232362
۲۷ خرداد ۱۴۰۰

احراز هویت مادران باردار در مراکز درمانی

به گزارش کودک پرس ، بر اساس مفاد نامه‌ای که معاون دادستان و سرپرست دادسرای صغار و محجورین مشهد به مراکز درمانی(ع) ارسال کرده، پیشگیری از فقدان هویت نوزادان رها شده و در نظر گرفتن مسئولیت قانونی والد، وظیفه‌ی مراکز درمانی دانسته شده و مبنای درخواست دادستان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و مصوبات […]

به گزارش کودک پرس ، بر اساس مفاد نامه‌ای که معاون دادستان و سرپرست دادسرای صغار و محجورین مشهد به مراکز درمانی(ع) ارسال کرده، پیشگیری از فقدان هویت نوزادان رها شده و در نظر گرفتن مسئولیت قانونی والد، وظیفه‌ی مراکز درمانی دانسته شده و مبنای درخواست دادستان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و مصوبات وزارت بهداشت در زمینه تدوین شرایط احراز هویت مادران باردار در مراکز درمانی، ذکر شده است.

نیره عابدین‌زاده در این زمینه گفت: به جهت اینکه نوزادان رها شده در مراکز درمانی، افزایش یافته، از مراکز درمانی مشهد خواستیم مطابق قانون، هویت والدین نوزاد را شناسایی و در دفاتر بیمارستان ثبت کنند.

معاون دادستان مشهد افزود: تولد نوزاد بدون هویت، غیرممکن و بی‌معنا است زیرا بیمارستان، بدون ثبت مشخصات بیمار، به وی خدمات نمی‌دهد.

وی ادامه داد: به جهت اینکه از بیمارستان به مراکز قضایی و ضابطین گزارش می‌شد که نوزادانی در بیمارستان رها شده و کسی برای تحویل گرفتن آنها مراجعه نمی‌کند به همین خاطر از مراکز درمانی خواستیم، در ابتدای ورود مادران باردار به بیمارستان، هویت قطعی مادر را احراز و اقدامات لازم برای یادآوری مسوولیت والدین در مورد نوزاد را انجام دهند و دادستانی را از نتیجه‌ی اقدامات خود مطلع کنند.

عابدین‌زاده گفت:‌ عدم ثبت مشخصات والدین نوزاد و عدم ثبت هویت آنان در دفاتر بیمارستان و گزارش به مراجع قانونی، برای بیمارستان و مسوولین مربوطه در بخش زایمان، مسوولیت قانونی دارد و دادستان به عنوان مدعی العموم از بابت ترک فعل به موضوع ورود خواهد کرد.

معاون دادستان مشهد خاطرنشان کرد: از آنجا که تعداد زیادی از نوزادان رها شده از طریق بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مراجع انتظامی و قضایی معرفی می‌شوند به همین جهت از مدیران مراکز درمانی خواسته شده، هویت صاحبان نوزاد را شناسایی و به مراجع قانونی اعلام کنند.

وی تصریح کرد: با ثبت هویت والدین در مراکز درمانی، امکان خرید و فروش نوزاد یا رها کردن او، بسیار کاهش می‌یابد و زمینه‌ی ارتکاب جرم از میان می‌رود.

به گفته‌ معاون دادستان مشهد، تمام امور مربوط به ورود و خروج نوزادان و کودکان به مراکز بهزیستی از طریق دادسرای صغار و محجورین انجام می‌شود و بنابراین تعیین هویت نوزاد در مرکز درمانی، ورودی شیرخوارگاه بهزیستی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد زیرا نوزاد شناسایی شده، رها نخواهد شد و والدین در مقابل وی علاوه بر وظیفه‌ی شرعی و انسانی، مسوولیت قانونی و حقوقی دارند.

عابدین‌زاده تصریح کرد: این دستور شامل همه‌ی مراکز درمانی می‌شود و هر مادر باردار به هر یک از مراکز درمانی که مراجعه کند باید مشخصات هویتی او ثبت و به مراجع قانونی گزارش شود.

منبع:فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار