234216
۰۶ تیر ۱۴۰۰

مشکلات پایگاه‌های غربالگری شنوایی/کاهش نوزادان غربال شده و علت آن

به گزارش کودک پرس ، معاون پیشگیری از معلولیتهای مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۹، ۹۵۰ هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که ۳۳۰۰ مورد دچار اختلال شنوایی بودند، گفت: برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که ۸۷۰ هزار کودک را غربال کنیم و […]

به گزارش کودک پرس ، معاون پیشگیری از معلولیتهای مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۹، ۹۵۰ هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که ۳۳۰۰ مورد دچار اختلال شنوایی بودند، گفت: برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که ۸۷۰ هزار کودک را غربال کنیم و علت اینکه پوشش کمتر شده به دلیل کمتر شدن موالید در هرسال است.

افروز صفاری فرد  با اشاره به اقدامات مداخله‌ای شنوایی بیان کرد: از سال ۱۳۷۶ برنامه غربالگری شنوایی به صورت پایلوت در چند استان اجرا شد و بعد از مشخص شدن نقاط ضعف و روشهای تستهای تشخیصی، از سال ۱۳۸۴ تاکنون برنامه به صورت کشوری اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با برنامه غربالگری شنوایی، اختلالات شنوایی که در نوزادان وجود دارد و می‌تواند منجر به معلولیت افراد شود، شناسایی می‌شود و با اقدامات به موقع (تجویز سمعک، کاشت حلزون و مداخلات توانبخشی) از معلولیت این نوزادان جلوگیری می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیتهای مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه ما از دو تست OAE و AABR برای شناسایی اختلالات شنوایی نوزاد استفاده می‌کنیم، گفت: بعد از شناسایی اختلال شنوایی، نوزاد به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده می‌شود و در صورتی که اقدامات تشخیصی بعدی برای او انجام شود، وارد مداخلات سمعک کاشت حلزون و اقدامات توانبخشی می‌شویم.

صفاری فرد با بیان اینکه سال گذشته به دلیل شرایط کرونا نسبت به سال ۹۸، درصد پوشش کم و کمتر شد البته باز هم بیش از حد انتظارمان بود زیرا پایگاههای غربال در بیمارستانها و زایشگاه‌ها مستقر هستند و به دلیل شرایط کرونا چند مورد از پایگاه‌ها، چند ماه از سال ۹۹ را تعطیل بودند، افزود: در سال ۹۹، ۹۵۰ هزار نوزاد غربال شدند که ۳۳۰۰ مورد شناسایی شدند که دچار اختلال شنوایی بودند. در واقع در سال ۹۹، ۸۶ درصد موالید را غربال کردیم، این درحالیست که در سال ۹۸ این رقم ۹۵ درصد بود.

وی در ادامه به اقدامات بهزیستی در این حوزه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و یادآور شد: برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که ۸۷۰ هزار کودک را غربال کنیم و علت اینکه پوشش کمتر شده به دلیل کمتر شدن موالید در هرسال است. از اول سال تاکنون نیز شرایط مناسب بوده و با تعطیلی پایگاه‌ها مواجه نبوده ایم.

به گفته صفاری فرد، حدود ۶۳۰ پایگاه غربالگری شنوایی وجود دارد، که اکثر این پایگاه‌ها ثابت و تعدادی سیار هستند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به مشکلات پایگاه‌های غربالگری شنوایی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: موردی که ما سال گذشته با آن دچار مشکل بودیم، این بود که دستگاه‌های غربالگری، وارداتی هستند و باتوجه به افزایش نرخ ارز قیمت آنها از دو برابر هم بیشتر شد و بخش‌های غیردولتی که با بهزیستی همکاری می‌کنند و ما آنها را برای تامین دستگاه حمایت می‌کنیم، مقداری دچار مشکل شدند. اکنون هر دستگاه غربالگری حدود ۲۰۰ میلیون قیمت دارد اما سازمان بهزیستی به بخش‌های غیردولتی کمک و آنها را حمایت می‌کند و کمک هزینه دستگاه را در اختیارشان می‌گذاریم و بعد از آن آنها با تعرفه دولتی خدمات ارائه می‌دهند.

صفاری فرد یادآور شد: عمر مفید دستگاه‌های غربالگری شنوایی حدود ۶ سال است. بعد از ۶ سال نیاز به تعویض دارد به همین دلیل هرسال تعدادی دستگاه‌ از دور استفاده خارج می‌شوند و به دستگاه جدیدی نیاز است.

وی گفت: در بسیاری از مناطق مانند روستاها، مناطق حاشیه‌ای و مناطق کمتر برخوردار خدمات ما رایگان انجام می‌شود. به این صورت که سازمان بهزیستی از بخش غیردولتی خرید خدمت می‌کند.

وی افزود: در زمینه کمک هزینه اقدامات مداخله‌ای درمان، سازمان بهزیستی از نیازمندان حمایت می‌کند.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار