موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
233737
۰۳ تیر ۱۴۰۰

فعالیت مرکز ملاقات فرزندان طلاق در راستای آرامش روحی و روانی کودکان

به گزارش کودک پرس ،رئیس دادگستری شهرستان ساوه گفت: فعالیت مرکز ملاقات فرزندان طلاق در راستای آرامش روحی و روانی کودکان و تلاش برای احیای یک زندگی و خانواده است. هادی ملکی چهارشنبه دوم تیرماه در جریان بازدید از مرکز مهر والدین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ملاقات فرزندان با والدین یکی از مشکلاتی […]

به گزارش کودک پرس ،رئیس دادگستری شهرستان ساوه گفت: فعالیت مرکز ملاقات فرزندان طلاق در راستای آرامش روحی و روانی کودکان و تلاش برای احیای یک زندگی و خانواده است.

هادی ملکی چهارشنبه دوم تیرماه در جریان بازدید از مرکز مهر والدین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ملاقات فرزندان با والدین یکی از مشکلاتی است که فرزندان طلاق پس از جدایی از والدین خود دارند و مرکز مهر والدین با هدف رفع این مشکل خدمات لازم را به والدین و فرزندان ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه قبل از راه‌اندازی این مرکز، ملاقات فرزندان طلاق در کلانتری‌ها صورت می‌گرفت، اظهار کرد: با راه‌اندازی این مرکز از سه سال پیش و با دستور قاضی، دیدار فرزندان طلاق با پدر یا مادر در این مراکز تحت نظارت نیروهای متخصص روانشناس کودک و مددکار در فضایی آرام و با نشاط صورت می‌گیرد.

رئیس دادگستری ساوه فعالیت چنین مرکزی را موجب ایجاد آرامش خاطر فرزندان برای ملاقات با والدین دانست و افزود: این مرکز با دارا بودن فضایی اختصاصی برای بازی کودکان و همچنین محلی برای ملاقات و کودکان و والدین با هدف جلوگیری از بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی و روانی فرزندان و خانواده‌هایی که از هم جدا شده‌اند، مشاوره و مددکاری لازم را ارائه می‌دهد.

او با اشاره به برخی مشکلات و موانعی که در عملیاتی شدن اهداف این مرکز وجود دارد، گفت: در جریان این بازدید موانع و مشکلات بررسی و تصمیمات لازم برای برون رفت از آن اتخاذ شد.

ملکی با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته تعداد ۲۷۷ فقره پرونده برای ملاقات فرزندان با والدین به این مرکز ارجاع شده است، افزود: در سال جاری ۳۵۵ نوبت ملاقات در این مرکز صورت گرفته و ۴۵ فقره در مرکز مشاوره پرونده‌های طلاق مطرح و تلاش شده است تا به صلح و سازش ختم شود.

وی حضور مشاورین و افراد متخصص در این مرکز را موجب آرامش بیشتر فرزندان دانست و افزود: ملاقات فرزندان با والدین در این مرکز در بهبود سلامت روانی خانواده‌ها موثر است و علاوه بر اینکه بازخورد خوبی داشته مورد استقبال مردم و محاکم قرار گرفته است چرا که بستری فراهم شده تا فرزندان در محیطی مناسب و به دور از فضاهای تنش‌زا با والدین خود دیدار داشته باشند.

ملکی در خصوص افزایش آمار مراکز این چنینی در شهرستان ساوه گفت: این ظرفیت در ساوه وجود دارد که بخواهیم مراکز دیگری را راه اندازی کنیم اما در شرایط فعلی این مرکز جوابگوی نیاز شهرستان و مراجعین است.

مسئول مرکز مهر والدین شهرستان ساوه نیز با اشاره به اینکه این مرکز در راستای تامین مصالح و منافع فرزندان در جریان ملاقات‌های پس از طلاق تاسیس شده است، گفت: در گذشته خانواده‌های طلاق و افرادی که دچار اختلاف خانوادگی هستند در کلانتری‌ها ملاقات می‌کردند که برخی مشکلات را بوجود می آورد اما با فعالیت مرکز مهر والدین به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان ملاقات والدین با فرزندان در فضایی متفاوت صورت می‌گیرد.

رضوان درخشنده افزود: ایجاد محیط امن و آرام برای ملاقات فرزندان، نظارت بر فرآیند ملاقات‌ها، تلاش برای ایجاد گفتمان مشترک بین والدین در جریان والدگری مشترک، ارائه نظر مشورتی در خصوص پرونده‌ها به مرجع قضائی، ایجاد بستری مناسب برای مشاوره والدین و مداخله به هنگام در شرایط مخاطره آمیز از جمله اهداف فعالیت این مرکز است.

وی کمک به حل تعارض والدین در جریان ملاقات‌ها، ارائه خدمات مشاوره تخصصی به کودکان و والدین، انجام بازدید منزل، ارزیابی‌های لازم و گردآوری اطلاعات، تلاش جهت تغییر حضانت فرزند در شرایط مخاطره آمیز، آموزشی زوجین برای والدگری مشترک، ارائه گزارش‌های مستمر به دادگستری در مورد خدمات ارائه شده و نظارت و اجرای رای حضانت فرزندان از جمله ماموریت‌های مرکز مهر والدین است.

او بیان کرد: حضور فرزندان طلاق در فضاهایی مانند کلانترهای و دادگاه روحیه آنها را خدشه‌دار خواهد کرد زیرا کودکان علاوه بر مشاهده مشاجره والدین خود در فضای سنگین و دور از شرایط سنی آنها حضور می یابند و به سلامت روانی آنها آسیب وارد خواهد کرد.

درخشنده در ادامه گفت: از مجموع ۳۵۵ ملاقاتی که در سال جاری در این مرکز صورت گرفته خوشبختانه با تلاش مشاورین این مجموعه ۳۰ پرونده منجر به سازش طرفین شده است.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار