235851
۱۴ تیر ۱۴۰۰

سلامتی نوزادتان را ذخیره کنید

به گزارش کودک پرس ، وقتی که مادر می‌شود و طعم شیرین مادرشدن را می‌چشد، همیشه آینده فرزندش را در بهترین حالت تصور می‌کند و تمامی فکرش فرزندش است که در اوج خوشبختی و سلامتی باشد. این طعم شیرین چه خوب است که همراه با حس امنیت باشد، این حس امنیت تنها با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر […]

به گزارش کودک پرس ، وقتی که مادر می‌شود و طعم شیرین مادرشدن را می‌چشد، همیشه آینده فرزندش را در بهترین حالت تصور می‌کند و تمامی فکرش فرزندش است که در اوج خوشبختی و سلامتی باشد.

این طعم شیرین چه خوب است که همراه با حس امنیت باشد، این حس امنیت تنها با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است و چه حسی خوبتر از سرمایه‌گذاری بر روی سلامتی می‌تواند باشد؟!

سرمایه‌گذاری بر روی سلامتی با ارزش‌ترین کاری است که والدین می‌توانند برای فرزندانشان انجام دهند، جهاددانشگاهی این شرایط را برای خانواده‌ها در سراسر کشور فراهم کرده و با ذخیره‌سازی سلولهای بنیادی از جفت هنگام زایمان سلامتی فرزندان خانواده‌های متقاضی را با ذخیره‌سازی سلولهای بنیادی فراهم کرده است.

با توجه به اینکه ذخیره‌سازی بندناف توسط خانواده‌ها سالانه هزینه دارد، اما این هزینه در مقابل این سرمایه با ارزش بسیار ناچیز است.

با ذخیره سازی سلولهای بنیادی فرزندم آینده درخشان در انتظار اوست

یک مادر به نام زهره  گفت: من در سال ۱۳۹۶ موفق به ذخیره‌سازی سلولهای بنیادی فرزندم هنگام تولدش شدم و در حال حاضر احساس امنیت بیشتری نسبت به آینده فرزندم دارم.

این مادر گفت: در صورتیکه مادران باردار توانایی و شرایط ذخیره‌سازی را دارند، توصیه دارم که نسبت به ذخیره‌سازی سلولهای بنیادی فرزندانشان اقدام کنند چرا که تحقیقات زیادی انجام دادم و اطمینان دارم که فرزندم آینده خوبی از نظر سلامتی دارد و دیگر نگران سلامتی فرزندم نیستم.

این مادر تأکید کرد: هر مادری بخواهد حق مادری خود را نسبت به فرزندش ادا کند، می تواند با ذخیره سازی این سلولها دین خود را ادا کند.

وی خاطرنشان کرد: هنگام موعد تاریخ تولد فرزندم با ما تماس می‌گیرند که هزینه نگهداری سالانه را پرداخت کنیم و این هزینه بسیار منصفانه بوده و در برابر این کار با ارزش بسیار ناچیز است.

اظهار پشیمانی یک مادر از عدم ذخیره سازی سلول‌های بنیادی

مادر دیگری که سلول‌های بندناف فرزندش را ذخیره نکرده  گفت: هرگاه از اهمیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی مطلبی بخوانم احساس پشیمانی می‌کنم و اگر به آن زمان برگردم، حتما این کار را انجام می‌دادم.

این مادر تصریح کرد: خدا را شکر می کنم که فرزند سالم است، اما در صورتیکه این ذخیره سازی را انجام می‌دادم احساس امنیت بیشتری داشتم چرا که در آینده چیزی مشخص نیست.

تشکیل بانک گسترده از سلول‌های بنیادی کاربردی است

یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان در همدان بر اهمیت ذخیره سازی سلول‌های بنیادی بند ناف تاکید کرد.

دکتر حسین اصفهانی اظهار کرد: در صورتی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بند ناف کاربردی خواهد بود که بانک گسترده‌ای از ذخیره‌سازی را داشته باشیم چراکه در این صورت شباهت‌های ژنتیکی بیشتری پیدا می‌شود و به این ترتیب می‌توان زندگی یک انسان را نجات داد.

وی با بیان اینکه هنگام زایمان جفت از بدن مادر خارج می‌شود، تصریح کرد: این جفت دور انداخته می‌شود در حالی‌که این جفت حاوی سلول‌های بنیادی بوده و توصیه می‌شود خانواده‌ها نسبت به نگهداری این سلول‌های بنیادی از طریق دفاتر موجود در شهرها اقدام کنند.

سلولهای بنیادی قابلیت تکامل زیادی دارند

دکتر اصفهانی یادآور شد: در داخل جفت تعداد زیادی از سلول‌های بنیادی وجود دارد که قابلیت تکامل زیادی دارند همچنین قابلیت تبدیل شدن به خون سازی و پیوند دارند.

این فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه هنگامی که زخم در بدن کودک خیلی سریع ترمیم می‌شود، گفت: سلول‌های بنیادی جنین همین حالت را داشته و با کیفیت بسیار بالاتر توانایی ترمیم و خون‌سازی را دارند که اگر بانک خون گسترده در سطح کشور داشته باشیم زندگی تعداد زیادی از افراد درگیر با بیماری نجات می‌یابد.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی برای افرادی قابل استفاده است که از لحاظ HLA شباهت داشته باشند، تصریح کرد: سلول‌های بنیادی برای افرادی قابل استفاده است که از نظر ژنتیکی شباهت داشته باشد در غیر این صورت قابل استفاده نخواهد بود.

ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی به نفع کیست؟

دکتر اصفهانی یادآور شد: در مرحله اول ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی به نفع خود فرد است و در درجه بعدی خواهران و برادران وی می‌توانند در صورت شباهت ژنتیکی از این سلول‌ها در صورت نیاز استفاده کنند همچنین افراد غریبه که نیاز داشته باشند در صورت شباهت ژنتیکی می‌توانند از این سلول‌ها بهره‌مند شوند و زندگی آنها نجات یابد.

وی گفت: در برخی موارد افرادی که نیازمند پیوند سلولهای بنیادی باشند، از نظر ژنتیکی مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت وجود ژن مشابه از سلولهای بنیادی ذخیره شده استفاده می شود که هزینه بر خواهد بود اما اگر سلولهای بنیادی مربوط به خود فرد باشد، هزینه زیادی نخواهد داشت.

این فوق تخصص خون خاطرنشان کرد: بیماریهایی که زمینه وراثت دارند، پیوند سلولهای بنیادی کاربردی ندارد، اما از همین بند ناف برای خود فرد استفاده می شود.

در صورت استفاده از سلول‌های بنیادی نیازی به درمان‌های پیچیده شیمی درمان نیست

وی با بیان اینکه در صورتی‌که خواهران و برادران فردی که سلول‌های بنیادی ذخیره سازی کرده دچار بیماری‌های خونی از جمله سرطان خون شوند، اظهار کرد: از سلول‌های بنیادی ذخیره شده اعضای خانواده آنها استفاده می‌شود و ممکن است در صورت استفاده دیگر نیاز به درمان‌های پیچیده از جمله شیمی درمانی و سایر مراحل درمانی نباشد.

وی با بیان اینکه در تمامی نقاط کشور دفاتر نمایندگی ذخیره سازی بانک خون بند ناف وجود دارد، یادآور شد: ذخیره سازی سلولهای بنیادی برای خانواده ها هزینه دارد چرا که شرایط نگهداری آنها نیاز به تجهیزات و شرایط خاص دارد اما این هزینه در مقابل نگهداری این سرمایه بزرگ بسیار ناچیز است.

دکتر اصفهانی ادامه داد: این سلولها باید در دمای منفی ۲۰ تا ۸۰ درجه زیر صفر نگهداری شوند و تا بیش از ده سال قابل نگهداری است که ممکن است طی زندگی فرد، به این سلولها نیاز پیدا کند و با داشتن این سلولها می تواند به زندگی عادی بازگردد.

وی گفت: اگر همه مردم به ذخیره سازی بانک خون بند ناف تشویق شوند میزان درمان بیماریهای ناعلاج خونی بالاتر می رود چرا که هر چه بانک ما گسترده باشد شباهت های ژنتیکی راحت تر پیدا می شود.

این فوق تخصص خون گفت: در برخی موارد تنها راه درمان برخی بیماریهای خونی پیوند است که اگر سلول‌های بنیادی مشابه را پیدا کنیم می‌توانیم زندگی یک فرد را نجات دهیم، بنابراین اگر مردم از این موضوع آگاهی داشته باشند و به اهمیت این ذخیره با ارزش پی ببرند در ذخیره‌سازی آن تعلل نمی‌کنند.

دکتر اصفهانی بخشیدن زندگی به یک انسان را بالاترین درجه انسانیت برشمرد و افزود: ذخیره سازی بند ناف و تشکیل بانک خون گسترده در سطح کشور همان بخشیدن زندگی به یک انسان است که در نهایت فرد زندگی اش نجات پیدا می کند که توصیه می شود خانواده ها در صورتیکه شرایط ذخیره سازی را دارند این کار را انجام دهند.

وی به انجام پیوندهای اولیه و استفاده از این سلولهای بنیادی اشاره و اضافه کرد: در سال ۱۹۹۱ میلادی بیمارستان شریعتی انجام امر پیوند را شروع کرد و در حال حاضر انجام پیوند سلولهای بنیادی در برخی شهرها از جمله شیراز، اصفهان، کرمان و برخی شهرهای دیگر در سطح کشور انجام می شود.

ذخیره سازی ۱۵۰ مورد بند ناف در سه ماهه اول امسال در همدان

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد همدان از ثبت نام ۱۵۰ نفر در ذخیره سازی خون بند ناف در سه ماهه اول مسال در همدان خبر داد.

دکتر خلیل میرزایی گفت: در سه ماهه اول امسال ۱۵۰ نفر در ذخیره سازی بند ناف ثبت نام کردند در حالیکه این رقم در مدت مشابه سه ماهه سال گذشته ۱۲۴ مورد بود و خوشبختانه با فرهنگ‌سازی ذخیره سازی بندناف و آگاه سازی خانواده ها نسبت به انجام این امر شاهد افزایش میزان ذخیره سازی بندناف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه والدین تمایل به ذخیره سازی بند ناف فرزندانشان باشد قبل از تولد فرزندشان باید اقدامات لازم را انجام دهند و به نمایندگی ذخیره سازی بندناف رویان شعبه همدان، واقع در میدان آرامگاه بوعلی – ابتدای پیاده راه بوعلی- روبروی بانک رفاه کارگران مراجعه کنند.

میرزایی تصریح کرد: در کل کشور طی چند سال اخیر ۳۰۰ نمونه بندناف برای درمان بیماری‌ها استفاده شده است.

وی با بیان اینکه ذخیره سازی بند ناف در درمان بیماریهای مختلف از جمله لوسمی، آنمی، درمان نقص‌های ایمنی و ژنتیکی مادرزادی، فلج مغزی و انواع سرطان‌های خون کاربرد دارد، یادآور شد: متخصصان برای درمان برخی بیماری‌ها در حال کارآزمایی بالینی هستند که امیدواریم نتایج خوبی در این زمینه حاصل شود.

امیدواریم با تهیه این گزارش تمامی والدینی که تصمیم به فرزندآوری دارند در مرحله اول به سرمایه گذاری بر روی سلامت فرزندشان فکر کنند و سپس اقدام به بارداری کنند چراکه این سرمایه‌گذاری با ارزش ترین سرمایه‌ای است که والدین می توانند برای فرزندانشان انجام دهند.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار