236611
۱۷ تیر ۱۴۰۰

میرکیانی: راه اندازی پلتفرم های مخصوص کودکان یک نیاز است

به گزارش کودک پرس ، محمدمیرکیانی نویسنده و قصه نویس کودکان و نوجوانان  درباره راه اندازی پلتفرم هایی برای پخش انیمیشن کودکان گفت: در برخی موارد کار خوبی است اما مشکلی که استفاده از فضای مجازی برای کودکان دارد این است که وقتی آنها وارد این فضا می شوند ناخودآگاه می توانند به بسیاری از […]

به گزارش کودک پرس ، محمدمیرکیانی نویسنده و قصه نویس کودکان و نوجوانان  درباره راه اندازی پلتفرم هایی برای پخش انیمیشن کودکان گفت: در برخی موارد کار خوبی است اما مشکلی که استفاده از فضای مجازی برای کودکان دارد این است که وقتی آنها وارد این فضا می شوند ناخودآگاه می توانند به بسیاری از موارد دیگر نیز دسترسی داشته باشند و آنچه برایشان مضر است را هم ببینند. حتی المقدور نباید بچه ها وارد فضای مجازی شوند که آسیب های دیگری بخورند.

وی افزود: حالا ممکن است این پلتفرم ها ایرانی خوب و سرگرم کننده باشد اما وقتی بچه ها در سن کم مسیر رفتنشان به فضای مجازی باز می شود چیزهای دیگری هم می بینند. حالا باید دید که آیا خانواده ها واقعا می توانند بچه ها را در استفاده از این فضا کنترل کنند؟ حتی خانواده ها می توانند فیلم ها و انیمیشن های مناسب سن کودکشان را روی دی وی دی و حتی فلش بریزند و آنها را در اختیار بچه ها قرار دهند.

میرکیانی ادامه داد: به نظرم باید آنقدر تولیدات رسانه ملی جذاب باشد که بچه ها پاسخ نیاز فرهنگی شان را از طریق این رسانه دریافت کنند. یعنی باید خیلی قدرت مندانه عمل کرد که بخشی از این، تولیدات جذاب هست و بخشی اش کنداکتور منظم و جدول پخش مناسب است. به هر حال در بحث کودک و نوجوان رسانه باید موج آفرینی کند. الان همین پلتفرم هایی مثل آپارات توانایی این را پیدا کردند که موج ایجاد کنند.

وی افزود: شاید یکی از دلیل های ایجاد پلتفرم هایی برای کودکان کوتاهی تلویزیون در این بخش است. اما موج آفرینی حتما به معنی هزینه زیاد کردن نیست بلکه فکر جدید و نو، خلاقیت، شجاعت و توانمندی مهم است که می تواند موج و فضای جدیدی ایجاد کند‌ که بچه ها به شما محصولات رسانه بیایند.

وی گفت: این اپلیکیشن ها با نظارت پدر و مادرها می تواند به برنامه سازهای ما کمک کند‌ اما ما در رسانه ملی باید از هنرمندان مان حمایت کنیم. خیلی وقت ها نیروهای خلاقی داریم که خارج از رسانه کار می کنند و می توانند موج آفرینی کنند و نمی توان گفت اینها با هزینه بالا کار می کنند.

وی ادامه داد: شاید یکی از نمونه هایش در فضای مجازی انیمیشن دیرین دیرین باشد که موج ایجاد کرده است و کار پر هزینه ای هم نبود و دو سه شخصیت و یک صداپیشه داشت. فکر و ایده اصلی کار مهم بود و مرحوم ابوالحسنی نیز فرد خلاقی بود. ببینید که با سرمایه محدود چه کاری تولید کرد که الان همه آن را می شناسند‌. در هر حال ما باید به سمت حمایت از افرادی برویم که می توانند تولید فکر کنند و مدیران ما نیز باید از عصر غرور و خود بزرگ بینی کوتاه بیایند.

میرکیانی همچنین بیان داشت: البته بخشی از این ماجرا که چرا افراد خلاق کمتر کار می کنند به این دلیل است که فضای مجازی ملاحظاتی که در رسانه ملی وجود دارد را ندارد. اما واقعیت این است که در مدیران رسانه ای ما قدرت خلاقه خیلی کم است تا بتوانند تصمیم بگیرند و موجی ایجاد کنند. یکی از هنرهای بزرگ مدیران بستن کنداکتور است. خیلی وقت ها بهترین برنامه تولید می شود اما در زمان خوبی پخش نمی شود و همین باعث عدم موفقیتش می شود. یا اینکه کار نیمه متوسطی با جدول پخش خوبی به موفقیت می رسد.

این نویسنده افزود: یک زمانی تولید برنامه در تلویزیون به خودی خود ارزش به شمار می رفت و اگر مردم بیست سال پیش هفته ای یک بار سریالی را از تلویزیون می دیدند آنقدر برایشان جذاب بود که دنبالش کنند. اما الان تولیداتمان تکثیر شد اما به موج آفرینی خوبی نرسیدیم. الان کاری که فضای مجازی و پلتفرم ها انجام می دهند بیشتر همان موج آفرینی است و می دانند چه زمانی کاری را پخش کنند و چه زمانی با مخاطبشان ارتباط برقرار کنند و در چه زمانی پیام شان را تبدیل به یک موج اجتماعی کنند که ما این را نداریم و الان کمتر هم شده است.

وی ادامه داد: برای مثال برنامه بچه های ایران که سالها پیش از شبکه جام جم پخش می شد ۱۸ مجری داشت که من یکی از اعضای تیم تولید آن بودم و موضوعی که وجود داشت این بود که مخاطب نمی دانست چه روزی کدام مجری اجرا می کند و ما برنامه را منحصر به یک مجری نمی کردیم. یا برنامه شب بخیر بچه ها که قصه گویی شبانه برای بچه ها بود و از شبکه دو پخش می شد سه مجری خانم داشت و من آنجا طراح برنامه بودم.

وی افزود: در حال حاضر تولید خیلی مهم نیست بلکه موج آفرینی مهم است وگرنه که ما الان سریال و برنامه کم نداریم. چرا اینها دیگر موجی ایجاد نمی کنند؟ برای مثال ما سریال های زیادی داشتیم که موج آفرینی کردند مثل سلطان و شبان، هزاردستان و … یا قصه های مجید. البته آن زمان تلویزیون رقیب جدی نداشت و این کارها جزو اولین ها بود و در پویانمایی قصه ما مثل شد جزو اولین کارهای این ژانر بود و بعد از آن شکرستان تولید شد. چرا این انیمیشن ها توانستند موجی ایجاد کنند اما انیمیشن های دیگر نه؟ به خاطر اینکه جزو اولین ها بودند و فضای جدیدی برای مخاطب آورده بودند. یکی از ویژگی های موج آفرینی ایجاد فضای تازه است و اینکه شما اولین فردی باشید که چنین فضایی را ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: یا حتی سریال حکایت های کمال اولین سریال تاریخی برای کودک و نوجوان بود و فضای پیچیده ای هم نداشت و توانست موجی ایجاد کند‌.

وی بیان داشت: اینکه یک اپلیکیشن به کودک اهمیت می دهد خیلی خوب و قابل احترام است. ما ظرفیت هایی داریم که به حال خودش رها شده است در صورتیکه باید از این ظرفیت ها در تولید محصولات فرهنگی استفاده خوبی کنیم. یکی از اینها صداوسیما است و دیگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. همچنین معاونت پرورشی آموزش و پرورش است که یک زمانی مربیان فرهنگی خیلی فعال بودند و الان خبری از آنها نیست. لازم نیست که مربیان پرورشی یا معاونت پرورشی تولیدی کنند.

میرکیانی تاکید کرد: اینها می توانند به فضای آشنا شدن کودکان و نوجوانان با آثار خوب کمک کنند‌ و در همین پلتفرم ها مربیان تربیتی می توانند کمک خوبی به بچه ها کنند‌ تا از این پلتفرم ها به درستی و در جای مناسب استفاده کنند. همچنین این مربیان می توانند به بچه ها آشنایی هایی درباره استفاده از پلتفرم ها و استفاده مناسب از فضای مجازی و تولیدات خوبی که در فضای مجازی وجود دارد بدهند. همچنین یکی از این ظرفیت های رها شده مراکز فرهنگی هنری شهرداری ها هستند که ظرفیت هایی دارند و از آن استفاده نمی کنند.

وی در پایان نیز گفت: در فضای مجازی دیدم تعدادی از قصه هایم به صورت قصه خوانی اجرا می شود. در کل راه اندازی اپلیکیشن ها و پلتفرم های مخصوص کودکان کار خوبی است اما باید توسط والدین در فضای مجازی کنترل شود.

منبع:فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار