موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
232820
۳۰ خرداد ۱۴۰۰

کرونا و دردهای ناشی از بی تحرکی

به گزارش کودک پرس ، متخصص حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: بی تحرکی ایام کرونا باعث افزایش چندبرابری دردهای ناحیه گردن و کمر بین مردم شده است. دکتر حسن صفی خانی  با بیان اینکه امروزه کمردردها و دردهای ناحیه ستون فقرات بسیار شایع است، اظهارکرد: از حدود یک سال […]

به گزارش کودک پرس ، متخصص حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: بی تحرکی ایام کرونا باعث افزایش چندبرابری دردهای ناحیه گردن و کمر بین مردم شده است.

دکتر حسن صفی خانی  با بیان اینکه امروزه کمردردها و دردهای ناحیه ستون فقرات بسیار شایع است، اظهارکرد: از حدود یک سال و نیم پیش که بیماری کرونا شایع شده، بسیاری از خانواده ها، افراد مسن، بزرگسالان و حتی کودکان به واسطه بی تحرکی و انجام ندادن فعالیت های ورزشی گریبانگیر چنین دردهایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: ساختار ستون مهره ها(ستون فقرات) انسان به شکلی قرار گرفته که یک عضو مهم مثل نخاع از درون این ستون به سمت کل بدن عصب رسانی می کند.

متخصص حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی افزود: هر انسانی در ستون مهره های خود تعدادی مهره دارد، بگونه ای که در ناحیه گردن هفت مهره گردنی، در ناحیه پشتی 12 مهره پشتی، در ناحیه کمری پنج مهره کمری و در نهایت پنج مهره خاجی و دنبالچه دارد.

وی اضافه کرد: ساختار این مهره ها به شکلی است که در هرکدام از این نواحی بخاطر جذب نیرویی که باید از طرف بدن اتفاق بیفتد و نیرویی که از طرف زمین به بدن وارد می شود، مقداری انحناء داریم.

صفی خانی ادامه داد: این انحناء در ناحیه گردن به شکل یک فرورفتگی به سمت جلو، در ناحیه پشتی به شکل یک برآمدگی، در ناحیه کمری به شکل یک فرورفتگی و در ناحیه خاجی به شکل یک برآمدگی است، بنابراین اگر این قوس ها به دلیل بی تحرکی یا فعالیت های نامناسب بیش از حد شوند، به حالت برآمدگی آن هایپرکایفوز(گوژپشتی) و به حالت فرورفتگی آن هایپرلوردوز(گودی کمر) گفته می شود.

وی افزود: همچنین از ستون مهره ها نخاع رد می شود که به شکل شاخه شاخه به کل بدن عصب رسانی می کند.

متخصص حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی اضافه کرد: از ناحیه مهره های گردنی با هفت مهره، هشت جفت عصب خارج می شود که مسئول عصب رسانی به دست ها – غیر از قسمتی از زیر بغل و زیر استخوان بازو – است. مهره های پشتی مسئول عصب رسانی به تنه و مهره های کمری هم مسئول عصب رسانی به بخش تحتانی بدن و پاها هستند.

وی تاکید کرد: دردهایی که بواسطه درگیری ریشه های عصبی در هرکدام از قسمتهای بدن ممکن است اتفاق بیفتد، می تواند نشانه ای از درگیری آن قسمت از ستون مهره ها باشد، برای مثال اگر انگشتان دست بی حس شود، گز گز کند و یا کرخت شوند، درصورتی که عامل محیطی به آن آسیب نرسانده باشد، ممکن است ناشی از تحت فشار بودن مهره های ناحیه گردنی باشد.

صفی خانی تاکید کرد: خم شدن سر به مدت زیاد برای انجام برخی کارها مانند نگاه کردن به صفحه گوشی تلفن همراه باعث می شود که سنگینی سر روبه جلو افتاده و مهره های گردنی تحت فشار قرار گیرند.

وی افزود: باتوجه به اینکه عصب رسانی به قسمت میانی بدن بصورت کلی انجام می شود، برای همین دردهای این ناحیه کمتر احساس می شوند، اما در قسمت پاها دردها بیشتر حس می شود که ناشی از درگیری بین مهره های چهارم و پنجم کمری و یا پنجم کمری و اول خاجه است.

متخصص حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی تصریح کرد: 85 درصد مردم دنیا حداقل برای یک بار دچار درد کمر شده اند، آن هم به این دلیل است که بیشترین تحرک ستون کمری در ناحیه کمری اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد: دردهایی که به سمت ناحیه پا، پشت ران، ساق پا و حتی کف پا ادامه پیدا می کند، غیر از عوامل مکانیکی مانند برداشتن وسایل سنگین و فشار ناگهانی، ناشی از این است که محل عبور عصب به مرور به دلیل کم تحرکی تحت فشار قرار گرفته و درد را از ناحیه کمری به سمت پائین انتقال داده است.

صفی خانی اضافه کرد: در این روزهای سخت کرونایی که مردم مجبورند در خانه بمانند و فعالیت جسمانی نداشته باشند،چنین دردهایی که ناشی از این ناهنجاری ها باشد بسیار زیاد شده است.

وی به تاثیرات مخرب بی تحرکی بر ستون مهره ها اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه بسیاری از مردم برای مدت طولانی در یک جا نشسته و روی گوشی، تبلت و لپ تاپ خم می شوند، فشاری که از ناحیه سر به مهر های این قسمت وارد می شود، چندین برابر شده و برای همین است که پس از شیوع کرونا شکایت از دردهای ناحیه گردن چند برابر شده است.

متخصص حرکات اصلاحی و آسیب های ورزشی تاکید کرد: همچنین به واسطه بد نشستن، نشستن های دراز مدت و حتی گاها خواب های طولانی هم در ناحیه پشت برآمدگی هایی معروف به گوژپشتی ایجاد می شود و از سوی دیگر دردهایی را در ستون مهرها، قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب بالا، خستگی زودرس و حتی مشکلات قلبی را به همراه خواهد داشت.

وی اعلام کرد: به واسطه کم تحرکی عضلات اطراف ضعیف می شوند و به مرور فرد دچار دردهای ناگهانی یا مزمن خواهد شد.

صفی خانی به مردم توصیه کرد: اگر در ناحیه گردن و پشت درد دارند، حتما به پزشک حرکات اصلاحی مراجعه کنند تا با تمرینات ورزشی که به آنها می دهد، آن ناهنجاری ها را اصلاح کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر از همان شروع این ناهنجاری ها افراد حرکات ورزشی ساده ای را انجام دهند، علاوه بر اصلاح، مانع از مزمن شدن آن خواهند شد.

این پزشک هیات پزشکی ورزشی افزود: اکثر دردهایی که در ناحیه کمر رخ می دهد، دردهایی است که به واسطه کم تحرکی اتفاق می افتد که با تقویت عضلات ناحیه شکم و عضلات ناحیه کُر(مرکزی بدن) می توان آن را بهبود بخشید، بنابراین به همه افراد توصیه می شود که در طول روز فعالیت های جسمانی کافی داشته باشند و برای یک مدت طولانی در یک حالت قرار نگیرند.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار