23532
۲۲ شهریور ۱۳۹۶

هفته ناشنوا/اجرای طرح غربالگری 3تا5سال

طرح غربالگری کودکان ۳ تا ۵ سال برای نخستین بار از اول مهر در تمامی مهد کودک‌ های مازندران اجرا می‌ شود.

به گزارش کودک پرس ،یکی از ویژگی ‏‌های ارزشمند بشر و یک نیاز اساسی برای برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه است.روز جهانی ناشنوایان، فرصتی ارزشمند برای رسیدگی و یاری رساندن به ناشنوایان و کم شنوایان است.

آن‌ هایی که به حمایتی همه جانبه نیاز دارند تا دستان گویای خویش را قوت بخشند و در سکوت پنهان خود به خواسته‌ های کوچکشان دست یابند.

زبان اشاره زبان ارتباط ناشنوایان است که قانون مدنی ایران در ۱۳۰۷ هجری خورشیدی آن را به عنوان وسیله‏ ای برای تفهیم و تفاهم این دسته از افراد به رسمیت شناخت.

بر پایه منابع تاریخی زبان اشاره، از دوره‌ی بقراط حکیم برای ناشنوایان مرسوم بوده است، اما جبار باغچه بان نخستین فردی بود که زبان اشاره را به ایرانیان شناساند.

وی نخست، کودکستان ناشنوایان را با نام باغچه‌ اطفال در تبریز راه اندازی کرد و سپس در راه تربیت کودکان ناشنوا گام برداشت.باغچه بان برای نخستین بار روش آموزش الفبای دستی و ترکیبی را به منظور آموزش ناشنوایان به کار برد و با این اختراع، خدمتی ماندگار به ناشنوایان و کم شنوایان ارائه داد.برگزاری نخستین جشن توانمند سازی کودکان شنوا و ناشنوا در مازندرانبه مناسبت هفته جهانی ناشنوایان نخستین جشن توانمند سازی کودکان شنوا و ناشنوا در اداره کل بهزیستی مازندران برگزار شد.مهربانو نادری مدیر مرکز خانواده کودکان کم شنوایان و ناشنوایان مرکز توکا درگفت: ناشنوایی شایع‌ ترین ناهنجاری و معلولیت ارثی است، اما با اقدامات مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج و دوران بارداری و معاینات پس از تولد قابل مهار است.وی هدف از برگزاری این جشن را ارتقاء فرهنگ ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان علم و اشاره، آگاهی مقامات و سیاستمداران جامعه شنوا و عموم مردم از دستاورد‌های این قشر اعلام کرد.

مدیر مرکز خانواده کودکان کم شنوایان و ناشنوایان مرکز توکا گفت: مشاوره به والدین ناشنوا، توان بخشی و توانمند سازی، ارایه لوازم کمک آموزشی و برگزاری کارگاه‌های گفتار درمانی از جمله خدمات این نهاد به ناشنوایان است.

افرادی که مشکل شنوایی دارند به ۲ گروه ناشنوا و کم شنوا تقسیم می‌شوند، ناشنوا به فردی گفته می‌ شود که اختلال شنوایی او از روند پردازش موفقیت آمیز اطلاعات کلامی که از راه شنیدن به دست می‌آید، جلوگیری می‌ کند و کم شنوا افرادی را شامل می‌ شوند که با استفاده از وسایل کمک شنوایی بتوانند از باقی مانده‌ شنوایی خود در پردازش و فرآیندسازی اطلاعاتی که از راه شنیدن به دست می‌ آورند، استفاده کنند.

سعید آرام مدیر کل بهزیستی مازندران در نخستین جشن توانمند سازی کودکان شنوا و ناشنوا بمناسبت هفته جهانی ناشنوایان، غربالگری اختلالات شنوایی را از طرح‌های مهم بهزیستی استان اعلام کرد و گفت: معلولیت شنوایی سخت‌ ترین نوع معلولیت است، زیرا ارتباط فرد با اجتماع کاهش می‌یابد و فرد دچار انزوا طلبی می‌ شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح غربالگری اختلالات شنوایی با بهره گیری پناسیل بخش غیر دولتی و دانشگاه علوم پزشکی در تمامی زایشگاه‌های استان در حال اجرا است، افزود: ۳۷ هزار کودک پارسال در طرح غربالگری شنوایی، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی مورد معاینه قرار گرفتند.

زمان طلایی برای کاشت حلزون شنوایی

کودکان با تشخیص و درمان به موقع از خطر کم شنوایی و کر شدن نجات می‌یابند و اگر عمل کاشت در کمتر از ۲ سالگی انجام شود، افراد دچار ناشنوایی مادرزادی می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

مادر نیکا سه ساله از جویبار در حاشیه برگزاری جشن توانمند سازی کودکان شنوا و ناشنوا: در سه ماهگی متوجه شدیم فرزند مان نسبت به صدا‌های اطرافش هیچ حرکتی نشان نمی‌دهد با مراجعه به مرکز بهزیستی و تست شنوایی متوجه شدیم دچار اختلال در شنوایی است.

او می‌ گوید: کودکش در یک بیمارستان خصوصی متولد شد، اما متاسفانه تست غربالگری بر روی فرزندش صورت نگرفت.

مادر امیرعلی سه و نیم ساله و حسام ۱۳ ساله : در دوره ۴ ماهگی فرزندانش متوجه شد که نسبتب ه. صدا‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد در نتیجه با مراجعه ه. پزشک متخصص متوجه شدیم اختلال شنوایی دارد.

او می‌ گوید در حال حاضر هر دو فرزندانش از سمعک استفاده می‌کنند و برای خرید سمعک‌های جدید که هزینه ۸ میلیونی تومانی دارد با مشکل مواجه است.

وی از والدین خواست در صورت هر گونه احتمال در ناشنوایی یا ضعف شنوایی فرزندانشان با مراجعه به مراکز شنوایی سنجی از سلامت آنان اطمینان حاصل کنند تا در صورت وجود هر گونه مشکل به سرعت به درمان یا کاهش معضلات مربوط به آن اقدام کنند.آرام مدیر کل بهزیستی مازندران  با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران نوزادان در بدو تولد در واحد ها‌ی غربالگری شنوایی که عمدا در زایشگاه‌های استان مستقر بوده تخت آزمون teoae قرار می‌ گیرند و در صورت مشکوک بودن و یا داشتن فاکتور‌های خطر به سطح‌ های بعدی ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: شناسایی اختلالات شنوایی قبل از ۳ ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از ۶ ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی و اقتصادی صورت می‌گیرد.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه برنامه شنوا سنجی در سه سطح غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام در زمان‌های سه ماهگی و ۶ ماهگی و پیش از یک سالگی اجرامی شود، گفت: با انجام این اقدامات به موقع ۶۶ کودک دارای اختلالات شنوایی در استان که نیازمند سمعک و کاشت حلزون بودند شناسایی شدند.

آرام با بیان اینکه برای ۴۵ کودک مازندرانی پارسال کاشت حلزون صورت گرفت افزود: بیش از ۲۵۰ کودک کم شنوا نیز امسال در نوبت کاشت حلزون قرار دارند.۵ هزار و ۸۰۰ ناشنوا و کم شنوا در حال حاضر زیر پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار