موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
236355
۱۶ تیر ۱۴۰۰

پیاده‌روی بین‌قاره‌ای یک عروسک در اعلام همبستگی با پناهجویان

به گزارش کودک پرس ، به نقل از روزنامه گاردین، در آخرین سه‌شنبه ماه ژوئیه (۵ مرداد ۱۴۰۰) عروسکی بزرگ از یک دختر کوچک در حرکتی نمادین مسافت ۸ هزار کیلومتری از مرز ترکیه و سوریه تا شهر منچستر در انگلیس را پای پیاده خواهد پیمود. این عروسک که اَمَل (Amal) کوچولو نام دارد، نماد […]

به گزارش کودک پرس ، به نقل از روزنامه گاردین، در آخرین سه‌شنبه ماه ژوئیه (۵ مرداد ۱۴۰۰) عروسکی بزرگ از یک دختر کوچک در حرکتی نمادین مسافت ۸ هزار کیلومتری از مرز ترکیه و سوریه تا شهر منچستر در انگلیس را پای پیاده خواهد پیمود. این عروسک که اَمَل (Amal) کوچولو نام دارد، نماد یک پناهجوی ۹ ساله است که دنبال مادرش می‌گردد؛ مادری که یک روز برای پیدا کردن غذا رفت و هرگز برنگشت. این عروسک شخصیت اصلی و تنها کاراکتر تئاتری زنده به نام پیاده‌روی (The Walk) است که در حرکتی آرمانی برای اعلام همبستگی با رنج پناهجویان، اعتراض به مرزبندی‌هایی که جان آنان را به خطر می‌اندازد و باور به انسانیت مردم معمولی که با یک بحران انسانی در سطح جهان روبه‌رو هستند، از محدودیت‌های بین‌المللی کرونا عبور می‌کند.

پیاده‌روی بین‌قاره‌ای یک عروسک در اعلام همبستگی با پناهجویان

در هشت کشوری که امل کوچولو از ژوئیه تا نوامبر (مرداد تا آبان ۱۴۰۰) از آنها خواهد گذشت، این اُدیسه بین‌قاره‌ای از چشم کمتر کسی پنهان می‌ماند چون عروسک قصه پناهجویان حدود ۳ متر و نیم طول دارد. امل یک عروسک خیمه‌شب بازی غول پیکر است که به لطف عروسک گردانانی که تعدادی از آنها خودشان پناهجو هستند، می‌تواند ایده این پیاده‌روی حماسی را پیاده کند. این عروسک از طرف هزاران کودک آواره‌ای که سر راه برای ملاقات با او می‌آیند، یک پیام دارد و آن این است که ما را فراموش نکنید.

شهر مرزی غازی عینتاب در ترکیه اولین ایستگاه از بین بیش از ۱۰۰ شهری است که از این عروسک در طول سفرش استقبال خواهند کرد. در این شهر، پناهجویان جوان سوری در یک کارگاه به امل آشپزی یاد می‌دهند و چمدانی به او هدیه خواهند کرد، پر از ابزارهایی که برای کمک به سفرش طراحی شده‌اند. این عروسک غول پیکر فعلا در یک فضای آشیانه مانند در داکلند لندن نگهداری می‌شود تا به کمک تیمی که از سازندگان عروسک در آفریقای جنوبی خط می‌گیرند، راه رفتن و ابراز احساسات را یاد بگیرد.

امل در این سفر به کمک ۹ عروسک‌گردان جوان حرکت می‌کند که در تیم‌های سه‌نفره و به صورت چرخشی گرداندن این عروسک را برعهده خواهند گرفت؛ گرداندن هر دست را یک نفر برعهده می‌گیرد و یک نفر مسئول حرکت دادن پایه‌های چوبی نگهدارنده عروسک است و همزمان باید به وسیله سیستمی پییچده از رشته‌ها موسوم به چَنگ (the harp) حالات چهره عروسک را هم کنترل کند.

بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا، اجرای این پروژه را چهار ماه به تاخیر انداخت و تعطیلی‌های سراسری کار جمع‌آوری کمک‌های مالی را از همیشه سخت‌تر کرد. حالا که تنها سه هفته تا شروع پیاده‌روی ۸۰۰ هزار کیلومتری امل زمان باقی مانده پروژه هنوز ۴۰ هزار پوند تا رسیدن به بودجه هدف کم دارد. وقتی این پروژه کلید بخورد، شاخص‌ها و مشکلات مختلف از وضعیت آب و هوا و مشکلات مکانیکی گرفته تا کاغذبازی‌های مربوط به عبور از مرز، همگی باید توسط تیم ۲۵ نفره‌ای که امل را در این مسیر همراهی می‌کنند، مدیریت و رفع و رجوع شود.

به گزارش ایرنا، جمعیت کودکان پناهجو که به دلایل مختلف از خانه و کاشانه خود به کشورهای دیگر پناه می‌برند، روز به روز بیشتر می‌شود. براساس آمار منتشر شده، در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹، تعداد کودکان پناهجوی تحت حمایت کمیسریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) بیش از دو برابر شد و از ۴ میلیون نفر به حدود ۱۰ میلیون نفر رسید. در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، ظرف کمتر از ۹ سال، جمعیت این کودکان آواره ۱۱۸ برابر افزایش یافت.

منبع:ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار