235075
۱۰ تیر ۱۴۰۰

سلامتی بچه ها رد طعم های رنگارنگ میوه ها

به گزارش کودک پرس ، امروز، روز جهانی میوه‌هاست، تخمین زده شده که ۲.۸درصد از مرگ و میرها در سراسر جهان به علت مصرف کم میوه و سبزی است… یک جولای، مصادف با ده تیرماه روز میوه نامگذاری شده که این نشان از اهمیت و جهانی بودن دغدغه مصرف میوه‌ها دارد. ایده این نامگذاری مربوط […]

به گزارش کودک پرس ، امروز، روز جهانی میوه‌هاست، تخمین زده شده که ۲.۸درصد از مرگ و میرها در سراسر جهان به علت مصرف کم میوه و سبزی است…

یک جولای، مصادف با ده تیرماه روز میوه نامگذاری شده که این نشان از اهمیت و جهانی بودن دغدغه مصرف میوه‌ها دارد. ایده این نامگذاری مربوط به سال ۲۰۰۷ است که تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مددکاری اجتماعی از دانشگاه کاربردی آلیس سالومون کشور آلمان دور هم جمع شده و به این نتیجه رسیدند که مهم‌ترین مسئله امروز جهان، تامین یک وعده غذای سالم برای همه انسان‌ها است.

دانشجویان این دانشگاه با انتخاب اول ژوئیه به عنوان روز جهانی میوه سعی داشتند مردم و سازمان‌ها را به اهدای میوه دعوت کنند لذا تقسیم میوه و سبزیجات، به عنوان ایده اصلی و هدف شکل‌گیری روز میوه تعیین شد.

دفتر اصلی و ستاد روز جهانی میوه در برلین مستقر است اما برنامه‌های آن فراتر از مرزهای برلین و آلمان رفته و با شعار کلی و سازمانی «میوه برای صلح» فعالیت می‌کند که در این روز اقداماتی چون اهدای میوه و کیک‌های میوه‌ای تا بشقاب‌های میوه به دوستان، خانواده، کودکان و افراد مستمند رایج است.

دریافت ناکافی میوه و مرگ‌های گوناگون

یک کارشناس تغذیه با اشاره به نقش میوه و سبزیجات در سلامتی و رژیم غذایی متنوع، متعادل و سالم و اصلاح سبک زندگی اظهار کرد: تخمین زده می‌شود که دریافت ناکافی میوه و سبزیجات حدود ۱۴درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان دستگاه گوارش، حدود ۱۱درصد از مرگ‌های ایسکمیک قلب و حدود ۹درصد از مرگ‌های سکته مغزی در سراسر جهان را ایجاد می‌کند. همچنین ۱.۷ میلیون (۲.۸درصد) از مرگ و میر در سراسر جهان ناشی از مصرف کم میوه و سبزی است.

آذین صبوری با اشاره به فواید بسیار میوه در سبد غذایی تصریح کرد: میوه یکی از گروه‌های مهم هرم غذایی است که به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون مثل ویتامین های گروه B، ویتامین A ،C و املاح معدنی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم و همچنین مواد آنتی آکسیدانی از جمله فلاونوئید و کاروتنوئیدها، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی- عروقی و انواع سرطان‌ها دارد.

وی افزود: هر یک واحد میوه معادل یک عدد میوه متوسط یا سه چهارم لیوان آبمیوه طبیعی یا نصف لیوان میوه‌های ریز مانند انگور، انار، توت و یا یک چهارم لیوان میوه‌های خشک شده است.

میوه‌هایی برای پیشگیری از کرونا

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه شهرستان دیلم بیان کرد: مقدار توصیه شده میوه برای افراد بزرگسال ۴ تا ۲ واحد در طول روز تعیین شده که هر واحد میوه معادل ۶۰ کالری انرژی، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر است.

صبوری با بیان توصیه هایی برای مصرف میوه خاطرنشان کرد: میوه‌ها منبع خوبی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند که نقش مهمی در سلامت دارند.

وی ادامه داد: در طول روز سعی کنید از انواع مختلف میوه‌ها استفاده کنید، همچنین به جای آبمیوه بهتر است از خود میوه طبیعی استفاده شود.

این کارشناس تاکید کرد: از میوه‌های رنگی به خصوص میوه‌های زرد، نارنجی و قرمز (انبه، زردآلو، آلو، هلو، خرمالو، توت‌ها) به منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا، بیشتر استفاده کنید.

توصیه‌ای برای مصرف پوست میوه

صبوری توصیه کرد: با این که ترکیبات موجود در پوست میوه‌ها برای سلامتی مفید هستند اما توصیه می‌شود میوه‌ها را به دلیل این که از سموم و مواد محافظت‌کننده برای نگهداری بهتر و طولانی‌تر آنها استفاده می‌شود بدون پوست مصرف کنید.

وی یادآور شد: اگر کودکتان از مصرف میوه امتناع می‌کند، میوه‌ها را پوست بگیرید و آنها را تزئین کرده و سپس به کودک بدهید. همچنین از ترکیب موز، توت فرنگی و شیر و انواع میوه‌ها، برای کودک و نوجوانتان نوشیدنی تهیه کنید.

روز جهانی میوه بهانه‌ای برای ساختن جهانی هر چه مهربان‌تر، سالم‌تر، انسانی‌تر و توسعه‌یافته‌تر است که انسان‌ها باید در رسیدن به این اهداف گام بردارند.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار