موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
236560
۱۷ تیر ۱۴۰۰

چرا کودکم خون دماغ می شود؟

به گزارش کودک پرس ، یک متخصص گوش و حلق و بینی در چهارمحال و بختیاری یکی از علت‌های خون دماغ در افراد را خشکی مخاط بینی عنوان کرد و گفت: آب و هوای چهارمحال و بختیاری خشک بوده و همین مسئله باعث ایجاد خون‌ دماغ شده، همچنین با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش دما، […]

به گزارش کودک پرس ، یک متخصص گوش و حلق و بینی در چهارمحال و بختیاری یکی از علت‌های خون دماغ در افراد را خشکی مخاط بینی عنوان کرد و گفت: آب و هوای چهارمحال و بختیاری خشک بوده و همین مسئله باعث ایجاد خون‌ دماغ شده، همچنین با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش دما، شرایط برای خون‌ریزی از بینی مهیا می‌شود.

سروش امانی با بیان اینکه خون‌دماغ به‌علت‌های مختلفی در فرد ایجاد می‌شود، اظهار کرد: یکی از دلایل آن مربوط به توده‌های درون بینی و درون حلق بوده و دلیل دیگر آن شامل مشکلات انعقادی خون نظیر تالاسمی و هموفیلی است.

وی یکی دیگر از علت‌های خون دماغ را خشکی مخاط بینی عنوان و بیان کرد: آب و هوای چهارمحال و بختیاری خشک بوده و همین مسئله باعث تشدید خون‌دماغ در افراد می‌شود، همچنین با فرارسیدن فصل تابستان و با افزایش دما شرایط برای خون‌ریزی در بینی مهیا می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه خون‌دماغ در کودکان و افراد مسن شایع‌تر است، یادآور شد: در برخی از افراد مسن، بالا بودن فشار خون و تصلب عروق شرائین، عامل خونریزی از بینی است.

امانی با بیان اینکه عفونت‌، سرماخوردگی‌های رایج و سایر مشکلات تنفسی فوقانی می‌تواند به مخاط بینی رسیده و منجر به عطسه‌ها و خونریزی‌های مکرر بینی شود، خاطرنشان کرد: واکنش‌های آلژریک نیز می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد، زیرا می‌تواند باعث تحریک مخاط درون بینی شده و به‌ویژه‌ اگر علائم در شب تشدید شود، خطر خونریزی بینی را نیز افزایش می‌دهد.

وی به بیان اینکه پس از خون‌دماغ باید نکاتی توسط فرد مراعات شود، بیان کرد: نخستین نکته در این مسئله، حفظ آرامش است، خون‌ریزی از بینی در سنین بالا ممکن است باعث ایجاد ترس از وقوع سکته شود و این ترس باعث افزایش فشارخون و شدت گرفتن خونریزی از بینی خواهد شد.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: نگه داشتن سر به سمت بالا در هنگام خون دماغ بسیار مرسوم است، اما می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا در این موقعیت، خون وارد حلق فرد می‌شود، این کار به‌ویژه در کودکان و سالمندان می‌تواند خطرآفرین باشد، زیرا بلعیدن حجم زیادی خون برای این افراد دشوار است و امکان دارد خون به جای حلق، وارد نای آن‌ها شود.

امانی اضافه کرد: فرد نباید به‌صورت طاق باز بخوابد، بهترین حالت قرارگیری برای فردی که دچار خونریزی از بینی شده، حالت نیمه نشسته است، فرد کمپرس یخ درون پلاستیک قرار داده و روی بینی خود بگذارد، زیرا سرما از خونریزی جلوگیری می‌کند، اگر با وجود همه این راه‌حل‌ها خونریزی قطع نشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد این تفکر را دارند که با سوزاندن بینی می‌توانند، مشکل خونریزی از بینی خود را حل کنند، در صورتی که این روش کاملا اشتباه است.

این متخصص گوش و حلق و بینی در پایان با اشاره به راهکارهای پیشگیری از خون دماغ، تصریح کرد: افراد از دستکاری بینی اجتناب و همچنین افراد از کشیدن سیگار خودداری کنند، به آرامی بینی فین شود، افراد قبل از خواب مقدار کمی از ژل بینی یا وازلین داخل حفره‌های بینی بمالند و در زمستان در صورتی که هوای محیط خشک است، از یک دستگاه بخور (مرطوب کننده هوا)‌ استفاده شود.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار