موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
235806
۱۴ تیر ۱۴۰۰

علی محمدپور: پنج درصد کتاب ها صوتی می شوند

دبیر مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان گفت: ضریب نفوذ کتاب صوتی در ایران فاصله زیادی با بازار دارد و بسیاری از افراد، از این کتاب‌ها به صورت غیر قانونی استفاده می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ،علی محمدپور دبیر مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان و دبیر میز کتاب دیجیتال مرکز ملی فضای مجازی درباره کتاب صوتی با بیان اینکه قالب کتاب صوتی به آلبوم موسیقی نزدیک است، گفت: در نشر کتاب صوتی کسی که مالک اثر است، حق انتشار آن را دارد و می‌تواند در قالب صوتی با شیوه‌های مختلف منتقل می‌کند و از لحاظ حقوقی هر اثری باید مالک و ناشری داشته باشد و هر کسی نمی‌تواند کتاب صوتی ایجاد کند.

وی کتاب صوتی را زیرمجموعه کتاب‌های دیجیتال خواند و تصریح کرد: در حال حاضر در کشور، تنها ۵/۱ درصد کل کتاب‌های منتشر شده، به کتاب الکترونیکی تبدیل شده و تنها ۵ درصد از این عدد، صوتی شده است، کل کتاب‌های صوتی در کشور تنها ۵ هزار عنوان است و این در حالی است که استقبال از این کتاب‌ها بسیار زیاد است.

دبیر مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان ضمن اشاره به رشد ۳۵ درصدی کتاب صوتی در جهان در سال گذشته خاطرنشان کرد: در ایران هر سال رشد کتاب الکترونیک ۲ برابر بوده در حالی که رشد کتاب صوتی، ۳ برابر بوده است.

وی با بیان اینکه نشر کتاب صوتی از ۵ سال پیش با فعالیت حرفه‌ای برخی ناشران در ایران پر رنگ شده است اذعان کرد: ضریب نفوذ کتاب صوتی در ایران فاصله زیادی با بازار دارد و بسیاری از افراد، از این کتاب‌ها به صورت غیر قانونی استفاده می‌کنند.

محمدپور با بیان اینکه از نظر اندازه بازار در حوزه کتاب الکترونیک، چهارمین کشور در خاورمیانه هستیم خاطرنشان کرد: به دلیل عدم حمایت قانون و نهادهای دولتی و حتی صدا و سیما موجب شده، کتاب صوتی جایگاه مطلوبی نداشته باشد.

وی در ادامه، دخالت در بازار و فرهنگ سازی را از دیگر عوامل جایگاه چهارمی در خاورمیانه دانست و تصریح کرد: ناشران نمی‌توانند فرهنگ سازی داشته باشند و این وظیفه سایر نهادهای فرهنگی است.

دبیر میز کتاب دیجیتال مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه نشر کتاب صوتی را باید نشر پلتفرمی دانست، تشریح کرد: در نشر کتاب‌های صوتی باید عده‌ای کتاب را تولید، عده‌ای صوتی و عده‌ای منتشر کنند و چرخه مالی ایجاد شود.

محمدپور با تأکید بر اینکه کتاب صوتی به اندازه کتاب کاغذی می‌تواند مفاهیم را انتقال دهد گفت: کتاب صوتی یک فرصت برای کسانی است که تمرکز لازم برای دیدن را ندارند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار