235182
۱۰ تیر ۱۴۰۰

رانندگی بدون گواهینامه بیشترین تخلف کودکان و نوجوانان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: رانندگی بدون گواهینامه ۶۵ درصد از پرونده های تخلف کودکان و نوجوانان این استان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است که بیشترین تخلف محسوب می شود.

به گزارش کودک پرس ،عباس نجفی روز پنجشنبه در شورای هماهنگی مرجع متناظر استانی حقوق کودک افزود: پس از رانندگی بدون گواهینامه به عنوان شایع ترین تخلف حوزه اطفال و نوجوانان، ضرب و جرح عمدی با ۱۵ درصد، توهین با ۱۳ درصد و انجام اعمال منافی عفت با هفت درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: پس از پالایش نظر مشاوران اطفال درباره عمده علل و عوامل ارتکاب جرائم توسط اطفال و نوجوانان مشخص شد که ۱۷۸ مورد اختلال صدور، حدود مشکل و نبود مهارت ارتباطی بین والدین با کودکان و نوجوانان با ۵۰ مورد، اختلال بیش فعالی ۲۲ مورد، اختلال بیش فعالی از نوع نقص با ۲۰ مورد و اختلالات ارتباطی با مدرسه با هشت مورد عمده علت ارتکاب جرم بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: دادگستری همدان طی سه سال گذشته رویکرد خوبی در زمینه حمایت از حقوق اطفال و کودکان در فرایند دادرسی ها داشته و اقدام های حمایتی را پیگیری کرده است که اینها در راستای اصلاح قوانین مثل قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال گذشته است.

نجفی افزود: در حوزه محاکم اطفال و نوجوانان طی ۲ سال گذشته در همه حوزه های قضایی شعبه های تخصصی رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان راه اندازی شد و در این شعب ویژه، همکارانی توانمند و با اشرافیت کامل به قوانین و حقوق این قشر حضور دارند.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته همه حوزه های قضایی استان همدان دارای مشاوران اطفال شدند و آموزش های لازم به آنها ارائه شد هم اینک نیز ۶۰ مشاوره اطفال در سطح تمامی حوزه های قضایی فعالیت دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان بیان کرد: مشاوران در پرونده هایی که در صلاحیت دادگاه کیفری «۲» دست کم سه جلسه و در پرونده های در صلاحیت دادگاه کیفری «یک» که جرائم مهم را شامل می شود حداقل پنج  جلسه با طفل بزهکار و خانواده جلسه برگزار می کند همچنین اقدام های حمایتی لازم از طرف دفتر امور زنان و خانواده دادگستری همدان با همکاری بهزیستی و کمیته امداد  امام خمینی (ره) صورت می گیرد.

نجفی یادآوری کرد: سال گذشته پنج کارگاه آموزشی برای مشاوران و همکاران قضایی فعال در حوزه اطفال برگزار شد تا کمبودها و خلاء های موجود رفع شود.

وی با بیان اینکه اتاق مشاوران اطفال در حوزه های قضایی با شکل و شمایل مناسب راه اندازی شده است ادامه داد: علاوه بر این خدمات دیگری برای اطفال و نوجوانان پیش بینی شده برای نمونه تیم پایش در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به صورت مستمر فعالیت مشاوران را رصد کرده و گزارش تعداد مشاوره و سازو کار را به معاونت ارائه و در آنجا بررسی و مشکلات رفع می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اضافه کرد: مشاوران اطفال سال گذشته در ۳۲۶ پرونده مداخله و نزدیک به ۹۷۲ جلسه مشاوره برگزار کردند.

نجفی افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان سال گذشته پیگیر اجرایی شدن قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب اردیبهشت ماه سال گذشته بوده که بسیار قانون جامع و مانع در حمایت از اطفال و نوجوانان بزه دیده است.

وی با بیان اینکه دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان در دادگستری همدان شکل گرفته است، افزود: یکی از کارهایی که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان دنبال می کند در زمینه فرهنگی و اجتماعی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان افزود: در حوزه ۲۳ مهارت که تربیت فرزند به جای والدین دارای فرزندان هفت تا ۱۲ سال است ۴۰ کارگاه آموزشی سال گذشته برگزار و نزدیک به هشت هزار نفر از والدین دارای فرزندان هفت تا ۱۲ سال آموزش دیدند.

نجفی اضافه کرد: در حوزه مهدکودک و پیش دبستانی سال گذشته ۱۷ کارگاه پیشگیری های «رشد مدار» ویژه مربیان مهد کودک ها با استفاده از مربیان ملی برگزار و ۴۵۰ نفر آموزش دیدند همچنین هشت کارگاه با حضور ۲۴۰ نفر در شهرستان بهار در زمینه خشونت علیه زنان برگزار شد.

وی بیان کرد: کودک همسری از دیگر موارد مورد پیگیری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری است که این پدیده در روستاهای بخش لالجین فراوان دیده می شود و در این راستا کارگاه آموزشی برای فرهنگسازی و به حداقل رساندن آسیب ها برگزار می شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار