235863
۱۴ تیر ۱۴۰۰

چرخه کودکانِ کار مدام تکرار می شود

به گزارش کودک پرس ،کارشناس مسئول دفتر آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، گفت: برآورد می شود 800 تا هزار کودک کار در سطح استان فعالیت داشته باشند. بهار سلطانی، از کودکان کار به عنوان یکی معضل اجتماعی یاد کرد وافزود: بر اساس قانون بکارگیری کودکان زیر 15 سال در کشور جرم است، […]

به گزارش کودک پرس ،کارشناس مسئول دفتر آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، گفت: برآورد می شود 800 تا هزار کودک کار در سطح استان فعالیت داشته باشند.

بهار سلطانی، از کودکان کار به عنوان یکی معضل اجتماعی یاد کرد وافزود: بر اساس قانون بکارگیری کودکان زیر 15 سال در کشور جرم است، اما در این بین متاسفانه برخی خانواده ها به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب کودکان خود را مجبور به کار می کنند.

وی با اشاره به دسته بندی کودکان کار به کودکان دائم، فصلی و کارگاهی گفت: برخی از این کودکان بصورت دائم در طول سال فعالیت دارند و برخی تنها برای تامین مخارج تحصیل در فصل بهار و تابستان عموما فعالیت دارند و دراین بین تعدادی از کودکان نیز در کارگاه ها فعالیت دارند.

سلطانی از برآورد فعالیت 800 تا هزار کودک کار در استان خبر داد و افزود: پیش بینی می شود از این تعداد حدود 500 کودک بصورت دائم مشغول به کار باشند.

سلطانی با تاکید بر لزوم جمع آوری و ساماندهی این کودکان گفت: در بحث شناسایی و جمع آوری کودکان کار عمده مسئولیت متوجه شهرداری هاست و پس از جمع آوری این کودکان بهزیستی متولی نگهداری و ساماندهی آنها خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر برای ارائه خدمت بهتر به این کودکان یک مرکز شبانه روزی ساماندهی کودکان کار در استان راه اندازی شده که در این مرکز تمامی کودکان کارِ رها شده، ساماندهی می شوند.

سلطانی گفت: علاوه بر این دو مرکز آموزش و حمایت کودک و خانواده هرکدام با ظرفیت 120 نفر در استان فعال است که در این مراکز دوره های توانمند سازی، خدمات آموزشی و حمایتی در زمینه های تحصیل، آموزش، پیگیری موضوعات خانوادگی و … به این کودکان و خانواده هایشان ارائه می شود.

سلطانی با اشاره به فواید بسیار دوره های توانمندسازی برای کودکان کار گفت: شرکت در این دوره ها موجب می شود حتی اگر دوباره این کودکان به چرخه کار برگردند با آسیب های کمتری نسبت به سایر کودکان مواجه شوند، چرا که مهارت های نه گفتن به آنها آموزش داده شده و این کودکان به خوبی با آسیب های اجتماعی و راه های پیشگیری و محافظت از آن آشنا می شوند.

توانمندسازی سالانه 20 درصد کودکان کار/ چرخه کودکانِ کار مدام تکرار می شود

این مسئول در ادامه با بیان اینکه رفع معضل کودکان کار نیاز به حضور و پیگیری جدی دستگاه های مختلف از جمله اداره کار، بانک ها، فنی و حرفه ای و … دارد، گفت: حقیقت این است که جذابیت و درآمد شغل های کاذب خیلی بیشتر از توانمندی هایی است که ما ایجاد می کنیم، بنابراین این کودکان پس از ساماندهی مجدد به چرخه کار برمی گردند.

وی افزود: سالانه حدود 10 تا 20 درصد کودکان کار در مراکز بهزیستی مربوط به این کودکان توانمند می شوند، اما به دلیل جذابیت شغلی کاذب و درآمدهای بالا تعدادی از آنها دوباره به چرخه کار برمی گردند.

سلطانی گفت: در همین راستا نیاز است که بانک ها پای کار آمده و تسهیلات کم بهره به خانواده این کودکان ارائه کنند، از طرفی بیمه ها باید این کودکان و خانواده هایشان را بیمه کرده و هزینه های آنها بویژه در حوزه دارو و درمان را کم کنند، فنی و حرفه ای هم باید پای کار آمده و مجوزهایی که منجر به اشتغالزایی برای خانواده این کودکان می شود را صادر کند.

وی افزود: به هر حال برای رفع معضل این کودکان باید همه پای کار آمده و در کنار هم تلاش کنند تا بخشی از مشکل این کودکان رفع شود و دراین بین دستگاه های بازرسی و نظارتی هم باید پای کار آمده و کارگاه هایی که این کودکان را بکارگیری می کنند را شناسایی و برخوردهای لازم را با آنها انجام دهند.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار