موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی
236142
۱۵ تیر ۱۴۰۰

تاثیر صله رحم در شکل گیری شخصیت کودکان

به گزارش کودک پرس ، روانشناس خانواده با بیان اینکه ارتباط با دیگران به‌عنوان یک نیاز ضروری در شکل‌گیری شخصیت کودکان محسوب می‌شود، گفت: در بلندمدت، نبود صله رحم و کمبود آن، ارتباطات اجتماعی، گفتار و نحوه ارتباط‌گیری را در کودکان کاهش می‌دهد، زیرا صله‌رحم کلاس ارزشمندی برای کودکان است. امین مختاری با بیان اینکه […]

به گزارش کودک پرس ، روانشناس خانواده با بیان اینکه ارتباط با دیگران به‌عنوان یک نیاز ضروری در شکل‌گیری شخصیت کودکان محسوب می‌شود، گفت: در بلندمدت، نبود صله رحم و کمبود آن، ارتباطات اجتماعی، گفتار و نحوه ارتباط‌گیری را در کودکان کاهش می‌دهد، زیرا صله‌رحم کلاس ارزشمندی برای کودکان است.

امین مختاری با بیان اینکه صله‌رحم، رسم دیرینه ایرانیان و جزو فرهنگ اسلامی آن‌ها به‌حساب می‌آید، اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا، صله‌رحم تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت، ممکن است به مرور زمان، کمرنگ شدن این رسم فوق‌العاده زیبا، تبدیل به عادت شود.

وی افزود: البته صله‌رحم طی سالیان اخیر به دلایل متعددی نظیر مسائل اقتصادی کم‌تر شده است و اگر هم پای چشم و هم چشمی نیز در میان باشد، برخی تمایل دارند این سنت زیبا را به‌صورت خاص که معمولا تاثیرات منفی آن بیش‌تر از منافع آن خواهد بود را به شیوه‌های دیگر پیاده کنند و همین عامل که ریشه آن دوباره به مسائل اقتصادی مرتبط می‌شود، رغبت خانواده‌ها را برای مهمانی گرفتن کاهش می‌دهد.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه صله‌رحم یک موضوع شخصی نیست، یادآور شد: برخی از افراد درون‌گرا هستند و امکان دارد صله‌رحم برایشان جذابیت چندانی نداشته باشد، اما به جز مسئله جذابیت، این رسم زیبا در واقع یک نیاز روان‌شناختی است، در شرایط کرونا که بسیاری از افراد نتوانسته‌اند این نیاز را مرتفع کنند، باید در فرصت مناسب و با از بین رفتن این ویروس دوباره رفت و آمدهای خود را با نزدیکان از سر بگیرند.

مختاری تاکید کرد: میزان افسردگی در میان مردم استان، به دلیل شرایط آب و هوایی کوهستانی و سرد از میانگین کشوری بالاتر است و به‌همین دلیل خلق و خوی مردم به یک سردی نسبی متمایل می‌شود، از آن‌جا که صله‌رحم بر احوالات انسان و از بین رفتن افسردگی بسیار تاثیر دارد، اهمیت این موضوع باید برای همگان بیان شود و از سبد خانوارها به هر دلیلی خارج نشود.

وی با اشاره به اینکه صله رحم برای کودکان و بزرگسالان حائز اهمیت است، ادامه داد: ارتباط با دیگران به‌عنوان یک نیاز ضروری در شکل‌گیری شخصیت کودکان به‌حساب می‌آید، شاید در کوتاه‌مدت متوجه اثرات نبود صله‌رحم در زندگی نشویم، اما در بلندمدت، نبود صله‌رحم و کمبود آن، ارتباطات اجتماعی، گفتار و نحوه ارتباط‌گیری را در کودکان کاهش می‌دهد، زیرا صله‌رحم کلاس ارزشمندی برای کودکان است، البته حدود این روابط باید تنظیم شود و باید به افرادی که اثر مثبت دارند، اجازه ورود به زندگی داد.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه هر کدام از انسان‌ها دارای یک مسئولیت اجتماعی هستند، افزود: این مطلب به معنا است که علاوه بر مفرح و ضروری بودن موضوع صله‌رحم، باید از خود پرسید که چه وظیفه‌ای در قبال حل مشکلات دیگران در حد توان بر عهده افراد است، همیشه باید توجه داشت که وقتی کار ارزشی انجام دهیم، خداوند درها را به رویمان می‌گشاید.

مختاری در پایان افزود: پس از اتمام کرونا و با در نظر گرفتن سادگی و بی‌آلایشی و با هزینه کم به روابط اجتماعی خود ادامه دهیم، کرونا به ما آموخت که به یکدیگر نیازمند هستیم و زمانی که حضور همدیگر را در زندگی نداشته باشیم، چه خسارتی متوجه زندگیمان می‌شود، زیرا انسان موجودی اجتماعی است.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار