موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
234434
۰۷ تیر ۱۴۰۰

اصلی ترین دلیل فشار خون کودکان را بشناسید

به گزارش کودک پرس ، رضا عباس زاده فوق تخصص قلب اطفال درباره دلایل ایجاد فشار خون بالا در کودکان و علائم آن گفت: این فشار خون بسیار کمتر از بزرگسالان و در حد 1 درصد آنها است. فشار خون در کودکان بر خلاف بزرگسالان علت زمینه ای دارد. 90 درصد دلایل فشار خون در […]

به گزارش کودک پرس ، رضا عباس زاده فوق تخصص قلب اطفال درباره دلایل ایجاد فشار خون بالا در کودکان و علائم آن گفت: این فشار خون بسیار کمتر از بزرگسالان و در حد 1 درصد آنها است. فشار خون در کودکان بر خلاف بزرگسالان علت زمینه ای دارد. 90 درصد دلایل فشار خون در کودکان علل کلیوی است که می تواند ناشی از عفونت های دوره کودکی و شیرخوارگی باشد که می تواند اثراتی دراز مدت بر روی کلیه کودکان بگذارد و یا عواملی التهابی که ساختار و عملکرد کلیه را دچار تغییر می کنند.

وی افزود: کلیه‌هایی که به صورت مادرزادی کیست دارند و کلیه هایی که تومور دارند می تواند موجب فشار خون بالا در کودکان شوند. علت‌های قلبی و عروقی که شایعترین آنها تنگی آئورت است موجب می شود فشار خون اندام فوقانی بیشتر از فشار خون اندام تحتانی باشد. از دیگر علت های ایجاد فشار خون بالا در کودکان اختلال در عملکرد غددی همچون تیروئید و فوق کلیوی است که قابل درمان است.

عباس زاده تاکید کرد: فشار خون کودکان بالای 3 سال باید در درمانگاه اندازه گیری شود و اگر فشار خون اندام تحتانی و فوقانی متفاوت بودند مشکل قلبی و عروقی است. با آزمایش ادرار هم می توان به تشخیص رسید. اگر گلبول های سفید در ادرار بیشتر باشد نشانه عفونی دارد و اگر گلبول‌های قرمز بیشتر باشد نشانه التهاب و سنگ و تومور است و اگر هیچکدام از اینها نباشد اختلال در عملکرد غدد می تواند باعث افزایش فشار خون در کودکان شود.

وی خاطرنشان کرد: فشار خون ثانویه معمولا پر سر و صداست. جدولی برای کودکان بنا بر جنس آنها وجود دارد. اگر عدد جدول بالای 95 باشد کودک فشار خون بالا دارد و اگر بیش از 99 باشد فشار خون کودک خیلی بالا است.

فوق تخصص قلب اطفال با تاکید بر اینکه با درمان عفونت و عملکرد غدد در کودکان معمولا فشار خون نرمال می شود گفت: اگر فشارخون قابل درمان نباشد علت ژنتیکی دارد.

وی افزود درباره راهکارهای درمانی فشار خون بالا در کودکان گفت: برای درمان فشارخون در کودکان سریعا به سراغ دارو نمی رویم بلکه ترجیح ما تغییر سبک زندگی است. به عنوان مثال اگر کودک چاق باشد باید کاهش وزن دهد و بچه ها نباید مدام در یک جا ساکن باشند و باید فعالیت داشته باشند. مصرف پایین چربی و نمک از دیگر راهکارهای درمان فشار خون است. مصرف غلات و میوه‌ها و سبزی ها هم مهم است.

منبع:فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار