234636
۰۸ تیر ۱۴۰۰

افزایش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در بم

به گزارش کودک پرس ، رییس دادگاه عمومی بخش بروات با اشاره به افزایش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال گفت: در روستاها هنوز به سنت‌های قدیمی پایبند هستند و از کودکی فرزندان را به هم نسبت می‌دهند. “معین افشاری” در نشست با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: تعداد ورودی پرونده ها […]

به گزارش کودک پرس ، رییس دادگاه عمومی بخش بروات با اشاره به افزایش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال گفت: در روستاها هنوز به سنت‌های قدیمی پایبند هستند و از کودکی فرزندان را به هم نسبت می‌دهند.

“معین افشاری” در نشست با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: تعداد ورودی پرونده ها به حوزه قضایی بروات از ابتدای سال گذشته تا پایان خرداد امسال ۹۷۹۹ پرونده بوده که ۵۸۰۶ پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع و ۳۹۹۳ پرونده هم در دادگاه ثبت شده است.

وی افزود: دادگاه عمومی بروات تلفیقی از دادگاه و دادسرا است و تمامی پرونده هایی که امکان ثبت و مطرح شدن در دادگاه و دادسرا را داشته باشند در اینجا هم ثبت می شود و علاوه بر آن به پرونده های شعبه سرپرستی و پرونده‌های خانوادگی هم رسیدگی می‌شود.

افشاری با اشاره به موقعیت خاص حوزه قضایی بروات بیان کرد: حساسیت و اهمیت این حوزه قضایی به دلیل وجود تنها سد خصوصی کشور، قسمت عمده‌ای از باغات و نخیلات، زندان، فرودگاه، منطقه ویژه اقتصادی که پنجمین گمرک پول‌ساز کشور است که حساسیت‌ها و توجه و مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت، همچنین پدافند هوایی، یگان پهپادی و مراکز آموزش حساس و استراتژیک این حوزه از بقیه حوزه های قضایی مرکز شهرستان هم بیشتر است.

این مقام قضایی با اشاره به کاهش امنیت جاده‌ای به دلیل خودروهای حامل تباع بیگانه و قاچاقچیان سوخت گفت: ما در مسیری واقع شده ایم که جاده های ما جولانگاه اشخاصی از شهرها و استان‌های مرزی است و به همین دلیل آمار استان کرمان در تصادفات منجر به فوت بالاست.

وی افزود: در حوزه قضایی بروات به نوبه خود از ظرفیت شورای پیشگیری از وقوع جرم استفاده و به پلیس اطلاعات و راهور اجازه داده تمامی ماشین هایی که تغییر وضعیت (موتور تقویت شده، آهن کشی شده، تغییر در ارتفاع) داده‌اند را توقیف کنند که در این خصوص ۱۳۶ ماشین که تغییر وضعیت داده بودند توقیف و به پارکینگ منتقل شدند که شاهد کاهش چشمگیری در این زمینه بودیم.

افشاری درخصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نزدیک به پنج تن مرغ منجمد و ۱۸۲۰ قطعه مرغ زنده وا قلام دیگر کشف شد که به سازمان املاک تملیکی منتقل و در بازار توزیع شد.

وی بیان کرد: در زمینه مقابله با تصرف اراضی دولتی ۴۹ هزار و ۱۷۴ متر از اراضی ملی رفع تصرف و به بیت المال برگشت داده شد.

رییس حوزه قضایی بخش بروات در خصوص تغییر رنگ بندی شهرستان بم و بروات از زرد به قرمز گفت: عامل اصلی این تغییر رنگ بندی برگزاری جلسات و نشست های انتخاباتی بود.

وی در ادامه به افزایش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال اشاره کرد و گفت: طبق قانون سن قانونی ازدواج ۱۳ سال است هرچند که اقداماتی در حال انجام است که تا سن ۱۵ سالگی افزایش داده شود اما هنوز محقق نشده و متاسفانه در حوزه قضایی بروات به خصوص قسمت های روستایی هنوز هم به سنت‌های قدیمی پایبند هستند و از کودکی فرزندان را به هم نسبت می‌دهند و در بزرگسالی در عمل انجام شده قرار می گیرند و برای ازدواج اقدام می‌کنند.

افشاری با اشاره به اینکه به دلیل منع قانونی، سعی می‌کنند به دادگاه مراجعه و تاییدیه دریافت کنند و دادگاه به دلیل محدودیت‌های قانونی و شکلاتی که بعد از ازدواج این افراد کم سن و سال به وجود می آید، اجازه این کار را نمی‌دهد، گفت: متأسفانه خانواده‌ها به عاقدین محلی مراجعه می کنند و عقد نکاح منعقد می‌شود و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد این ازدواج‌ها بعد از شش ماه منتهی به دادخواست طلاق می شود که لازم است در این زمینه خانواده ها با جلوگیری از اینگونه ازدواج ها و تبعاتی که می تواند در پی داشته باشد، آگاه باشند.

وی درباره کمبود فضای فیزیکی حوزه قضایی بخش بروات با توجه به وجود بیماری کرونا و کثرت ارباب رجوع گفت: با توجه به ازدحام جمعیت و بیماری کرونا این حوزه قدرت پاسخگویی به این حجم از جمعیت را نخواهد داشت و افراد آسیب می بینند.

افشاری گفت: سال آینده کلنگ احداث دادگاه بروات زده خواهد شد تا آن زمان واقفین یا مسئولین اگر کمک کنند دادگاه به ساختمان بلااستفاده دیگری منتقل شود کمک شایانی به دستگاه قضایی و مردم می‌شود و خدمات رسانی هم بهتر انجام می‌گیرد.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار