان جنوبی نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفت که امید است این گونه نمایشگاه‌ها ادامه داشته باشد.

 

ضربه کرونا به فروش عروسک‌های محلی

سعادت سیاری، مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر اظهار کرد: ۵۰ عروسک ساز در منطقه تاجمیر و روستاهای اطراف آن مشغول فعالیتند.

وی افزود: تا پیش از کرونا، این افراد ماهانه از ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان نیز درآمد داشتند که حال با توجه به لغو قراردادهایی که تا پیش از این داشته‌ایم، تقریبا این درآمد صفر شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر بیان کرد: کرونا اکنون مزید بر علت شده و فعالیت این افراد را که بیشتر بانوان محلی هستند، تحت تاثیر قرار داده است.

سیاری با بیان اینکه اکنون فروش تقریبا به صفر رسیده است، ادامه داد: چون مواد اولیه این عروسک‌ها از مواد دورریختنی زندگی خود افراد تشکیل می‌شود، به لحاظ تامین مواد اولیه مشکلی وجود ندارد و تنها فروش با مشکل جدی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین فروش عروسک های محلی استان با توجه گردشگران و حضور آنان در منطقه و موزه عروسک بیرجند به فروش می‌رسد، افزود: نمایشگاه‌ها در یک سال اخیر تقریبا تعطیل شده که این امر فروش را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

وی بیان کرد: اکنون عروسک سازان محلی و بومی نیازمند حمایت و نگاه ویژه مسئولان هستند تا از سختی این روزهای کرونا بیرون آیند و امید دوباره به آنان برگردد.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار