موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
236546
۱۹ تیر ۱۴۰۰

آغاز سنجش سلامت پیش دبستانی‌ها

غربالگری و سنجش سلامت کودکان پیش‌دبستانی که از سال ۹۶ به برنامه سنجش سلامت نوآموزان، اضافه شده است در سال جاری نیز در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و از این هفته آغاز می شود.

به گزارش کودک پرس ،برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، همه‌ساله برای همه نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام می شود و چند سالی است که با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام اختلالات و برخی بیماری ها و فرصت طلایی برای انجام مداخلات درمانی از سنین پایین تر، به صورت داوطلبانه برای کودکان پیش دبستانی نیز در حال انجام است.

در همین راستا طبق اعلام رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، امسال برنامه غربالگری و سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی از هجدهم تیرماه به بعد شروع و پیش بینی می شود ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به‌پیش دبستانی در آن شرکت کنند.

محمدحسن عظیم عراقی، معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، درباره شرایط و نحوه حضور کودکان پیش دبستانی در برنامه سنجش سلامت توضیح داد و در این باره اظهار کرد: اکنون این آمادگی را داریم سنجش پیش دبستانی ها را همزمان با سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام دهیم.

وی افزود: به تمام استان ها اعلام کرده ایم که می توانند در صورت نیاز، به صورت اختصاصی پایگاه سنجش پیش دبستانی نیز راه اندازی کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. هدف ما این است که ۶۰۰ هزار پیش دبستانی را در سال جاری سنجش کنیم.

عظیم عراقی درباره زمان دقیق شروع سنجش گفت: همکاران حوزه فنی باید سامانه سیدا را برای ثبت نام پیش دبستانی ها فعال کنند که به ما قول داده اند این بخش از ۱۸ تیرماه فعال می شود. نوآموزان بدو ورود هم که به مدرسه می روند اطلاعاتشان در سامانه سیدا ثبت می شود و مدیر مدرسه به صورت الکترونیکی برایشان نوبت می گیرد و آنها در تاریخ و ساعت اعلام شده به پایگاه سنجش مراجعه می کنند و کارشان را انجام می دهند. درباره سنجش پیش دبستانی هم همین گونه است.

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: آن دسته از کودکان ما که در سن پیش دبستانی سنجش می شوند، برای سال آینده که به دبستان می روند دیگر نیازی به سنجش مجدد ندارند و اطلاعات سنجش آنها در سامانه ثبت می شود.

وی درباره هزینه و مدارک لازم برای سنجش پیش دبستانی ها گفت: هزینه و مدارک همانند سنجش بدو ورود به دبستان است و تفاوتی ندارد. شرایط مشابه است و ما توصیه می‌کنم خانواده هایی که کودک پیش دبستانی دارند در صورت امکان سنجش سلامت فرزندانشان را انجام دهند تا اگر خدایی ناکرده اختلال و یا مسئله ای وجود داشت بتوان از یک سال فرصت مداخله تا قبل از کلاس اول استفاده کرد. ضمن آنکه استرس شان برای سال آینده هم کمتر می شود.

به گزارش ایسنا، سنجش سلامت شامل ارزیابی های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی حرکتی، اندازه گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری های پوست و مو و بیماری نیازمند مراقبت های ویژه است. همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون توسط مراقب سلامت صورت می پذیرد.

تعرفه سنجش در سال جاری ۵۰ هزار تومان است و اصل شناسنامه دانش آموز  و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل شده و یک قطعه عکس ۳در ۴، برای سنجش مورد نیاز است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار